28 729 läst ·
36 svar
29k läst
36 svar
Tips till att torka vilke
Gran från K-rauta är ju torkat. Troligen ångtorkat till skeppningstort dvs 18% och kommer att torka vidare ner till jämviktskvoten om förutsättningarna är de rätta. Eller ta till sig fukt om förutsättningarna är sådana.
Om vi återgår till diskussionen om tumregeln för att lufttorka nysågat virke så handlar det om tiden för att få bort det sk fria vattnet och en del av det bundna för att hamna i jämvikt med omgivningen enligt bilden nedan. (från Hoadly, se länk ovan)
/B
Om vi återgår till diskussionen om tumregeln för att lufttorka nysågat virke så handlar det om tiden för att få bort det sk fria vattnet och en del av det bundna för att hamna i jämvikt med omgivningen enligt bilden nedan. (från Hoadly, se länk ovan)
/B
Håller med om allt det du säger, så jag har svårt att se att vi är oense om någonting (allt dött virke kommer at nå jämviktspunkten till slut). Även den positiva slutsatsen har vi ju kunnat enas om (vanligt virke köpt vid rätt tidpunkt kan vara eller enkelt göras snickeritorrt).bengtn skrev:Gran från K-rauta är ju torkat. Troligen ångtorkat till skeppningstort dvs 18% och kommer att torka vidare ner till jämviktskvoten om förutsättningarna är de rätta. Eller ta till sig fukt om förutsättningarna är sådana.
/B
Mitt enda tillägg till det är att jag kallt räknar med att under vintern/förvåren kunna köpa vanligt virke och få ner det under 10% på ett par veckor. Observera att Hoadleys 14% troligen kommer av att han bor i höjd med Rom, fast på amerikanska sidan, massachusets, som har en mycket hög luftfuktighet, högre än vår.
Om du med termen nysågat menar sågat direkt efter trädet har dödats har vi nog ingen punkt vi inte håller med varandra om (Nysågat skulle kunna vara snickeritorrt om nysågat görs i för länge sedan dödat trä).
--- Mats ---
Mycket intressant om alla tumregler och spekulationer. Men glömmer ni inte att tumreglerna osv gäller torkning tvärs fibrerna? TS vill kapa en 80 mm skiva ur en stock. Torkningen kommer då att i huvudsak ske i fibrernas riktning, vilket går mycket fortare än tvärs fibrerna. Det är ju därför alla stockar som får torka som stock spricker i ändarna om man inte vaxar eller förseglar ändträt på annat sätt. Det torkar och krymper alltså så mycket fortare i ändarna än lite längre in, vilket gör att det spricker. Nu kanske jag upprepar mig...?
Även om det nu skulle gå att torka en sådan skiva utan att den spricker, skulle skivan vara ganska skör och opraktisk. Mitt förslag är att konstruera pallarna på annat sätt.
Även om det nu skulle gå att torka en sådan skiva utan att den spricker, skulle skivan vara ganska skör och opraktisk. Mitt förslag är att konstruera pallarna på annat sätt.
Jo, vi kom en aning OT där (blir lätt så, Bengt sitter på så mycket intressant kunnande). Det viktiga för trådskaparen var skivorna. Där har alla enats om att det kommer att spricka under torkningen om man försöker torka runda skivor kapade på det sättet.mattiasp skrev:Mycket intressant om alla tumregler och spekulationer. Men glömmer ni inte att tumreglerna osv gäller torkning tvärs fibrerna? TS vill kapa en 80 mm skiva ur en stock. Torkningen kommer då att i huvudsak ske i fibrernas riktning, vilket går mycket fortare än tvärs fibrerna. Det är ju därför alla stockar som får torka som stock spricker i ändarna om man inte vaxar eller förseglar ändträt på annat sätt. Det torkar och krymper alltså så mycket fortare i ändarna än lite längre in, vilket gör att det spricker. Nu kanske jag upprepar mig...?
--- Mats ---
Va, är vi överens?
Jo det tror jag också. Jag har bara velat förtydliga skillnaden mellan torkat och torrt virke. Du har i dina exempeltagit virke från byggvaruhuset och sagt att det torkar på bara några veckor, jag säger att rått virke torkar på ca 1 år per tum i luft utomhus. Jag skulle inte råda att torka nysågat inomhus för att jag tror det ger för mycket sprucket och vridet virke.
Mattiasp, du har ju naturligtvis rätt om att en skiva från stammen torkar fortare men det är ju inte så intressant som att gräva ner sig i detaljerna
Har föresten bott i Massachusetts i några år och visst är det något fuktigare där men mest under några hemska sommarveckor. Det beror mest på om vinden kommer från havet eller inte.
I bilden ser ni den enkla fuktvisaren jag har i garaget för att se hur virkets dagsform är. Det är helt enkelt några bitar bok jag limmat ihop så jag ser hur bredden varierar med årstiden.
/B

Mattiasp, du har ju naturligtvis rätt om att en skiva från stammen torkar fortare men det är ju inte så intressant som att gräva ner sig i detaljerna
Har föresten bott i Massachusetts i några år och visst är det något fuktigare där men mest under några hemska sommarveckor. Det beror mest på om vinden kommer från havet eller inte.
I bilden ser ni den enkla fuktvisaren jag har i garaget för att se hur virkets dagsform är. Det är helt enkelt några bitar bok jag limmat ihop så jag ser hur bredden varierar med årstiden.
