Hej,

Vi har haft gräsmatta som blivit sönderkörd av grävmaskin.
Vi beställde ett lass med jord (gräsmattejord) som vi krattat ut och kört med trädgårdsvält.
Vi har använt gräsfrö slottspark från Granngården när vi sått. Vi sådde för 1,5 vecka sedan.
https://www.granngarden.se/grasfro-granngarden-slottspark-35kg

Jag försöker vattna två gånger om dagen för att hålla jorden fuktig men jag tycker fortfarande jorden känns torr och det skapas som en torr jordskorpa. Möjligt att det inte var gräsmattejord som jag fick vid min beställning?
Har ni några andra tips för att få gräsmattan så fin som möjligt? Ska vi gödsla nu? Använda mull till gräsmattan? Toppdressa?

Eller tror ni det kommer ta sig om vi bara fortsätter vattna?
Jag bifogar några bilder och alla tips/ råd mottages gärna :)

• Nyutlagd jord på tidigare gräsmatta, väntar på gräsåterväxt. Område med krattad jord och vattenslang synlig vid sidan av ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nygrävd jordyta med jämn yta, spridda gräsfrön och ett vattenspridarverktyg. Gräsmatta under uppbyggnad med buskar i bakgrunden.
    Skapa konto
  • En nyligen utsådd gräsmatta med synlig jord och sparsamt med grönska, omgiven av träd och byggnader i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Närbild på torr jord med grus och gräsfrön, del av en nyligen sådd gräsmatta där jorden beskrivs som torr trots att den vattnas två gånger dagligen.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.