Mod får gärna flytta tråd om det här är fel underforum.

Jag är intresserad hur det fungerar med extrakostnader som blir när fibernätsägare gräver fiber.
Anledningen är då strömmen idag gick igen när Open Infra vart här och grävt kabel. Detta är kanske 3e eller 4e gången de två åren de har hållit på (det var en lång paus där ett tag).
(Att det är grävarna som gräver av kabeln är en slutsats tagen av en kombination på kvalificerad gissning och samtal med elnätsreparatörerna som vart ute.)

Det jag undrar är egentligen vart notan hamnar, och hur de får fortsätta gräva?
Jag antar att underentreprenaden får ta smällen, men Vattenfall lär väl inte vara så glada att få skicka ut fler reparatörer så fort Open infra fått tag på nån ny som gräver?

Någon som har insikt i detta?
 
Har det gjorts någon utsättning av befintliga kablar vi t ex ledningskollen?
 
Som nätägare så blir man mycket irriterad över ett sådant beteende.
Kostnaden blir den faktiska kostnaden för utryckning och reparation, och det är den part som gräver som initialt får stå för denna kostnad.
Det är väldigt oproffsigt av någon som utför grävarbeten ärr inte begära utsättning, och utsättning är dessutom "gratis" (betalas ju av kollektivet).
Men, det var samma här hos mig, entreprenören som OI hade anlitat hade noll koll på hur man uppför sig när man ska förlägga kabel i mark.
Det vill säga dom brydde sig inte alls.
Jag hade tur att min serviskabel låg lite djupare än vad deras plog gick, och att jag hann stoppa dom innan dom grävde av mitt interna kabelnät inne på tomten som går till utebelysning och motorvärmare mm.
Väldigt obildat uppträdande helt enkelt, men svaret på din fråga är att den som gräver av får betala.
Tyvärr så går det inte att häkta dom för denna gärning, så dom kan fortsätta att förstöra, men jag begriper inte att man vill ta den kostnaden?
 
useless useless skrev:
Har det gjorts någon utsättning av befintliga kablar vi t ex ledningskollen?
Mig veterligen har de inte gjort det. Inte sätt några nya utmärkningar iallafall.
 
Hannuse Hannuse skrev:
Som nätägare så blir man mycket irriterad över ett sådant beteende.
Kostnaden blir den faktiska kostnaden för utryckning och reparation, och det är den part som gräver som initialt får stå för denna kostnad.
Det är väldigt oproffsigt av någon som utför grävarbeten ärr inte begära utsättning, och utsättning är dessutom "gratis" (betalas ju av kollektivet).
Men, det var samma här hos mig, entreprenören som OI hade anlitat hade noll koll på hur man uppför sig när man ska förlägga kabel i mark.
Det vill säga dom brydde sig inte alls.
Jag hade tur att min serviskabel låg lite djupare än vad deras plog gick, och att jag hann stoppa dom innan dom grävde av mitt interna kabelnät inne på tomten som går till utebelysning och motorvärmare mm.
Väldigt obildat uppträdande helt enkelt, men svaret på din fråga är att den som gräver av får betala.
Tyvärr så går det inte att häkta dom för denna gärning, så dom kan fortsätta att förstöra, men jag begriper inte att man vill ta den kostnaden?
Ah, då är det lite som jag misstänkte, och jag ställer mig samma fråga om hur man som underentreprenör tar på sig den kostnaden.
 
Om man hanterar det riktigt så på allmän mark begär man utsättning via Ledningskollen.
På privat fastighet och speciellt med fastighetsägarens egen el/vatten/data så begärs det vid projektering att fastighetsägaren visar var den finns egen dragning.
Lite generellt.
 
Är man rutinerad grävare så har man gräv AB 1, gräver fort som fan och skiter i allt vad kablar och utsättning är och fakturerar så fort som möjligt, när sedan fakturorna från skadorna kommer så kursar man bolaget och kör vidare med gräv AB 2 och så fortsätter det med 3,4,5 osv ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
När Open Infras underentreprenör grävde av elledningar hos oss sade han rakt ut att det inte var hans problem. Han hade fått otillräckligt underlag och kunde därför inte veta var ledningen gick. Han var inte alls intresserad av att vi skulle peka ut var det fanns mer ledningar heller. I frågan om vilket underlag han fått ger jag honom helt rätt. Det var ett flygfoto från google maps med lite kladdade streck på. Så det var en kombination av inkompetent projektledning och inkompetent grävare. Open Infras strategi tycks sådana gånger vara att göra sig okontaktbara och hoppas att någon annan skall lösa det uppkomna problemet.
 
A Avemo skrev:
När Open Infras underentreprenör grävde av elledningar hos oss sade han rakt ut att det inte var hans problem. Han hade fått otillräckligt underlag och kunde därför inte veta var ledningen gick. Han var inte alls intresserad av att vi skulle peka ut var det fanns mer ledningar heller. I frågan om vilket underlag han fått ger jag honom helt rätt. Det var ett flygfoto från google maps med lite kladdade streck på. Så det var en kombination av inkompetent projektledning och inkompetent grävare. Open Infras strategi tycks sådana gånger vara att göra sig okontaktbara och hoppas att någon annan skall lösa det uppkomna problemet.
Dåliga rutiner/projektering och underlag. Det jag känner till har fastighetsägaren fått skriva under projekteringsunderlag och förutsättningar att det inte finns egna ledningar på inritad kartbild och fotografier. Men tyvärr inte så att fastighetsägaren alltid har koll, el går enkelt att sätta ut. Gäller även slingor till robotklippare. Vissa grävbolag har egen utrustning för det eller kanske lånar av entreprenör.
Men antalet fastigheter är många, men det jag känner till så åtgärdades det av utförande entreprenör/grävare, men är mera en policy hur man hanterar det. Min bedömning var att det blev billigare att fixa än att hantera klagomål och strul kring detta, den tiden kostar också och stjäl tid från annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.