/B

Det var en intressant variant på fuktmätning. Apropos att du bott i Massachusetts kan jag nämna att jag bott i Connecticut (grannstaten). Jag minns de fuktiga sommarveckorna väldigt väl.bengtn skrev:Va, är vi överens?Jo det tror jag också. Jag har bara velat förtydliga skillnaden mellan torkat och torrt virke. Du har i dina exempeltagit virke från byggvaruhuset och sagt att det torkar på bara några veckor, jag säger att rått virke torkar på ca 1 år per tum i luft utomhus. Jag skulle inte råda att torka nysågat inomhus för att jag tror det ger för mycket sprucket och vridet virke.
/B
[bild]
--- Mats ---
Tänkte jag skulle vara lite smart då frugan ville ha lite rustika ramar till sina målningar... Åkte till Byggmax och köpte lite 22mm planka, kapade i 800mm längder och tog in i huset i 2 veckor så det skulle torka. Men oj så fel jag hade! Dom är otroligt vridna och skeva... Hur skulle jag gjort istället?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Om man lägger de i spänn under torkningen så kan det lyckas bättre.
Undre bilden där är märgen kvar vilket gör brädan kupigare.
Protte
Undre bilden där är märgen kvar vilket gör brädan kupigare.
Protte
Var glad att dom vred sig nu och inte efter användning
En del virke har helt enkelt inbyggda tendenser till att vrida sig eller spricka medans en del virke klarar sig hyggligt från detta. Virke som ska användas till finare snickeri bör förvaras i flera år på ett ställe som ger temperatur och fuktväxling. Då kommer man se efter ett tag vilka bitar som klarar sig och är lämpliga.
Tumregeln med ett tum per år måste gälla rundvirke, alltså en hel stam som ligger ute. Sågat virke tar inte den tiden ens med grova dimensioner. Inga problem att torka ner en 3*9 tum bit på 2-3 månader under vår/försommar till skeppningstorr nivå. Gäller då strölagda paket som står luftigt och soligt.
Angående sprickor så har jag hört och läst att man ska kunna koka trä i saltvatten för att undvika sprickor? Brukar inte slöjdare göra det när det ska skäras ut skålar och kåsor?
Ett annat alternativ kan vara microvågstorkning som kan minska sprickorna. http://www.alternativ.nu/index.php?topic=58814.0
Tumregeln med ett tum per år måste gälla rundvirke, alltså en hel stam som ligger ute. Sågat virke tar inte den tiden ens med grova dimensioner. Inga problem att torka ner en 3*9 tum bit på 2-3 månader under vår/försommar till skeppningstorr nivå. Gäller då strölagda paket som står luftigt och soligt.
Angående sprickor så har jag hört och läst att man ska kunna koka trä i saltvatten för att undvika sprickor? Brukar inte slöjdare göra det när det ska skäras ut skålar och kåsor?
Ett annat alternativ kan vara microvågstorkning som kan minska sprickorna. http://www.alternativ.nu/index.php?topic=58814.0
Redigerat:
Ditt problem är att du köpt skitvirke. Vill du byggda något mer finsnickeriaktigt av Byggmaxvirke, vilket är fullt möjligt, måste du välja bitar som har täta årsringar, helst bara i en riktning och utan allt för många kvistar. Köp gärna vintertid när det är torrt. Låt ligga inne ett tag och rikta det sedan enligt konstens regler. Kom fortfarande ihåg att det är skitvirke du jobbar med.
Ett tips kanske kan vara att välja trä på brädgården där ådringen går så mycket på tvärs i ändträet som möjligt. Träet strävar efter att räta ut ådringen/årsringarna.Masses skrev:Tänkte jag skulle vara lite smart då frugan ville ha lite rustika ramar till sina målningar... Åkte till Byggmax och köpte lite 22mm planka, kapade i 800mm längder och tog in i huset i 2 veckor så det skulle torka. Men oj så fel jag hade! Dom är otroligt vridna och skeva... Hur skulle jag gjort istället?
Tack alla... Jo att det är skitvirke var/är jag på det klara med och givetvis inget man bygger möbler och dylikt av. Men då önskemålet var att det skulle vara rustikt och "skrovlig yta" så tänke jag vad kan gå fel om jag låter det ligga inne i några veckor och torkar till sig lite? Men att lägga det i spänn vore ju en bra ide som förslagits ovan.
Om du har bara problem med böjning, och du gör som gruvberget föeslår (spänn), och ditt virke nästa fukt/torknings cykel sitter i spänn och inte kan vrida sig, och du inte behöver styrkan av den tjocklek du tar bort, då kan spåren göra nytta. Men spåren gör virket klenare, ger dessutom en brottsanvisning.Masses skrev:
På bilden från masses ser du inte bara böjning (faktiskt bara en ovanligt liten böjning), utan även vridning. Vridningen påverkas i princip inte av spåren.
Då är det bättre göra som phl skrev, välj ditt virke. Det intressanta med skräpvirke är att det ofta är sågat rakt genom stammen, utan urval. Det innebär att en eller två brädor på varje stam faktiskt är kvartssågade, dock med märgen kvar. Ett par till kan vara nästan kvartssågade. Sådana böjer sig mycket mindre. Så skall man köpa skräpvirke, köp inte spårat skräp, utan lägg tid på att välja ut bra bitar.
--- Mats ---