Mitt (från DUAB med extra 1/4” spännhylsa till min makita-fräs) ligger fortfarande ouppackat för framtida projekt. Tills dess att jag skaffat egna skills från hands on-användande tipsar jag om den här filmen som jag tycker bra och tydligt visar momenten för att komma igång:

• Gilla
LoweW
  • Laddar…
LoweW
Hep Hep skrev:
Jag har haft ett par prylar med DUABs klistermärken på. Ingen var bra, så jag försökte med kundtjänst och fick ungefär samma problem som du. Jag tjatade till mig att få prata med "verkstan" eller vad de kallade stället där de som kunde maskiner jobbade. Tyvärr hjälpte det inte. Såpass mycket människokännedom har jag för att höra när någon slirar på sanningen. "Näääee, vi har aaaaldrig haft problem med de där maskinerna, så det låter jääättekonstigt det du upplever. Klart du kan skicka hit den så kan vi kolla, men det låter ju inte som något är fel, så du får stå för frakten och vår felsökning." 40 mil dit och fanskapet vägde 200 kg. Någon stackare på blocket fick ta över och jag har lite dåligt samvete för det.

Fast jag hoppas såklart att du köpt något bra och jag bara hade otur.
Ugh, tråkigt att höra. Vi får se hur det går!

LoweW
H hampasnöret skrev:
Mitt (från DUAB med extra 1/4” spännhylsa till min makita-fräs) ligger fortfarande ouppackat för framtida projekt. Tills dess att jag skaffat egna skills från hands on-användande tipsar jag om den här filmen som jag tycker bra och tydligt visar momenten för att komma igång:

[media]
Knasigt, i deras gamla video säger dom ”heighten to tighten, lower to loosen” men i denna säger han att man ska höja för att göra det lösare och sänka för att göra det tajtare :thinking:

Hoppas det är så enkelt att jag helt enkelt gjort fel!

LoweW
Jag hade helt fel :D(y) Kollade på videon Hampasnöret länkade till och justerade höjden enligt den. Funkade riktigt bra!

Bortsett från att jag gick lite för snabbt fram vilket ledde till kanterna flisade sig gick det bra för att vara ett ”första” försök.

Jag lyckades också komma åt och höja fräsen i en gaffel så den skadades :seenoevil: Det gör inget dock eftersom att kullagret rullar högre upp än så.

• Trästycke med kanter som flisat sig och en feljusterad fräsning på en arbetsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en träkant efter fräsning med synliga flisor och tecken på för snabb bearbetning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hep och 3 till
  • Laddar…
Vad bra(y) Du skrämde mig där en stund :rofl:

• Gilla
LoweW
  • Laddar…
Det är i sådana här lägen jag älskar att ha fel!

• Gilla
LoweW
  • Laddar…
A
Jag noterade att skruvarna som styr inställningen i sidled verkar ha huvud i tumstorlek, vilken nyckel skall man köpa till något som är mellan 11 och 12mm?

Är det någon som vet om man kan använda vilken sinkfräs som helst eller man måste ha den som följer med som är 15mm i botten?

LoweW
mnils skrev:
Jag noterade att skruvarna som styr inställningen i sidled verkar ha huvud i tumstorlek, vilken nyckel skall man köpa till något som är mellan 11 och 12mm?

Är det någon som vet om man kan använda vilken sinkfräs som helst eller man måste ha den som följer med som är 15mm i botten?
12mm funkade för mig. Inget man vill använda i längden när man väl fått det rätt inställt finns väll egentligen ingen anledning att ändra det igen?

Om man kan använda andra stål kan jag inte svara på än.

Har inte köpt någon jigg ännu även om man ju blir sugen, från egna jiggar har jag dock känt att kopierhylsa är överlägset att köra med kullager och sedan blir man ju lite avtänd på att de kör med 1/4" stål - jag tycker att de sitter otroligt dåligt i mina fräsar...

Finns det ingen bra/billig jigg för att köra med kopierhylsa? Finns det passande stål för den här jiggen med 8mm skaft?

Redigerat:
LoweW
B badtastex skrev:
Har inte köpt någon jigg ännu även om man ju blir sugen, från egna jiggar har jag dock känt att kopierhylsa är överlägset att köra med kullager och sedan blir man ju lite avtänd på att de kör med 1/4" stål - jag tycker att de sitter otroligt dåligt i mina fräsar...

Finns det ingen bra/billig jigg för att köra med kopierhylsa? Finns det passande stål för den här jiggen med 8mm skaft?
Den Boohoo länkade tidigare från amazon tror jag man kör med kopierhylsa och 8mm skaft. Kostar ~500kr mer men jag kan se fördelarna med det systemet.

A
Det borde väl gå att köra med 8mm stål och hylsa även till denna jiggen om man hittar en hylsa som är 1/2" och ett frässtål som är 15mm i botten med rätt vinkel.

Tyvärr verkar minsta profilanslaget Bosch har till GKF600 vara 13mm och det är 12.7mm mellan fingrarna på jiggen. Å andra sidan så verkar 12.7mm vara en vanlig storlek på kullagren till 8mm fräsar, jag hade flera stycken av den dimensionen.

• Gilla
LoweW
  • Laddar…
Det kan man säkert och killen i videon lite tidigare i tråden visar just en sådan kombination. Men en 1/2” hylsa funkar ju dåligt med ett 15mm stål - det är i alla fall relativt osmidigt att inte kunna sänka fräsen igenom hylsan. Dessutom får man väl räkna med att en hylsa med just 1/2” storlek kostar en slant eftersom det inte är standardutrustning.

Även ett laxstjärt-stål med 8mm axel/12.7mm lager verkar ovanligt men det finns säkert.

Risken finns att ett billigt kit blir dyrare än man tänkt om man måste köpa massa extra prylar…

• Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
A
Nu har jag fått 1/4" chucken från Amazon så jag tänker leka lite med apparaten i helgen.

• Gilla
hampasnöret och 2 till
  • Laddar…
mnils skrev:
Nu har jag fått 1/4" chucken från Amazon så jag tänker leka lite med apparaten i helgen.
Även fast det är fredag kan du väl vårda språket! :surprised:

• Haha
Sam_u_El och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.