Byggahus.se

Tjärpapp med korksmulor

1. P
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Bakgrund:
    jag har ett hus med betongplatta direkt mot mark, ingen isolering under plattan (huset är byggt -76). I gillestugan finns ett parkettgolv lagt. Vi har nu bestämt oss för att lägga klinkers i en del av gillestugan (runt en kamin). När jag tog bort en del av parkettgolvet så ligger det lagt på tjärpapp med korksmulor under direkt mot betongplattan. Är detta ett "normalt"/rätt byggnadssätt?! Tycker att det luktar dels lite asfalt från tjärpappen men även lite unket (fukt). Är dessa korksmulor bra att ha direkt mot betonggolvet?! Är det kanske bäst att ta bort hela parkettgolvet!? Någon som har kommentarer!

2. Wigert
    Medlem Nivå 7

Re: Tjärpapp med korksmulor

Det finns en hel uppsjö av trådar som behandlar golv direkt på dåligt dränerad platta. Du kommer nog finna en del bra tips där.

Jag hade tagit bort parketten, lagt in en golv-platon och därpå lagt ny parkett, förutom där du tänkte lägga klinkers.

3. H
    Medlem Nivå 1

Re: Tjärpapp med korksmulor

Hej Pirren

Vi är i samma situation som du. Vi har också motsvarande lösning med korksmulor och någon form av asfaboard/tjärpapp. Jag har fått förklarat att korksmulorna är tänkta att dels dämpa steg samt fungera som distans/luftspalt innan parketten. Vi kommer att riva ut allt och lägga klinker innan vi får problem. Om korken har blivit fuktig så lär den aldrig torka.

Mvh

Henrik