3 120 läst ·
15 svar
3k läst
15 svar
Tömning av värmesytemet
Sida 1 av 2
Är i startgroparna att tömma mitt system på vatten,då jag skall byta expansionskärl (slutet).
Frågan är om det lönar sig att stänga kranarna på elementen?Har den gamla typen med mässingskran.Har ett system med självcirkulation,med 1" rör.
Frågan är om det lönar sig att stänga kranarna på elementen?Har den gamla typen med mässingskran.Har ett system med självcirkulation,med 1" rör.
Håller på att kyla ner systemet nu och då brukar mVp mätare och säk.ventil sjunka till nästan noll.Om jag stänger shunt och sen provar att gänga ut kärlet,kommer det då inte att rinna ur systemet hela tiden?Skall gänga ur gamla säk.ventilen och sen på med den nya.Har satt dit en kran efter säk.ventilen,så får jag bara dit den nya så kan vattnet trycka på medans jag sätter dit kärlet efter kranen.Har allt förberett.
Om du inte släpper in luft någonstans rinner det inte ut så lätt (även om det givetvis blir en hel del söl). Det är bäst att försöka ha kvar så mycket "gammalt" vatten som möjligt eftersom det vatten du fyller på innehåller syre och andra lösta gaser, vilket ger korrosion och leder till att du behöver hålla på och lufta.Taxen skrev:
En annan fråga.
Nu är kärlet förtryckt med 0,75kg.När jag släpper på vattnet,vilket är bäst att justera med?
Vattenmängden eller förtrycket.Skall väl egentligen ha 0,6kg i förtryck.
En annan notering är att jag tydligen har fått systemet trycklöst,för det kommer inget vatten ur säk.ventilen nu.Då gäller det att vara snabb att byta nu då?
Nu är kärlet förtryckt med 0,75kg.När jag släpper på vattnet,vilket är bäst att justera med?
Vattenmängden eller förtrycket.Skall väl egentligen ha 0,6kg i förtryck.
En annan notering är att jag tydligen har fått systemet trycklöst,för det kommer inget vatten ur säk.ventilen nu.Då gäller det att vara snabb att byta nu då?
Se till att du har rätt förtryck och sedan fyller du på vatten tills det blir det tryck du vill ha. Tänk på att trycket ökar när du värmer upp systemet, så du ska not inte fylla så du hamnar så speciellt mycket över förtrycket.Taxen skrev:
Ja, precis, när du fått det trycklöst sprutar det åtminstone inte vatten, men det sölar nog ut en del ur rören ändå.Taxen skrev:
Nu har jag bytt alla delar.Jag samlade väl upp mindre än ca 3 liter genom säk.ventilen till en hink och sen var det lugnt hela montaget.Nu är kärlet tomt,så jag får väl börja på att fylla systemet.Hur är det med mätaren mVp,skall den ligga lite lågt och sen samtidigt gå upp till 5 meter när pannan är varm(ca 85 grader) likaså att mitt nya kärl har ett tryck på straxt över ett kilo?Kanske jag skall ligga lite högre,kanske 1,2kg,då jag bara har självcirkulation och ingen pump som trycker upp vattnet till övervåningen.När de rustade där så drog de upp bara 15mm rör,så det det blir lite strypning upp dit.
Kör med pellets,så tempen blir bara max 85 grader (inställt så)
Kör med pellets,så tempen blir bara max 85 grader (inställt så)
Redigerat:
Nu har jag kört upp pannan till 83 grader och luftat elementen.Mest där uppe där jag har haft kalla element länge.
En fundering är vilken mätare jag skall lita på?
Kärlet hamnade på 1kg och mätaren på pannan visade 10mVp:O
Enligt den mätaren så är röda pilen på 6mVp och det är ca 5m upp till översta elementen.
Nu börjar jag i alla fall på lite snurr på systemet
Tack för stöd under montaget
En fundering är vilken mätare jag skall lita på?
Kärlet hamnade på 1kg och mätaren på pannan visade 10mVp:O
Enligt den mätaren så är röda pilen på 6mVp och det är ca 5m upp till översta elementen.
Nu börjar jag i alla fall på lite snurr på systemet
Tack för stöd under montaget
Shitq(;^
p
Nu blev jag lite orolig,för brännaren gick inte igång vid den temp den brukar vid ca 65 grader
Men nu gick den igång vid 50 grader:O Så nu går den i alla fall
MEN.Det som jag är fundersam på,är att trycket vid så låg temp sjönk ner till 0,1kg på tryckkärlet
Hur kan det vara så,när förtrycket var 0,6kg, när jag började värma upp efter påfyllning av systemet?
Typiskt att det skall strula,när montaget gick så smidigt
Nu blev jag lite orolig,för brännaren gick inte igång vid den temp den brukar vid ca 65 grader
MEN.Det som jag är fundersam på,är att trycket vid så låg temp sjönk ner till 0,1kg på tryckkärlet
Typiskt att det skall strula,när montaget gick så smidigt