I torsdag natt så hände det!
Vår dotters hund började skälla ljudligt kl. 01.30.
Sonen satt i sitt rum på övervåningen och spelade. Han och dottern gick ner till köket.
I carporten, sammanbyggd med huset, hade strålkastaren med rörelsedetektor gått på och i skenet av denna såg de två herrar utrustade med varsin kofot i handen. Det skarpa ljuset hade hejdat dem och när de såg att det tändes i huset drog de sig ut på gatan och ställde sig bakom några prydnadsbuskar, på gatan stod även en bil med minst en person ytterligare. De syntes fortfarande väl i ljuset. Min dotter, som nu var rejält ilsken öppnade ytterdörren, avstånd till gatan 6-8 m, och skrek åt dem att fara åt h-vete. Budskapet gick tydligen hem då bilen startade och kofotsmännen sprang nedför gatan.
Tack vare Trassel, dotterns hund, gick det bra den här gången.

Jag har varit konfunderad över varför de valde vårt hus när de finns utseendemässigt betydligt ”rikare” hus i villaområdet.
I Metro häromdagen kom sedan en trolig förklaring. I en artikel skrev man om inbrott genomförda av organiserade öststatsbrottslingar, de stjäl lyxbilar, detaljer från dessa samt verktyg, motorsågar och elverktyg, dessa körs sedan i minibussar via färja till andra sidan östersjön.
Det sista området pekade mot en trolig förklaring, med byggmaterial i carport och även en byggsåg, ansåg nog tjuvarna att vårt förråd borde innehålla en hel del handmaskiner.

Tur kan man ha en gång så nu ska motåtgärder vidtagas.:mad:
Jag har tänkt att:
Första försvarslinje blir ett passerlarm ett par meter innanför tomtgräns, detta med enklare siren på utsidan och även något som väcker oss inne i huset.
Andra försvarslinjen blir ytterligare strålkastare med rörelsedetektorer.
Tredje försvarslinjen blir heltäckande brytskydd från tröskel till överstycke på alla ytterdörrar, källardörr och förråd.
Fjärde försvarslinje, till alla brytskydden kopplas en elstängselgenerator, timerstyrd, så att den som sätter en kofot i brytskyddet får känna av hur ett elstängsel känns.

Min tanke är att försöka hejda tjuvarna innan de kommer in i huset, därför kommer larm (finns ej idag) längre ned på listan. Har tjuvarna satt kofoten i dörren och börjat bryta och larmet går inbillar jag mig att de är så nära ”målet” att de fortsätter in och gör en snabbrazzia i huset innan de sticker.
Därför försöka stoppa dem i ett tidigt stadium.
Vad tror ni?

• Gilla
Bagar´n och 1 till
  • Laddar…
Jag tror du tänker rätt. Flera skal som på sina olika vis ska avskräcka tjuvarna innan de når ända in. Har larmet gått är det som du skriver redan för sent eftersom de då är innanför skalskyddet. Proffsen är ju klara på bara några minuter.

Jag har tänkt i lika banor med ett segmenterat skalskydd där det yttersta lagret på ett lagom diskret sätt ska signalera att deras närvaro är observerad. Det kan man ju lösa på flera olika sätt med tex deckare, fotogivare etc.

Vill även passa på att berömma din dotter för ett rådigt agerande.

• Gilla
Flaggstång
  • Laddar…
Kameror som täcker uppfarten och sedan skyltar till det borde avskräcka en del.

Jag har länge tänkt i dina banor! Tyvärr saknar jag tid och jag har svårt att motivera en fallucka med spjut på botten inför min sambo. Tyvärr är man sällan hemma när inbrotten sker. Jag har funderat på en rörelsesensor som tänder en lampa eller något i mitt sovrum så att man kan smyga sig på tjuvrn och yxa dom.

Min farsas kollega vaknade av att någon bröt upp sovrumsfönsret. Han väntade till personen fått upp det och när boven lyfte rullgardinen slog han ut honom ur huset. Sedan jagade han ifatt boven och fångade honom. Tyvärr kom tjuvens kompis till undsättning med en kofot, så han kom undan. Men fan vilken natt:D

• Gilla
JohanN03
  • Laddar…
Att ha passerlarm är nog ingen bra ide för då blir ni väckta varje gång en djur drar förbi, eller en kissnödig person på väg hem.

Brytskydd med el i undrar jag om det ens är godkänt att ha enligt lag. Men man kan ju hoppas på det. Själv skulle jag vilja se inbrottskyddet dom har på bilarna i Robocop där biltjuven relativt enkelt kommer in i bilen men sen steks till döds av el.

