Min fru ringde mig precis och våran toalett töms på vatten i låset vid spolning. Vad kan vara fel tror ni? Enligt henne så fylls det på igen efter en stund. Jag är bortrest tills på torsdag så kan ej kontrollera själv. Våran andra toalett verkar fungera ok, om än att det rör sig lite i problem toaletten vid spolning.

Purre
Spontant skulle jag säga det känns som det håller på att bli stopp eller avluftning som inte fungerar som den ska. Om man tar en 10l hink med vatten och slår i från lite höjd, vad händer då?

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Så där blir det om avloppventilationen är igenkorkad.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Okej, hon kommer aldrig gå upp på taket, vilket jag förstår. Kan det vara fåglar eller vad kan orsaka ett sådant stopp?

Värt att prova med hett vatten och slå i det från lite högre höjd?

Intressant att den fylls på efter en stund. Läcker cisternen?

Nej, inget läckage. Baksug på något sätt?

Det är nog nästintill stopp i röret. Då lägger sig vatten som en propp, en del kan sedan rinna tillbaka när det börjar komma igenom luft. Men en förutsättning för detta är att avluftningen inte heller fungerar.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Löser en spolbil detta eller är det en rörmokare som gäller?

Börja med att snabbt hälla i tio liter hett vatten från och se vad det gör åt situationen...

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Börja med att snabbt hälla i tio liter hett vatten från och se vad det gör åt situationen...
Det Hjälpte! Nu är det som vanligt. Men frågan är om det är vettigt ta dit en spolbil ändå?

Purre
Jag skulle inte kosta på en spolbil, däremot skulle jag ändra vattenmängden vid spolning så den är lite mer än i dagsläget. Skulle även se över avluftningen. Dock ingen panik att göra det idag utan skulle ta det vid ett bra tillfälle.

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Jag skulle inte kosta på en spolbil, däremot skulle jag ändra vattenmängden vid spolning så den är lite mer än i dagsläget. Skulle även se över avluftningen. Dock ingen panik att göra det idag utan skulle ta det vid ett bra tillfälle.
Har varit nere i krypgrunden tidigare då jag tyckt att stolen fylls lite väl mycket med vatten vid spolning, försvinner lite saktare än vad vi har varit vana med med andra toaletter.
Har tyckt att det har varit lite dåligt fall på röret från just den toaletten och kanske min teori kanske stämmer? Har dock aldrig varit några problem.
Ska ta en titt på avluftningen till helgen.

Purre
Tänker bara att en spolbil är några tusenlappar för ett problem som inte finns direkt just nu och är akut.
Är man lite händig och/eller intresserad så kan man alltid titta på det själv om man ser något uppenbart än att jaga ut en spolbil som spolar och kollar och inte ser något för att sen rekommendera koll av avluftningen som man då kanske ska ta ut en ny gubbe för. Det blir en hel del pengar ganska snart.

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.