Renoveringsnovis
· Uppsala
· 12 inlägg
Hej!
För 1 år sedan köpte jag ett hus som jag nu håller på och renoverar övervåningen på.
Till saken är att ena radiatorn på övervåningen sitter ca 2-3mm ifrån golvet och hänger snett.
Jag hittar ingen avtappningsplugg/kran etc någonstans, och har inte lust att få ut x antal liter vatten på golvet.Hur går jag tillväga för att tömma ur vattnet ur systemet så jag kan plocka bort radiatorn och sätta tillbaka den som det ska?
Det är ett öppet system med vedkamin av märket Norrahammar från 1954.
Ca 1954 så installerades den vattenburna värmen och någon gång på senare år har expansionstanken på vinden bytts ut emot en rostfri och systemet har kompletterats med värmepatron och cirkulationspump.
För 1 år sedan köpte jag ett hus som jag nu håller på och renoverar övervåningen på.
Till saken är att ena radiatorn på övervåningen sitter ca 2-3mm ifrån golvet och hänger snett.
Jag hittar ingen avtappningsplugg/kran etc någonstans, och har inte lust att få ut x antal liter vatten på golvet.Hur går jag tillväga för att tömma ur vattnet ur systemet så jag kan plocka bort radiatorn och sätta tillbaka den som det ska?
Det är ett öppet system med vedkamin av märket Norrahammar från 1954.
Ca 1954 så installerades den vattenburna värmen och någon gång på senare år har expansionstanken på vinden bytts ut emot en rostfri och systemet har kompletterats med värmepatron och cirkulationspump.
Är det en kökspanna ??
Om det är en sådan kan du titta på vänster eller höger sida om pannan om det inte finns någon avtappningskran.
På min kökspanna fanns den på höger sida sett framifrån i ett platsbyggt köksskåp.
Fick montera på en vattenslang för att kunna tappa ur systemet.
Den satt ca 10-15cm upp från golvet.
Om det är en sådan kan du titta på vänster eller höger sida om pannan om det inte finns någon avtappningskran.
På min kökspanna fanns den på höger sida sett framifrån i ett platsbyggt köksskåp.
Fick montera på en vattenslang för att kunna tappa ur systemet.
Den satt ca 10-15cm upp från golvet.
Renoveringsnovis
· Uppsala
· 12 inlägg
Japp, det är en kökspanna.
På högersidan i fronten har jag 2st pluggar, en nere vid golvet med 4-kantig skalle på. och en högt upp på spisen med typ fyrkantig insexa.
Är den i botten urtappningsplugg och den i toppen avluftning tro?
Hur gick du till väga för att montera slangen?
Känns som det bara kommer forsa ut massa vatten när jag skruvar ur bottenpluggen?
På högersidan i fronten har jag 2st pluggar, en nere vid golvet med 4-kantig skalle på. och en högt upp på spisen med typ fyrkantig insexa.
Är den i botten urtappningsplugg och den i toppen avluftning tro?
Hur gick du till väga för att montera slangen?
Känns som det bara kommer forsa ut massa vatten när jag skruvar ur bottenpluggen?
Om du tänker dig i linje med bakkant på pannan så gick det ut rör åt sidan i ett köksskåp och där på satt en kran med vred och en passande anslutning till vattenslang.
Kranen såg likadan ut som till påfyllningen på min panna.
Har för mig att sotaren sa att dom 2 pluggarna på framsidan kunde kopplas ihop med kedja ? o något mer för att dragluckan skulle kunna öppnas automatiskt.
Har du badrum i närheten av pannan kan du ju kolla där om det finns en avtappning.
Lycka till..
Kranen såg likadan ut som till påfyllningen på min panna.
Har för mig att sotaren sa att dom 2 pluggarna på framsidan kunde kopplas ihop med kedja ? o något mer för att dragluckan skulle kunna öppnas automatiskt.
Har du badrum i närheten av pannan kan du ju kolla där om det finns en avtappning.
Lycka till..
Renoveringsnovis
· Uppsala
· 12 inlägg
Tackar för alla tips!
Men jag hittar ingen ventil någonstans?
Till vänster om vedpannan är det en vägg och till höger om den står ugnen. Bakom ugnen finns det inget rör...
Kan det vara så att det inte finns någon ventil?
Någon som har något tips på hur jag ska gå tillväga då?
Men jag hittar ingen ventil någonstans?
Till vänster om vedpannan är det en vägg och till höger om den står ugnen. Bakom ugnen finns det inget rör...
Kan det vara så att det inte finns någon ventil?
Någon som har något tips på hur jag ska gå tillväga då?
Varför inte ta en stor sopsäck eller liknande, och hålla under eller t.om "runt om" ventilen eller vad det nu är du sen skruvar isär? Så att du kan fånga det mesta av vattnet om det börjar spruta. Se bara till att säcken är vattentät och stor nog att rymma ett kraftigt utsprut under så lång tid du maximalt tror det tar att skruva tillbaka det du skruvat bort/isär. Säg minst 50 liter så bör du vara safe, tänker jag.
En spontan tanke från någon helt utan faktiska kunskaper i ämnet...
En spontan tanke från någon helt utan faktiska kunskaper i ämnet...
Renoveringsnovis
· Uppsala
· 12 inlägg
Återigen tack för alla svar!
Jag har fortfarande inte hittat någon kikventil (eller liknande)
Men jag löste det med en variant på jimihs förslag. fast med en hink som övergick till en slang istället.
Sen va det bara att lossa allt föööörsiktigt tills det började sippra vatten.
Jag har fortfarande inte hittat någon kikventil (eller liknande)
Men jag löste det med en variant på jimihs förslag. fast med en hink som övergick till en slang istället.
Sen va det bara att lossa allt föööörsiktigt tills det började sippra vatten.
Renoveringsnovis
· Uppsala
· 12 inlägg
Jag städade ur städskrubben i köket och rev bor en bit äcklig plastmatta som låg på golvet där i.
Till min lycka så var det en liten lucka där under.
Hur gör jag för att koppla på en slang på den där och sedan öppna den? utan att fylla hålet och köksgolvet med x-antal liter kolsvart vatten.
Till min lycka så var det en liten lucka där under.
Hur gör jag för att koppla på en slang på den där och sedan öppna den? utan att fylla hålet och köksgolvet med x-antal liter kolsvart vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där kan ju ev vara en gammal påfyllning tack vare att ena sidan är galvad.
Vad händer om du öppnar kikventilen. 90º vridning så strecket står parallellt med röret. Flödar det in vatten?
Men det kan även vara en avtappning och det galvade röret leder ut under huset!
Vad händer om du öppnar kikventilen. 90º vridning så strecket står parallellt med röret. Flödar det in vatten?
Men det kan även vara en avtappning och det galvade röret leder ut under huset!
Renoveringsnovis
· Uppsala
· 12 inlägg
påfyllningen är en kran på övervåningen som går in på sidan av expansionstanken.
Men nu när du säger det så sticker det ut ett rör ur grunden nästan i linje med den där. jag ska prova vrida lite på den och återkommer med resultatet!
Men nu när du säger det så sticker det ut ett rör ur grunden nästan i linje med den där. jag ska prova vrida lite på den och återkommer med resultatet!
Klicka här för att svara

