Hej, jag ska tömma vattnet ur en gammal panna, och funderar lite på hur det går till.

Bilden nedan visar pannan, och jag vet att vattnet in till pannan kommer in via röret märkt "Påfyllning vatten".

Men, det sitter en liten ventil brevid, markerad med en röd pil, är det den ventillen man ska öppna för att tömma systemet? Eller... vet någon hur man gör?

Gammal panna med markerat påfyllningsrör och ventil, undran om tömning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
Oljepannor & Oljebrännare
  • Laddar…
Ja, högst troligt är det den ventilen för att tömma pannan (och delar av systemet.

Det är den ventilen. Du kan ju skruva på en gardenamuff med en slangbit om du vill leda vattnet till en brunn, pannvatten är ganska svart och svårt att städa bort om du är noga med golvet. Öppna även lite luftskruvar på översta plan efter du öppnat avtappningen, så går det snabbare.

B Bjälkman skrev:
Hej, jag ska tömma vattnet ur en gammal panna, och funderar lite på hur det går till.

Bilden nedan visar pannan, och jag vet att vattnet in till pannan kommer in via röret märkt "Påfyllning vatten".

Men, det sitter en liten ventil brevid, markerad med en röd pil, är det den ventillen man ska öppna för att tömma systemet? Eller... vet någon hur man gör?

[bild]
B Bjälkman skrev:

[bild]
:cool: Nu med 2 st elpatroner!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.