Märkte att vi har nästan 1,5 bar vid manometern på expansionskärlet i källaren. Troligen efter en påfyllning efter att rörmokaren monterade bort ett element pga ombyggnad.
Vill sänka till 1,2 som vi haft tidigare, även om jag hört att det inte ska vara ett stort problem att ligga lite högt. Vi har iofs 3 vån.
Vilket vred borde detta vara? Se bild där jag ritat pil på ventilen för påfyllning. Finns ju två ventiler i anslutning som synes. Röret längst till vänster leder rakt ut där man brukar ställa en hink när man tömmer.
Vill sänka till 1,2 som vi haft tidigare, även om jag hört att det inte ska vara ett stort problem att ligga lite högt. Vi har iofs 3 vån.
Vilket vred borde detta vara? Se bild där jag ritat pil på ventilen för påfyllning. Finns ju två ventiler i anslutning som synes. Röret längst till vänster leder rakt ut där man brukar ställa en hink när man tömmer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det tycks sitta en övertrycksventil på expansionskärlet. Den kan du använda för att släppa ut vatten.
Det är förtrycket som ska vara på den nivån. Systemtrycket ska vara högre. Blir det för högt löser det sig via övertrycksventilen.
Givande läsning om förtryck i expensionskärl och annan bra kvällsläsning:
https://flamcogroup.com/media/files/documentation/doc_swe_h1_2015.pdf
https://flamcogroup.com/media/files/documentation/doc_swe_h1_2015.pdf
Övertryck kan du släppa på säkerhetsventilen för värmesystemet. Den ser ut att sitta här precis som @Daniel 109 skriver ovan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nja, systemtrycket är samma som gastycket.
Förtrycket är gastrycket när det är tomt eller nästan tomt på vatten i kärlet. Man ska således ha ett förtryck som motsvarar lägsta önskade tryck. Dvs systemhöjden eller någon eller ett par meter till. När man sedan fyller kärlet blir trycket högre än förtrycket.
Förtrycket är gastrycket när det är tomt eller nästan tomt på vatten i kärlet. Man ska således ha ett förtryck som motsvarar lägsta önskade tryck. Dvs systemhöjden eller någon eller ett par meter till. När man sedan fyller kärlet blir trycket högre än förtrycket.
Jo, så länge det finns vatten i expansionskärlet. I alla fall om man bortser från eventuell kraft i gummit.
Finns det anledning att sänka trycket?
Jag har alltid fått rådet från mina rörisar att fylla på tills ventilen får det att flöda över, då är det lagom.
Men jag förstår ju om de förenklar för mig som lekman..
Jag har alltid fått rådet från mina rörisar att fylla på tills ventilen får det att flöda över, då är det lagom.
Men jag förstår ju om de förenklar för mig som lekman..
Klicka här för att svara