Jag har kopplat ur toan i sommarstugan för att kolla en grej med avloppet. När jag monterar tillbaka toaletten läcker det från påfyllningsventilen, men inte ovanför kopplingen (vid koppargängorna) utan i själva ventilen. Under den del som man skruvar fast i koppargängorna. (se bild, inringat där det kommer vatten när jag öppnar ventilen)
. Hur kan det bli så? Innan jag demonteras toaletten var det inget läckage där... Eller finns det ett vanligt fel jag inte vet om? Idéer, tankar?
. Hur kan det bli så? Innan jag demonteras toaletten var det inget läckage där... Eller finns det ett vanligt fel jag inte vet om? Idéer, tankar?
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Tack för svar. Det är samma packning som sitter där sedan innan. Gängtejpen satte jag i en svag förhoppning om att ett mirakel skulle ske, men den gör ingen skillnad. Packning säger ni? Kan den ha blivit kass sedan jag demonterade toan?
Löpande mutter, det är så det heter ja... Det är igenom den löpande muttern som det läcker. Kan den bli defekt?ådal skrev:
Tänker att packningen inte spelar roll om det läcker mellan löpande muttern och själva röret?
När du drar åt den löpande muttern så trycker du ventilen mot kopparröret. Packningen är till för att täta mellan dem två ytorna. Så gängtejpen fyller inte något funktion i det här läget då vattnet inte ens ska kunna ta sig till gängorna.
Hittade en packning i en låda, något mjukare än den förra, och voila! Torrt! Tack!
Men! Nu fylls cisternen av vatten, men det slutar aldrig. Nästa felsökning...
Men! Nu fylls cisternen av vatten, men det slutar aldrig. Nästa felsökning...
Löst! Fluidmaster låg an mot cisternen, vilket löstes genom att vrida hela mässingsgängan utanför cisternen några grader och då följde Fluidmaster med.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden