B
Alltså.
Jag älskar 60-70talet. Design och folkhemmet under guldbruna.

Mellan de gamla tvapparaterna mer eller mindre av trä, och de nya av svart plast/komposit fanns det under början på 80talet tvapparater med träimitation. De var snygga!

Hur som helst.

Jag vill ha en klassisk 70talstocktv.
Frågan är, någon som tagit en modern smart tv och byggt in i ett chassi som ger känslan av en äldre tjock-tv?

Menar inte sista generationens tjocktv utan de klassiska från förr.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Du kommer att få väldigt liten bild eftersom du inte kommer att utnyttja hela höjden i den gamla 4x3-rutan med en modern widescreen-skärm.
 
  • Gilla
Fedd och 2 till
  • Laddar…
Patrik440
Man får ta ett tjockTVskal och köpa en TV utifrån dess bredd och fylla ut tomrummet ned till med något 70-talsliknande högtalargaller kanske.
Nackdelen blir ju att det inte blir värst många tum på apparaten.

Kanske lika bra att köpa en plattTV som man bygger ett eget hölje runt, kanske utav något överblivet klickgolv.

Mvh en tidigare tjockTVreparatör :)
 
  • Gilla
Citrona och 4 till
  • Laddar…
Tycker att mycket av känslan var den krökta skärmen och det är ju svårt att återskapa.
Sen kan man ju betänka att det var mer eller mindre vanligt att bygga in tvn i ett skåp eller fälla in den i väggen. Det extrema djupet var inte önskvärt. Kanske är en idé att fejka en halvt infälld tjock-tv genom att enbart använda den främre delen av skalet från en gammal tv och skära bort baksidan?
 
  • Gilla
janusz_w och 3 till
  • Laddar…
Eftersom gamla tjocktv inte var så stora så är det nog enklast att hitta en datorskärm med rätt formfaktor. Det finns väl fortfarande nya 24-tums 4:3 att köpa?
 
  • Gilla
Citrona och 2 till
  • Laddar…
Betrakta även den gamla tumregeln för TVns storlek: Sätt dig på plats, sträck ut armen och knyt näven. Blunda med ena ögat. Om knytnäven precis täcker skärmen så är den lagom stor. :D
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
  • Arg
Kendoka och 5 till
  • Laddar…
B byron v2 skrev:
Alltså.
Jag älskar 60-70talet. Design och folkhemmet under guldbruna.

Mellan de gamla tvapparaterna mer eller mindre av trä, och de nya av svart plast/komposit fanns det under början på 80talet tvapparater med träimitation. De var snygga!

Hur som helst.

Jag vill ha en klassisk 70talstocktv.
Frågan är, någon som tagit en modern smart tv och byggt in i ett chassi som ger känslan av en äldre tjock-tv?

Menar inte sista generationens tjocktv utan de klassiska från förr.
Har du fått några bra förslag? Själv skulle jag kunna tänka mig använda ett snyggt fanérskal från en tjock-tv till en växtkomposition som en trevlig inredningsdetalj.
 
Tror det är bättre att snickra ett eget skal än att försöka passa in en ny TV i en gammal. Man kan ju såklart plundra en gammal TV på dekorativa knappar och högtalargaller.
 
Hittar du en gamma tv är det väl bara att skära ut innanmätet, behålla det välvda glaset och sen hitta en TV eller dataskärm att sätta innanför?
 
  • Gilla
Tummeupp
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Hittar du en gamma tv är det väl bara att skära ut innanmätet, behålla det välvda glaset och sen hitta en TV eller dataskärm att sätta innanför?
Så hade de gjort på tekniska museumet i Stockholm.
Såg ganska trovärdigt ut.
 
  • Gilla
  • Wow
Bananskalare och 2 till
  • Laddar…
Det välvda glaset är en del av bildröret. Inte helt enkelt att såga isär, men framförallt är det inte genomskinligt.
 
  • Gilla
Kendoka och 4 till
  • Laddar…
Om du vill ha en stor bild (55+ tum) så verkar det omständligt att bygga in den i trä. Den blir inte lättare att få upp på väggen då om man säger.

Men om du nöjer dig med en liten bildskärm är du säkert inte så noga med att det är 4K-upplösning internetuppkoppling och HDMI-anslutning heller (gissar jag). Då är det väl bättre att helt enkelt köpa en gammal tjock-TV samt en digitalbox?

Gammal tjock-TV med träram och rattar för kanal- och volymjustering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mumiemonstret och 2 till
  • Laddar…
Nu är jag tråkig, den tidens TV hade ett annat format och var max 28". Att föröka bygga något liknande blir bara ett dåligt plagiat.
Köp istället en TV utan ram och passa in den som en stor tavla i rummet.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nu är jag tråkig, den tidens TV hade ett annat format och var max 28". Att föröka bygga något liknande blir bara ett dåligt plagiat.
Köp istället en TV utan ram och passa in den som en stor tavla i rummet.
Jag hade en 29 tums Sony och min far hade en 32 tums Philips så större än 28 tums tjock tv fanns.
Har även hört talas om att Grundig hade någon på 37 tum som då skulle vara det största bildröret som tillverkats.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.