Hej.
Tänkte ge mig ikast med att bygga ett skåp av björkplywood. Formen blir lite som en tv-bänk med måtten D:300mm, H: 400-500mm och L: 3000. Kommer att bestå av fack med en läng på 400-500mm.
Nu till min fråga. Jag har björkplywood med en tjocklek på 9mm. Kommer den att böja ned sig vid ett spann på 400-500mm? Eller böja sig om en vuxen sitter på den?
Räcker det att sätta ett tvärslå under för att den inte ska slå sig?
Bör jag jag limma ihop två 9mmskivor för att det inte ska böja sig? Räcker 18mm?

Hoppas ni förstår hur jag menar.

• Gilla
Bergabo
  • Laddar…
K
Ja den kommer böja sig. 9mm är ingenting

M Miathan skrev:
Hej.
Tänkte ge mig ikast med att bygga ett skåp av björkplywood. Formen blir lite som en tv-bänk med måtten D:300mm, H: 400-500mm och L: 3000. Kommer att bestå av fack med en läng på 400-500mm.
Nu till min fråga. Jag har björkplywood med en tjocklek på 9mm. Kommer den att böja ned sig vid ett spann på 400-500mm? Eller böja sig om en vuxen sitter på den?
Räcker det att sätta ett tvärslå under för att den inte ska slå sig?
Bör jag jag limma ihop två 9mmskivor för att det inte ska böja sig? Räcker 18mm?

Hoppas ni förstår hur jag menar.
Om du har en baksida i samma material som stöder konstruktionen och lägger in en övre tvärslå på 45x22 kommer det funka….. felet många gör är att bygga FÖR grovt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.