Hej på er,

Håller sakteliga på att komma igång med renovering av fasad, till detta har jag tänkt köpa en begagnad byggställning (typ haki) som täcker en gavel åt gången. Panelen är av liggande typ och är 11,5cm hög, gissar på att huset ursprungligen varit målat med röd slamfärg men därefter blivit påmålat med kanske plastfärg?
Tänker göra fasaden trären men med en ganska skrovlig yta så att den nya slamfärgen fäster ordentligt.

Finns ju en del olika metoder när det kommer till färgborttagning: värmepistol, speed heater, färgborttagningsmedel, bandslip, oscillerande slipmaskin, torrbläster, våtbläster, lackfräs samt satineringsmaskin.
Jag lutar åt det sistnämnda med tillkopplad dammsugare.

Kika gärna på bilderna, om man kollar noga ser det ut som flagor av ockragult underst, kan huset från början varit gult eller är det någon slags grundfärg?

Tar tacksamt emot dina tips, råd och erfarenheter

• Fasad av hus med liggande brädor, rödmålad med flagnande färg. Spår av ockragult syns under flagnorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flagnande röd färg på träpanel, med underliggande gulaktiga nyanser och sliten yta, uppvisar tecken på tidigare färglager och väderpåverkan.
    Skapa konto
  • Gilla
P67
  • Laddar…
Ser ut som att det varit slamfärg först och att ngn sedan bättrat med annan färgtyp.
Då det ska målas med slamfärg så behöver all färg av annan typ tas bort. Däremot kan gammal slamfärg vara kvar. Det är bara onödigt att hålla på och ta bort den. Lätt sopning med piassavakvast el likn grov borste duger gott.

För färgborttagningen så kan nästan vilken metod som helst användas. Kör på vad som fungerar bäst av det som finns tillgängligt hemma. Upplever man det för drygt så är det naturliga att undersöka andra alternativa lösningar. För slamfärg lär inte lackfräs vara ngt bra alt dock. Det ger rimligtvis en alldeles för slät yta. Satineringsmaskin vet jag ej vad det är så där säger jag varken bu eller bä.

Tack för bra input, här kan du se hur en satineringmaskin ser ut.

• Satineringmaskin från Far Tools med borsthuvud och ergonomiskt handtag, märkt "Rénovateur Extérieur".
    Skapa konto
Aha! Den kan kanske fungera som alternativ till piassavakvast för slamfärgen då. Är skeptisk till att den rår på den andra färgen bortsett från lösa flagor. Men, det är bara att pröva. Har man tur fungerar det bra.

Roternde stålborst som inte är alltför styv i en bormaskin, biter bra. En nackdel kan vara att det kan bli som runda rosor på panelen och vet inte riktigt om slamfärg täcker upp så dom inte syns. Den du visar går att dra längs med panelen och inga rosor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.