Är det någon som laserat sin timmerhusfadad i tjäralin nøttebrun matt beis som kan skicka bild på avstånd så vi kan se resultat. Vi väljer mellan den nyansen och deras tømmerbrun

Jag har bytt ruttet timmer där folk har använt tjäralin på timmerhus. Om du inte har gott om skog att hugga i och gott om tid och pengar att byta ruttet timmer skall du undvika den produkten. Den får träet att ruttna i förtid.

Riktig tjära är bättre..

• Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
"basert på alkyder modifisert med linolje og tretjære"

Låter för mig som att man petar in tillsats av tjära och linolja för att kunna använda de orden i marknadsföringen.

Vill man ha något som liknar roslagsmahogny är det bättre att köpa riktig vara som faktiskt har trätjära och linolja som de funktionella ingredienserna.
Vill man inte ha det, är det bättre att köpa en produkt som är mer rak och ärlig med vad det är, och inte låtsas vara fejk-version av något annat.

H heimlaga skrev:
Jag har bytt ruttet timmer där folk har använt tjäralin på timmerhus. Om du inte har gott om skog att hugga i och gott om tid och pengar att byta ruttet timmer skall du undvika den produkten. Den får träet att ruttna i förtid.

Riktig tjära är bättre..
Vad i produkten menar du har gjort timret ruttet? Å nej jag har inte gott om skog.

Jag trodde den och främst beis var bra och "andas" och inte är tät som plastfärg

Förstår inte? Är den bra eller inte?

Tjäralin bildar en relativt tät yta på träet. När det regnar och blåser hårt pressas det in vatten i sprickorna i timret. Tjäralin hindrar det vattnet från att avdunsta och småningom ruttnar timret med början från sprickorna.

Som en norsk timmerman sade åt mig:
Tjörulin gir oss arbeid

R Räknenisse skrev:
"basert på alkyder modifisert med linolje og tretjære"

Låter för mig som att man petar in tillsats av tjära och linolja för att kunna använda de orden i marknadsföringen.

Vill man ha något som liknar roslagsmahogny är det bättre att köpa riktig vara som faktiskt har trätjära och linolja som de funktionella ingredienserna.
Vill man inte ha det, är det bättre att köpa en produkt som är mer rak och ärlig med vad det är, och inte låtsas vara fejk-version av något annat.
Jag vill inte ha roslagsmahogny pga nyansen. Inte alls lik nøttebrun enligt min erfarenhetok

H heimlaga skrev:
Tjäralin bildar en relativt tät yta på träet. När det regnar och blåser hårt pressas det in vatten i sprickorna i timret. Tjäralin hindrar det vattnet från att avdunsta och småningom ruttnar timret med början från sprickorna.

Tjörulin gir oss arbeid
Ok, tack. Vilket alternativ finns då annat än tjära vars färger vi inte är så glada för

Kan du blanda torrpigment i tjära?

Tjära av god kvalitet är ju redan ganska brun. Inte alls svart som Auson och annan billigtjära.

H heimlaga skrev:
Kan du blanda torrpigment i tjära?

Tjära av god kvalitet är ju redan ganska brun. Inte alls svart som Auson och annan billigtjära.
Tips på bra tjära finns var att köpa och torrpigment till det emottages glädjeligen.

H heimlaga skrev:

Tjörulin gir oss arbeid
En fråga till? Vill förtydliga att det gäller sågad panel som är 30mm tjock och inte ett fulltimmer.

Claessons trätjära är en bra leverantör, deras tjära går även att använda på dina 1 1/4 tums brädor som du inledningen kallar timmerhusfasad

Sfl Sfl skrev:
En fråga till? Vill förtydliga att det gäller sågad panel som är 30mm tjock och inte ett fulltimmer.
Du har väl en luftspalt bakom panelen då? Isåfall så kan det ju torka ut bakåt

Den borde inte spricka som timmer gör heller så minimalt med sprickor som kan ta in vatten?

Vad är det för panel?

nino nino skrev:
Du har väl en luftspalt bakom panelen då? Isåfall så kan det ju torka ut bakåt

Den borde inte spricka som timmer gör heller så minimalt med sprickor som kan ta in vatten?

Vad är det för panel?
Timmerpanel 195x34 från Timmerpanel AB

• Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.