2 576 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Tips vid köp/installation Frånluftsvärmepump
Medlem
· Stockholm
· 8 inlägg
Behöver lite tips, håller på att återställa en vattenskada och ska då byta panna/pump. Trodde jag letade efter LVVP men det visade sig nu att jag ska ha e FLVP. Som ni förstår är inte alla mina VVS/uppvärmningshästar hemma ;-)
Nu behöver jag lite tips inför val av utrustning. Första firman som var på plats ska lämna offert på en ComfortZone. Erfarenheter?
Bor i villa från 97, 150m2. Årsförbrukning totalt på ca 21000kwh. Nedervåning vattenburen värme, ovanvåning elelement. Troligtvis, till rätt pris, byter vi ovanvåningen till radiatorer i samma veva.
Vad tror ni vi sparar i förbrukning på ett ca?
Nu behöver jag lite tips inför val av utrustning. Första firman som var på plats ska lämna offert på en ComfortZone. Erfarenheter?
Bor i villa från 97, 150m2. Årsförbrukning totalt på ca 21000kwh. Nedervåning vattenburen värme, ovanvåning elelement. Troligtvis, till rätt pris, byter vi ovanvåningen till radiatorer i samma veva.
Vad tror ni vi sparar i förbrukning på ett ca?
Enligt informationen från NIBE vars motsvarande FLVP heter F730 och F750 blir energibesparingen för ett 150 m² hus ca 13600 kWh/år med vattenburet värmesystem i hela huset. Men jag tror det är räknat på lite högre total årsförbrukning innan än 21000 kWh/år. Kanske uppåt 12000 kWh/år (?) är en mer trolig energibesparing i ert hus om ni byter till vattenburet även på övervåningen.
Comfortzone var först ute med den nya generationens FLVP och har funnits i ganska många år nu. Nya uppdaterade modeller kom för ett par år sedan och nya finesser har tillkommit nyligen. NIBE kom senare med F750 följt av F730 och dessa är nu storsäljare till nybyggda småhus från husfabrikerna. Har ett avancerat styrsystem med många finesser.
Mycket information och erfarenheter kring bl.a. FLVP finns på: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=37.0
Comfortzone var först ute med den nya generationens FLVP och har funnits i ganska många år nu. Nya uppdaterade modeller kom för ett par år sedan och nya finesser har tillkommit nyligen. NIBE kom senare med F750 följt av F730 och dessa är nu storsäljare till nybyggda småhus från husfabrikerna. Har ett avancerat styrsystem med många finesser.
Mycket information och erfarenheter kring bl.a. FLVP finns på: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=37.0
Klicka här för att svara