Jag har idag en cirkulationspump wilo axl 70/32-180. Jag bor i ett stort hus, så jag antar att pumpen behöver vara ganska kraftfull? Jag har både pelletspanna och luft/vatten värmepump. Vet inte hur gammal cirkulationspumpen är men den är iallafall över 10 år gammal.
Nu när det blivit sossepriser på elen här i område 4 så undrar jag om det hade lönat sig att byta till en energisnålare variant? Är det stor skillnad på hur mycket de nyare drar idag?
Nu när det blivit sossepriser på elen här i område 4 så undrar jag om det hade lönat sig att byta till en energisnålare variant? Är det stor skillnad på hur mycket de nyare drar idag?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok. Ja, normalt sett hade jag inte funderat på det. Men då elpriserna redan i augusti är uppe i 800 öre ibland känns det som att man behöver kapa elförbrukning överallt inför vintern.Skumpe skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 297 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 297 inlägg
min cirkpump ska tydligen gå att ersätta med en mer energisnål, från 90w till 50wSkumpe skrev:
För att göra det enkelt säger jag 45 w istället.
90w cirkpump kostar vid 6kr elpris 4730 per år, den snålare hälften ungefär alltså.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
På lågfart drar din pump 727 kWh, kanske du kan halvera det med en ny.
Vad kostar en ny ?
Protte
Vad kostar en ny ?
Protte
Jag har en pump meden effekt i närheten av vad din pump drar. Jag har nu beställt en grundfos alpha 2, jag räknar med att den kan göra jobbet med klart mindre energiförbrukning. Det är trotts allt en pryl med väldigt mycket driftstid på.
Jag vet inte riktigt vilken jag kan byta till. På en sida av Wilo så rekommenderade de bla en Yonos MAXO 30/0,5-7 i utbyte och den går på över 8000. Men det finns kanske någon annan som man kan köpa som är billigare men som ändå sänker elförbrukningen? Vissa har skrivit om Alpha?prototypen skrev:
Vad kostar den och hur mycket mindre drar den?D Daniel 109 skrev:
Rinkaby tar 4kkr. Men den går att hitta billigare i Tyskland.
Är det inte denna?D Daniel 109 skrev:
https://www.harald-nyborg.se/grundf...vlUd-u7NVWpDxOl7TjxZNXjjqtTidKrhoCPUgQAvD_BwE
Japp, det var ju ett bra pris på den.