6 432 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
Tjärlukt i huset vid regn
Gammal tjära och sot i stocken som blir fuktigt och luktar.
Okej!Fotografen skrev:
Är det nåt som går bort med tiden?
Jag slutade elda med ved för snart ett år sedan och har numera bergvärme.
Mot slutet försökte jag med något medel som hette typ "opteron" eller liknande i kombination med frekventa besök med skorstensviskan att få bort tjärbeläggningen i rökkanalen men det var fortfarande ganska svart när pannan slutligen togs ut.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 854 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 854 inlägg
Det är nog inget jag skulle räkna med, lär vara fastbränt ordentligt.
Gubben som hade mitt hus innan mig tjärade träet runt fönsterna för att det skulle hålla längre och i visa situationer kan det lukta fortfarande, trots att jag bott här i 20 år och tjärbehandlingen säkert har ytterligare 20 år på nacken.
Gubben som hade mitt hus innan mig tjärade träet runt fönsterna för att det skulle hålla längre och i visa situationer kan det lukta fortfarande, trots att jag bott här i 20 år och tjärbehandlingen säkert har ytterligare 20 år på nacken.
Jag skaffade en huv för bara typ någon månad sen för jag hoppades att det skulle bli bättre men det verkar det ju inte bli.
Det är självdrag i huset fast det är lite ombyggt nu sen jag bytte till nya treglasfönster. Nu kommer luften in via en ventil genom väggen och via ett spirorör i källaren istället.
Det är självdrag i huset fast det är lite ombyggt nu sen jag bytte till nya treglasfönster. Nu kommer luften in via en ventil genom väggen och via ett spirorör i källaren istället.
Klicka här för att svara