En gissning i skillnaden mellan gränsvärden för enskilda brunnar och kommunalt vatten är antalet individer som exponeras. Gränsvärden bygger på fysiologi, statistik och riskvärdering. Sen behöver man inte vara särskilt konspiratorisk för att inse att det finns en koppling till kostnader för samhället.

KnockOnWood skrev:
Jo, det är väl nästan allmängods.

Men på vad sätt är radon i vattnet farligt?
Och hur ökar det radonlhalten i luften?
Det här är radon

Radon är en osynlig och luktfri radioaktiv gas som bildas när det radioaktiva grundämnet radium sönderfaller. När gasen i sin tur sönderfaller bildas så kallade radondöttrar, som är radioaktiva metallatomer. Radondöttrarna fastnar på damm som vi andas in och kommer på så sätt ner i lungorna.

Det är alltså radonhaltigt vatten som kommer ur brunnen, men när du tar glaset till din mun har redan det mesta spridit sig ut via luften. Alltså är värdet radon i ditt vattenglas väldigt lågt och utger väldigt liten skada.

Mvh Morgan

Tack för alla svar och åsikter som kommit medan jag varit borta.

Det var någon som i början av tråden tyckte att jag skulle lägga ut hela provet så här kommer det.
. Brunnsvatten Alcontrol maskad 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brunnsvatten Alcontrol maskad 2.jpg
Skapa konto
Brunnsvatten Alcontrol maskad 3.jpg
Skapa konto

Jag är förstås fortfarande mycket tackam för synpunkter och åtgärdsförslag.

eran skrev:
En gissning i skillnaden mellan gränsvärden för enskilda brunnar och kommunalt vatten är antalet individer som exponeras. Gränsvärden bygger på fysiologi, statistik och riskvärdering. Sen behöver man inte vara särskilt konspiratorisk för att inse att det finns en koppling till kostnader för samhället.
Ja! Dessvärre har du rätt, det vore ju pinsamt om ett fem våningshus inne i stan med 50 inneboende och häften skulle gå åt i radon. Men om 50% skulle gå åt i ett fyra familshus ute på landet lyfter ingen på ögonbrynet.

10 ggr högre gränsvärde utanför stan än inom stadsplanerat område, kanske till och med är lite diskriminerande. 😜

Det där är ett bra vatten, med lite omsättning så kommer odlingsbara organismerna gå ner. Det verkar vara lite borrkax kvar då turbiditeten (grumligheten) fortfarande är lite hög.
Jag skulle nog titta på att åtgärda Flouriden den är lite väll hög. Inget för barn under uppväxt, kan även ge uppkomst till benskörhet efter lång användning.

Natrium har ingen hälsoeffekt utan är det som gör att du får anmärkning på konduktiviteten som är den totala leningsförmågan (salter).
Salter ger korrosion på ledningar men du har samtidigt ett kalktal på strax under 4 vilket kommer ge en viss skyddande belläggning i ledningsnätet och därför inget att bry sig om.

Nån form av membranfilter och rena vattnet för mat och dryck skulle jag satsa på.

Tack för ditt svar mogge_73, det känns trygt!

Kan du eller någon annan tipsa om någon bra "filterfirma" som är seriösa ochvill lösa kundens problem inte bara kränga filter. De behöver inte kunna hjälpa till med instalation för det får min lokala röris fixa.

Nja! Här får jag ju inte rek. Några filter eller företag. Då jag arbetar med just vattenrening, nu marknadsför vi inte ett varumärke utan är helt oberoende och arbetar med dom flesta varumärken och filter.

Men det finns tre olika sorters membranrenare. Nackdelen med denna form av rening är att vattnet renas väldigt långsamt, runt 2-5 liter/min.

Direktrening blir därför inte så smidigt i ett vanligt hushåll då flödet blir för lågt.
Då kan man istället mellanlagra vattnet för att sedan få ut vattnet med högre flöde. Där finns det två olika system antingen med direkttryck dvs. Att vattnet bygger upp ett motryck mot ett tryckkärl typ hydropress på 10 liter. Fungerar bra dock, försvinner trycket fort om stora mängder vatten tas ut.
Sen finns det membranrenare som lagrar i en 10 liters tank utan motryck utan levererar vattnet med en pump, detta gör att du får samma flöde hela tiden. Fördelen med den är att membranet håller mycket längre då den kan backspolas.

Hoppas detta hjälper!
Mvh Morgan

Gott Nytt År på er alla bygga husare!!

Redigerat:
Tack för utförligt svar :)

Jag har en 300 liters hydrofor idag som börjar fylla när trycket sjunker till drygt 1 bar och fyller på till 4 bars tryck. Skulle det funger att sätta reningen före Hydroforen och på så sätt ha tillgång till större mängt "renat" vatten?

Nä! Det finns system man kan sätta in för att rena hela huset, men det är dyra grejor. När man renar med osmosrening blir vattnet så rent att alla buffert ämnen som stabiliserar ph värdet försvinner. Resultatet blir aggressivt vatten.

I ditt fall så renar man vattnet för mat och dryck, dessa filter placerar man under diskbänken och antingen monterar en extra kran eller byter ut den befintliga mot en sk. Dubbelkran.

Ok, då är jag med.

Då är det bara att börja leta runt på nätat alltså, har du tips på några sidor där jag kan se vad jag behöver och hur det ser ut?

Ja! Men det är inget jag får dela med mig av här.
Det får vi ta utanför tråden isåfall.

O
Tänkte bara smyga in en liten rättelse ang. antalet lungcancerfall som beror på radon varje år. Det är ca 15%. Inte 54% som nämndes tidigare. Detta enligt strålskyddsmyndigheten. Det är dessutom nästan bara rökare som drabbas....
Så man ska undvika att röka där det finns mycket radon....

Du har helt rätt Boverkets bild påvisade inte mängden lungcancerfall. Det är jag som blandat ihop siffrorna, ledsen för det.
Bilden visade var radonstrålning kommer ifrån och där är 54% från inomhusluften. 90% av lungcancer fallen (totalt 400-500 per år) är rökare.
Man rekommenderar därför självklart att det är bra att sluta röka tillsammans med radon, men man bör ändå som icke rökare att inte ha högre än 200bq på inomhusluften. Tänkvärt är att det ändå är nästan dubbelt så många som drabbas av lungcancer pga inomhusradon, än som dör i trafiken varje år. Rökare eller inte, att kosta på sig ett radonprov för 295:- är lika nödvändigt som att sätta på sig säkerhetsbälte.

Tack Odjuret! (Inte så ofta man skriver dom två orden i samma mening) :)

Redigerat:
O
Alla gör vi fel ibland, det där med siffror är lätt att blanda ihop.... Förutom jag som är perfekt:p eller inte....:p

Att fimpa är nog det bästa för hälsan oavsett radonet...
Eller så ser man det så här.... om man gillar att leka med döden :) rök utav bara den, samt flytta in i ett hus med höga radonhalter.... Då borde man ganska snabbt få besök av döden....:D
Vi får komma överens om att radon inte är det bästa för hälsan... ännu mindre om man röker...

Men det har inte så mycket med vattnet att göra som tråden handlade om... så det är nog bäst jag slutar med mitt OT snack....

Någon som känner till något företag/person som tar sig an att pumpa ur/rengöra och fixa eventuella sprickor i betongringar m.m. i en grävd brunn i Kalmar län?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.