3 390 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Tips till ny svarvare särskilt Svarvstålshållare
Hej! Har köpt en gammal Clas ohlson svarv tagit ner en rönn och är i gång, kul. Tack för tipset om the wood whisperer! Han i sin tur ger råd om utbytbara svarvstål. Har hittat på nätet ett set av hållare med skafthöjd 8mm på yttersvarvhållarna samt 6mm på innersvarvbom
Stålhållarna kallas: S06H, STACR, STNCR, STDCR, STECN och skären TCMT090204. Fattar noll av koderna. Låter detta som en bra start eller kan ni ge andra tips på skär eller hållare som är bättre för en glad nybörjare? Jag tar gärna mot även andra tips på tex tekniker, utrustning och materialval!
Stålhållarna kallas: S06H, STACR, STNCR, STDCR, STECN och skären TCMT090204. Fattar noll av koderna. Låter detta som en bra start eller kan ni ge andra tips på skär eller hållare som är bättre för en glad nybörjare? Jag tar gärna mot även andra tips på tex tekniker, utrustning och materialval!
Om du kan hitta boken Träsvarvning enligt skärmetoden av Wille Sundqvist ger den en bra grund för träsvarvning. Har för mig att titeln är så. Hittar inte mitt exemplar just nu. Swedendro har också mycket utrustning för ändamålet. HIttar du nån kurs i svarvning så rekommenderar jag att du går den. Det ger en bra början och man brukar få mycket tips från inte bara från den som håller kursen utan också från de andra deltagarna. Rönn kan vara riktigt fint svarvämne. Lycka till.
Tack för snabbt svar och bra tips! Väldigt fina verktyg där!
Snabba svar av stomneby och rönnis
Jag köpte härifrån: http://www.ukwoodcraftandcarbidechisels.co.uk/
* 1 x Standard Type 3 chisel set
* extra stål
Prisvärt och enkla att använda. Rekommenderas starkt till nybörjare likt mig. Det är svårt att få en jättefin yta direkt så karbidstål kräver extra slipning med slippapper.
* 1 x Standard Type 3 chisel set
* extra stål
Prisvärt och enkla att använda. Rekommenderas starkt till nybörjare likt mig. Det är svårt att få en jättefin yta direkt så karbidstål kräver extra slipning med slippapper.
Tack perhed för tipset! Fina stål!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tips på snygg ställning till laddbox
Laddboxar -
Tips på fir i Stockholm för byte till ny Luft/Vatten värmepump
Värme allmänt -
Tips & tricks för ny pergola till sommaren.
Altan & Uteplats -
Tips hur vi ska täcka och snygga till väggen
Socialt & Projekt -
Allt om skorstenar: Från renovering till nyinstallation – experten tipsar
Artikelkommentarer