• Gilla
Erik Hellgren
  • Laddar…
Dessvärre brukar brytskydd enbart hjälpa till att ta spjärn mot. Det finns nog ingen enkel lösning på dina problem.
staket runt hela huset samt ett par stadiga hundar kan ju hjälpa, men vissa slår ju även dessa i huvudet.

• Gilla
xdigger och 1 till
  • Laddar…
Hund är bra, men man kan också träna andra husdjur i grundläggande självförsvar. Jag har tex gett mina tamråttor sådan träning: http://rpglab.net/troberg/gallery/view.php?gid=173

Annars så är bra lås effektivt. Gott om utomhusbelysning och kameror/kameraattrapper likaså.

Vill man känna sig lite tryggare så kan man ju ha något tillhygge placerat lättillgängligt. Men, ha inte det i händelse av inbrottstjuvar, ha det i händelse av zombies. Har du det i händelse av inbrottslingar, så är det svårare att hävda att du improviserade ett tillhygge i nödvärn när du knockat en tjuv.

Frågan är ju bara hur avskräckande en kamera är. Det kan ju inte vara särskilt svårt att dölja ansiktet i mörkret?

huggan skrev:
Att ha passerlarm är nog ingen bra ide för då blir ni väckta varje gång en djur drar förbi, eller en kissnödig person på väg hem.

Brytskydd med el i undrar jag om det ens är godkänt att ha enligt lag. Men man kan ju hoppas på det. Själv skulle jag vilja se inbrottskyddet dom har på bilarna i Robocop där biltjuven relativt enkelt kommer in i bilen men sen steks till döds av el.
Det borde avslutas med en runda pyrolys, så är det bara att dra igång fläkten för att bli av med resterna :-)

• Gilla
Hummingbird
  • Laddar…
Skulle man inte kunna installera bevattningssprinkler med högtryck runt det man vill skydda? Den aktiveras av rörelsesensorer tillsammans med välriktade strålkastare och kameror. Visst, det är inte lika roligt som elektrifierade dörrhandtag och liknande men troligen lagligare... Misstänker att tjuven väljer ett hus där han inte blir pissevåt istället... Det får ju dessutom den positiva sidoeffekten att kattskrällena förmodligen undviker att skita i dina rabatter. :thumbup:

Jag har ett perforerat sprinklerrör utefter en mörk, skyddad och dold gavel på mitt garage. Styrd av en rörelsesensor mitt på gaveln. Förutom att få mina griniga och numera rätt senila grannar att förstå vad som är min och deras tomt, har en och annan katt fått rätt bråttom förbi också. Båda är fångade med övervakningskameran, och de blev en aning blöta :wow:. Om någon tjuv skulle få för sig att ta samma väg gör h*n det nog bara en gång. De gånger grannarna anlitat hjälp som behöver in på vår tomt för att sköta grannarnas växtlighet (ja, så är det) har de fönuftigt nog på senare år först skickat in killarna till oss för att fråga om lov. Och då stänger vi givetvis av vattnet.

F.ö. har de flesta kameror IR-belysning som osynligt för människoögat men lyser upp så man får en hyfsad svartvit bild även på natten. Tyvärr drar det till sig insekter, vilket spindlarna upptäckt. Får rensa framför mina kameror lite då och då för att se något annat än ett bautaspindelnät....

Redigerat:
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Ingper skrev:
Jag har ett perforerat sprinklerrör utefter en mörk, skyddad och dold gavel på mitt garage. Styrd av en rörelsesensor mitt på gaveln. Förutom att få mina griniga och numera rätt senila grannar att förstå vad som är min och deras tomt, har en och annan katt fått rätt bråttom förbi också. Båda är fångade med övervakningskameran, och de blev en aning blöta :wow:. Om någon tjuv skulle få för sig att ta samma väg gör h*n det nog bara en gång. De gånger grannarna anlitat hjälp som behöver in på vår tomt för att sköta grannarnas växtlighet (ja, så är det) har de fönuftigt nog på senare år först skickat in killarna till oss för att fråga om lov. Och då stänger vi givetvis av vattnet.

F.ö. har de flesta kameror IR-belysning som osynligt för människoögat men lyser upp så man får en hyfsad svartvit bild även på natten. Tyvärr drar det till sig insekter, vilket spindlarna upptäckt. Får rensa framför mina kameror lite då och då för att se något annat än ett bautaspindelnät....

En bekant till mina föräldrar hade problem med nattvandrande kroggästers toalettvanor. En rörelsedäckare, en magnetventil och en gardena Polo i takfoten löste det effektivt.

• Gilla
Lucky2015 och 3 till
  • Laddar…
Det mest effektivaste jag har hört är en varning för hunden skyllt. Sedan så kanske man kan koppla en bandspelare eller liknande till rörelsedetektor så det börjar att skälla om någon kommit i närheten på natten.

• Gilla
hemljuvahem86 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.