LoweW
mnils kom med idén att det borde finnas en tråd som samlar alla tips & tricks om Sinkfräsaggregat!

Jag köpte min på Duab för ca 800kr och har några planer på förbättringar trots att jag inte testat den än.

Än så länge har jag:
  • Tillverkat en platta den är fastskruvad på för att enklare kunna spänna fast den i bänken.
  • Fixat förvaring för frässtål på den plattan.
  • Fräste också ett bärhandtag för att lättare kunna flytta allt.
  • Satt nylonbrickor för att minska slitage på lacken.
Planer på att:

• Sätta möbeltassar på den nedre klämman för att undvika märken. Tror inte man kan göra det på den övre.
  • Designa och 3D-printa en distans som ser till att arbetsstyckena är rätt förskjutna i sidled. Nu ställer man in den genom att justera två metallbleck vilket medför att det kan bli upp till tre felkällor. Skulle det istället vara ett enda större bleck försvinner en felkälla.

• Röd sinkfräsaggregat fastskruvat på en träplatta med förvaring för frässtål och bärhandtag på en arbetsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sinkfräsaggregat fastskruvat på träplatta med frässtålförvaring och ett bärhandtag.
    Skapa konto
  • Röd sinkfräsaggregat av märket Duab fastskruvad på en hemmagjord träplatta med urfrästa förvaringsfack och bärhandtag.
    Skapa konto
  • Rött sinkfräsaggregat fastskruvat på träplatta med förbättringar, på en verktygsbänk.
    Skapa konto
  • Närbild på röd sinkfräsaggregat med installerad nylonbricka för att skydda lacken.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
stigen och 6 till
  • Laddar…
Ska bli spännande att följa tråden. Bra initiativ!

• Gilla
LoweW
  • Laddar…
LoweW
C Chentin skrev:
Ska bli spännande att följa tråden. Bra initiativ!
Ja, riktigt bra idé från mnils! Hoppas fler lägger upp tips & bilder så småningom (y)

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Framförallt vill jag se effekten av maskinerna. Blir det snygga fogar?

LoweW
Hep Hep skrev:
Framförallt vill jag se effekten av maskinerna. Blir det snygga fogar?
Jag kan ha fel, men jag tror Freddan054 använde ett sinkfräsaggregat för att göra lådorna till sin bokhylla.

• Träbokhyllas låda med fingerskarvar, delvis monterade, i en byggmiljö med verktyg och skyddsplast.
    Skapa konto
  • Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
Ska bli roligt att följa, var och hämtade min idag men då man tydligen även måste slå in julklapparn till sig själv och lägga under granen så blir det inget lekande förrän efter jul för min del.

• Haha
LoweW
  • Laddar…
LoweW
Hennke85 Hennke85 skrev:
Ska bli roligt att följa, var och hämtade min idag men då man tydligen även måste slå in julklapparn till sig själv och lägga under granen så blir det inget lekande förrän efter jul för min del.
Vilket märke köpte du?

LoweW LoweW skrev:
Vilket märke köpte du?
Duabs efter tips i någon av trådarna.

• Gilla
LoweW
  • Laddar…
För mig är resultatet det viktiga, då jag kommer använda manicken väldigt sporadiskt. Det finns billiga verktyg som ger sämre resultat och andra som är stökiga att använda men ger bra resultat. Och såklart massor med billigt skit som både är krångliga, rappliga och som bonus producerar skit. Just det senaste har jag testat med just duabbrandade kinaprylar. Det vore väldigt intressant att veta var de här hamnar.

• Gilla
LoweW
  • Laddar…
LoweW
Gav det några försök nu men kan inte få fogarna att gå ihop. Hoppas verkligen att det är jag som har hamnat i någon tankevurpa men jag tror det är ett designfel som gör att produkten inte fungerar som den ska. Hoppas någon kan motbevisa mig.

Problemet jag har är att laxstjärtarna blir ca 2mm för stora för hålen som stålet skapar. Enligt manualen och diverse videos är lösningen att sänka frässtålet. Höjer man det blir det tajtare och sänker man det blir det lösare.

Det som händer när jag försöker sänka tillräckligt mycket är att kullagret hamnar så pass långt ner att det börjar dras mot materialet istället för "gaffeln" och dom mm mellan kullagret och skärstålet gör att det skapas en kant av orört material som är i vägen. Samtidigt går det inte att höja stålet heller för då blir laxstjärtarna för breda och "hålen" för små.

Jag kan inte se hur det det ska kunna gå. Ska maila Duab och prata med dom om det men jag har svårt att se hur det inte är fel på stålet/designen av jiggen. Jag förstår nu hur mycket lättare och bättre det är att använda en jigg som använder sig av kopieringshylsor(?) som bara behöver gå halvvägs ner på "gaffeln" istället för kullager på frässtålet.

Hoppas någon kan motbevisa mig och att det inte är "billig skit som både är krånglig, rapplig och som bonus producerar skit" :dizzy:

• Närbild på en fräs med problematisk inställning av skärstålet och kullagret.
    Skapa konto
  • Ojämna och dåligt passande laxstjärtsskarvar på en träplatta, resultat av ett misstag eller designfel i snickeriprojektet.
    Skapa konto
  • Närbild av dåligt anpassade träfogar där laxstjärtarna är för stora för håligheten.
    Skapa konto
  • Opassande laxstjärtfogar i trä med närliggande fräsverktyg och jig för bearbetning.
    Skapa konto
  • Ledsen
Hep
  • Laddar…
LoweW
Mailade Duab precis och skrev att jag vill reklamera. Försökte förklara vad som är fel och bifogade bilderna. Tycker synd om den oinsatta personen på support som ska försöka lära sig hur ett sinkaggregat fungerar för att bedöma om det är handhavandefel eller produktfel :p Jag som ändå är intresserad av det och relativt påläst tyckte det var svårt till en början att förstår hur det fungerade och vilka inställningar som påverkade vad.

När jag kollade lite snabbt innan jag packade ihop min låda så noterade jag att kullagret på reservfräsen de sålde inte är identiskt med det som skickas med, kan det ha med saken att göra tro?

LoweW LoweW skrev:
Mailade Duab precis och skrev att jag vill reklamera. Försökte förklara vad som är fel och bifogade bilderna. Tycker synd om den oinsatta personen på support som ska försöka lära sig hur ett sinkaggregat fungerar för att bedöma om det är handhavandefel eller produktfel :p Jag som ändå är intresserad av det och relativt påläst tyckte det var svårt till en början att förstår hur det fungerade och vilka inställningar som påverkade vad.
Jag har haft ett par prylar med DUABs klistermärken på. Ingen var bra, så jag försökte med kundtjänst och fick ungefär samma problem som du. Jag tjatade till mig att få prata med "verkstan" eller vad de kallade stället där de som kunde maskiner jobbade. Tyvärr hjälpte det inte. Såpass mycket människokännedom har jag för att höra när någon slirar på sanningen. "Näääee, vi har aaaaldrig haft problem med de där maskinerna, så det låter jääättekonstigt det du upplever. Klart du kan skicka hit den så kan vi kolla, men det låter ju inte som något är fel, så du får stå för frakten och vår felsökning." 40 mil dit och fanskapet vägde 200 kg. Någon stackare på blocket fick ta över och jag har lite dåligt samvete för det.

Fast jag hoppas såklart att du köpt något bra och jag bara hade otur.

• Gilla
LoweW
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.