Byggahus.se
Tittade in i en fiber för telefoni i ganska lång stund då jag trodde lasern var avstängd, då det kommit in smuts i anslutningen. Klassificeringen var 3b men det har kommit till nya klasser så den kanske hör till dessa. Våglängd långvåg 1310 nm. Singelmodfiber,

Arbetsskadan blev inte godkänd, Jag förstår nog varför för effekten är så låg, var ca. -14 dBm,
0 dBm är 1 mW och den halveras vart tredje dBm, inget som steker en fisk. Men det försäkringskassan glömt är att fibern är ca tiondels hårstrå ca. 4 till 8 um och det mesta ljuset går i mitten, så den är ändå brännande.

Har haft stora problem, men hjärnan är bra på att kompensera efter en tid så de har minskat, men skapar en trötthet. Det har skapat liknande grå starr i glaskroppen fastän det är finare strängar. Strängarna far runt när jag ändrar blicken, förutom grått så så ger de brytningsfel och jag fick skaffa glasögon för det permanenta brytningsfelet i ögonen, därför att det blev för mycket för hjärnan att hantera och det gick över till dimsyn, vilket händer ibland nu också.

Problemen har tidvis varit stora, men det orkar jag inte ta upp här, men var försiktiga, det är lätt hänt.

Skälva fibern är också så tunn och vass att den kan tränga in i blodomloppet och skapa problem.
 
Redigerat:
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
De besvär du beskriver kan inte ha med laserljuset från fibern att göra, de måste ha en annan orsak. Våglängden 1310 nm kan inte ens teoretiskt påverka ögats glaskropp vid effekter under 1 mW. Att fibern är tunn saknar betydelse i sammanhanget eftersom ljuset sprids som en kon och är mycket "utspätt" när det passerar genom ögat. När man räknar på ögonsäkerhet på laser från fibrer antar man ett worst case-scenario att man stirrar in i fibern på ett avstånd på 10 cm med fullt utvidgad pupill. Det är det närmaste avståndet som ögat kan fokusera på fiberänden. Närmare än så och ljuset fokuseras inte i ögat och risken för skada är därmed mindre.
 
Dessutom borde en avgrävd fiber inte ha ett optiskt optimalt snitt vilket gör att ljuset säkerligen blir utspritt
 
F f91jsw skrev:
De besvär du beskriver kan inte ha med laserljuset från fibern att göra, de måste ha en annan orsak. Våglängden 1310 nm kan inte ens teoretiskt påverka ögats glaskropp vid effekter under 1 mW. Att fibern är tunn saknar betydelse i sammanhanget eftersom ljuset sprids som en kon och är mycket "utspätt" när det passerar genom ögat. När man räknar på ögonsäkerhet på laser från fibrer antar man ett worst case-scenario att man stirrar in i fibern på ett avstånd på 10 cm med fullt utvidgad pupill. Det är det närmaste avståndet som ögat kan fokusera på fiberänden. Närmare än så och ljuset fokuseras inte i ögat och risken för skada är därmed mindre.
Nej du har fel, jag skadade båda ögonen samtidigt, och det blev efter jag tittat in i lasern. Det vet jag säkert. Men jag kanske blandat ihop glaskroppen och linsen, det är kanske linsen skadorna sitter.

Det var dock lång tid jag tittade då jag försökte extrahera ett dammkorn som hade kommit in i hålet på pigtailen, mätte effekten tvättade tittade mätte tvättade osv. Tittade ibland med lupp men då den förstorar så sprider den i så fall ut strålen och gör den svagare, men det gör att man kan titta på närmre avstånd i och för sig.

Det var 15 km singelmodfiber som var modstrippad så ingen spridning på strålen vad jag tror med en bra pitgail, spelar nästan ingen roll om det är 10 cm eller 20 meter om luften är ren. Dock är det mindre risk att träffa ögat under tillräckligt lång tid på avstånd.

Vad får en modstrippad stråle att spridas ut som en kon, den går ut rakt, precis som den går i fibern om kontakteringen är bra gjord, i annat fall skulle förlusterna bli stora i kopplingarna då pigtailerna inte ligger dikt an. Vid modstrippning lurar man ut strålar ut ur fibern som inte går rakt längs med fibern vilket också gör att det mesta av ljuset kommer att gå i centrum av fibern.

Har även fått en liten påbränning vid senare tillfälle, även då var lasern på och ingen lupp.

Lasern har ändå klass 3b (brännande laser), förmodligen inte utan anledning. Men har ändå bara -3,7 dBm ut utan inkopplad fiberlängd, den effekten steker man inte en korv med. Klass 4 är skärande.

Några år senare fick ingen jobba utan skyddsglasögon.

Inom telefonin kan man köpa till en funktion LDSD Laser Diode Shut Down som stänger ned lasrarna om fibrerna blir avgrävda, det skulle inte behövas om inte effekten skulle kunna skada. Dock finns den funktionen nästan inte i Sverige för det är inte företagen som betalar arbetsskador, i många andra länder kan de bli stämda på stor summor.

Det är med laser som med ström, man vet inte riktigt vilken styrka som kan skada, det är svårt att forska på det.
 
Redigerat:
Är linsen skadad så byter man lätt ut den, det är en mycket vanlig operation i dag och det ger mycket bra resultat, både för starr och brytningsfel.
 
Garant Garant skrev:
Nej du har fel, jag skadade båda ögonen samtidigt, och det blev efter jag tittat in i lasern. Det vet jag säkert. Men jag kanske blandat ihop glaskroppen och linsen, det är kanske linsen skadorna sitter.
.
Visst kan du ha skadat ögonen av lasern, men inte om det var 1310 nm och -14 dBm. Det är med 100% säkerhet omöjligt. Du måste i så fall ha misstagit dig på lasern. Kanske var det dbW och inte dbm, en skillnad på en faktor 1000. Jag har forskat på lasrar i över 20 år och räknar på lasersäkerhet ofta. Det inte svårt att forska om vilka nivåer som ger skador på ögonen, man har gjort det sedan 1960-talet och det är extremt väl utforskat.

Alla nakna fiberändar ger divergent ljus ut (en kon). Man måste sätta en kollimeringslins framför fibern för att ljuset ska gå "rakt fram". Konens divergensvinkel bestäms av den numeriska aperturen för fibern. Det är en fundamental egenskap hos alla optiska fibrer.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Kan det vara luppen som gjorde att det blev skadligt?
Med en lupp kommer ju en större del av ljuskonen fokuseras någonstans i ögat.
Eftersom skadorna "far runt" så antar jag att de är i glaskroppen.
När man blir äldre så lossnar glaskroppen från näthinnan och det gör den mer rörlig.
Mellanrummet mellan glaskropp och näthinna fylls med vätska, så förutom att grumlingar och skaor kan röra sig mer så såverkas inte synen.
Det går även att operera bort glaskroppen helt. Den kommer automatiskt ersättas av vätska.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.