779 läst ·
17 svar
779 läst
17 svar
Tjäralinnyans på timmerhusfasad
Sida 1 av 2
Jag har bytt ruttet timmer där folk har använt tjäralin på timmerhus. Om du inte har gott om skog att hugga i och gott om tid och pengar att byta ruttet timmer skall du undvika den produkten. Den får träet att ruttna i förtid.
Riktig tjära är bättre..
Riktig tjära är bättre..
Medlem
· Västernorrland
· 2 366 inlägg
"basert på alkyder modifisert med linolje og tretjære"
Låter för mig som att man petar in tillsats av tjära och linolja för att kunna använda de orden i marknadsföringen.
Vill man ha något som liknar roslagsmahogny är det bättre att köpa riktig vara som faktiskt har trätjära och linolja som de funktionella ingredienserna.
Vill man inte ha det, är det bättre att köpa en produkt som är mer rak och ärlig med vad det är, och inte låtsas vara fejk-version av något annat.
Låter för mig som att man petar in tillsats av tjära och linolja för att kunna använda de orden i marknadsföringen.
Vill man ha något som liknar roslagsmahogny är det bättre att köpa riktig vara som faktiskt har trätjära och linolja som de funktionella ingredienserna.
Vill man inte ha det, är det bättre att köpa en produkt som är mer rak och ärlig med vad det är, och inte låtsas vara fejk-version av något annat.
Produkter som diskuteras: "linolje"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Vad i produkten menar du har gjort timret ruttet? Å nej jag har inte gott om skog.H heimlaga skrev:
Tjäralin bildar en relativt tät yta på träet. När det regnar och blåser hårt pressas det in vatten i sprickorna i timret. Tjäralin hindrar det vattnet från att avdunsta och småningom ruttnar timret med början från sprickorna.
Som en norsk timmerman sade åt mig:
Tjörulin gir oss arbeid
Som en norsk timmerman sade åt mig:
Tjörulin gir oss arbeid
Jag vill inte ha roslagsmahogny pga nyansen. Inte alls lik nøttebrun enligt min erfarenhetokR Räknenisse skrev:"basert på alkyder modifisert med linolje og tretjære"
Ok, tack. Vilket alternativ finns då annat än tjära vars färger vi inte är så glada förH heimlaga skrev:
En fråga till? Vill förtydliga att det gäller sågad panel som är 30mm tjock och inte ett fulltimmer.H heimlaga skrev:
Du har väl en luftspalt bakom panelen då? Isåfall så kan det ju torka ut bakåtSfl skrev:
Den borde inte spricka som timmer gör heller så minimalt med sprickor som kan ta in vatten?
Vad är det för panel?