Jag har en Peugeot Expert med skrapljud när jag lägger i 2:an och en tendens till skrap även på 5:an.:confused:

Oljan är bytt, men ljudet kvarstår. Finns det trögare olja att köpa? hjälper det?

Vad är det värsta som kan hända om jag trycker in en tub smörjfett i låda?:p
 
Har du kollat kopplingen?
 
Synkringen kanske?
 
Är troligtvis synkringarna som börjar ge upp.
För många år sen köpte jag ett smörjmedel som såldes via annons i en motortidning som faktiskt funkade vilket gjorde att jag köpte medel till motorn också - har för mig att det hette slick 50 eller nåt.
Vet inte om detta finns kvar men på växellådan gav det resultat, inga skrap och växellådan blev "mjukare", på motorn gav det något lägre bränsleförbrukning.
 
Innan sådana kemikalier fanns, tryckte man in ett par bananer i växellådan.:wow:
 
Fler banantips? :p
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
Synkringarna är slut och det enda som hjälper är att ta isär växellådan och renovera. Däremot brukar det kunna hålla länge om man är lite försikig och dubbeltrampar vid nedväxling.
 
Smörj lenkaget.

Nu vet jag inte vad du har för årsmodell, men på den äldre modellen sitter lådans lenkage på utsidan av lådan.
Jag hade en bil som efter några år började kärva lite och det var svårt att få i vissa växlar utan skrap.
En vårdag tvättade och vaxade bilen, passade även på att göra en motortvätt.
När jag skulle åka iväg på måndag morgon gick det inte att växla alls i sidled, efter lite kollande såg jag att det sitter en massa pinnar och lagringar utanpå lådan, och dom var nu snustorra, det var inte lätt att komma åt, men jag fettade och oljade så gott jag kunde, sen gick växlarna i som en dans.
Det blev aldrig nån mer motortvätt på den bilen, men smörjning av alla leder vid varje service.
Det här hände vid typ 10.000 mil, jag lämnade bilen vid 27.000 mil och då satt lådan kvar orörd.
 
Immobil skrev:
Innan sådana kemikalier fanns, tryckte man in ett par bananer i växellådan.:wow:
Bananer? nä de blandade sågspån i oljan.
Men det är helt andra växellådor idag och inte något som rekommenderas.
 
Rikard Gjersvold skrev:
Smörj lenkaget.

Nu vet jag inte vad du har för årsmodell, men på den äldre modellen sitter lådans lenkage på utsidan av lådan.
Jag hade en bil som efter några år började kärva lite och det var svårt att få i vissa växlar utan skrap.
En vårdag tvättade och vaxade bilen, passade även på att göra en motortvätt.
När jag skulle åka iväg på måndag morgon gick det inte att växla alls i sidled, efter lite kollande såg jag att det sitter en massa pinnar och lagringar utanpå lådan, och dom var nu snustorra, det var inte lätt att komma åt, men jag fettade och oljade så gott jag kunde, sen gick växlarna i som en dans.
De kan även vara skeva det har jag varit med om många gånger framförallt på Peugot/Citroën fast andra modeller.
Oftast inte speciellt dyrt att köpa nya och byta.
 
Hur känns kopplingen? Om inte den löser ordentligt, och man renoverar v-lådan lär problemet komma tillbaka.
 
Ja sliten vajer är vanlig på dom äldre, dom nyare har tydligen problem med dubbelmassesvänghjulet, på en elfirma hade dom fått byta på samtliga bilar innan dom gått särskilt långt.
 
Hur långt har bilen gått?
 
25000 mil
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.