Cheesen Cheesen skrev:
Den är otroligt bra med tanke på priset... Det var mer på vinst och förlust som jag klickade hem de i stället för Ledlensern... Gillar att den sprider ljuset ordentligt. Perfekt kompis i fickan. Om man vill ha focus så lyser den inte lika bra som ledlensern men hur ofta behöver man det när man är ute och promenerar eller för den delen när man mekar med bilen. Det är ju just det där att få ett stort område i sin direkta närhet upplyst som är värdefullt.
[länk]
Jag köpte en sån för ett år sen, eller mer. Är också väldigt nöjd med den. (y)

Jag har fastnat för de smidiga magnetladdningen Valostores lampor har, efter ett par-tre lampor har man laddare lite överallt. Smidiga små lätta lampor med drag om man behöver det. (Dock verkar det som det är ny generation på gång då nya pannlampans laddare är annorlunda än tidigare)

https://www.valostore.se/sv/produkt/lumonite_compass_r

Denna använder jag primärt och sitter i byxbenet, perfekt med magnetladdningen som även kan användas som magnetfäste under och i bil.

https://www.valostore.se/sv/produkt/olight_s2r_ii

• Gilla
  • Älska
bull_mamman och 1 till
  • Laddar…
P
Tokslut Tokslut skrev:
Jag har fastnat för de smidiga magnetladdningen Valostores lampor har, efter ett par-tre lampor har man laddare lite överallt. Smidiga små lätta lampor med drag om man behöver det. (Dock verkar det som det är ny generation på gång då nya pannlampans laddare är annorlunda än tidigare)

[länk]

Denna använder jag primärt och sitter i byxbenet, perfekt med magnetladdningen som även kan användas som magnetfäste under och i bil.

[länk]
Två pannlampor med elastiska band och en spiralkabel på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Laddningen är smidig men ljusstyrkan är klart sämre än h8r , reklamerade första men andra var inte bättre och själva bandet var ok första 10-11 månaderna nu är all spänst borta lite mer för pengen hade jag allt räknat med

Sånna där COB-LED pannlampor är riktigt bra i trånga utrymmen, t ex under en bil, där varje cm fritt huvudrum räknas :)

• Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
mickesundström skrev:
[bild] Laddningen är smidig men ljusstyrkan är klart sämre än h8r , reklamerade första men andra var inte bättre och själva bandet var ok första 10-11 månaderna nu är all spänst borta lite mer för pengen hade jag allt räknat med
Åfan, det var dåligt. Men de har ju 5års garanti ;)

P
Tokslut Tokslut skrev:
Åfan, det var dåligt. Men de har ju 5års garanti ;)
ska kolla om den täcker pannbandet då batteriet ingår inte i garantin ens så bandet är nog också tveksamt har som sagt inte varit nöjd med ljuset jämfört med andra heller men håller resåren kvar lampan så går den iallafall ha som reserv

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Cheesen
Jag är ju Ledlenserfrälst sedan många år.. tycker det här var ett bra pris.
Svart LED pannlampa, justerbar, laddningsbar, fokusfunktion, rött och vitt ljus, USB-laddning, e-handel produktbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://amzn.to/3xYLKy1

I
Cheesen Cheesen skrev:
Jag är ju Ledlenserfrälst sedan många år.. tycker det här var ett bra pris.
[bild]
[länk]
Höll på mycket med ficklampor förr och testade då Led Lenser klassisk modell med flytande huvud, kan inte säga att jag blev särskilt imponerad, LED:en de använde var av äldre och enklare modell. Men produkten i sig var väldigt välproducerad!

När det gäller pannlampa så har jag länge letat efter min trogna och väldigt slitna Petzl Myo men ska man ha något likvärdigt från samma märke så pratar man 1500-2000 kr vilket känns på tok för dyrt. Tror jag köpte min Myo för 600 kr för sådär 5 år sen. Vet du hur Ledlenser står sig mot en Myo?

Lite ot, men ska försöka ge några råd...

Köpte själv en Petzl NAO för ganska precis 1000kr för närmare 8 år sen.
Tyckte det var vansinnigt mycket pengar då men har varit väldigt nöjd med köpet. Deras "reflective lighting" är mycket användbar när man flyttar sig, bra ljus oavsett om man står i ett betong-grått rum eller rum med svarta väggar eller sticker in huvudet i ett litet vitt skåp blir ljuset "lagom" nackdelen är kanske att den saknar IR-sensor så bländar ner även för något som är mer varmt än ljusstarkt, en spishäll med lätt röd färg eller glöden efter en brasa, inget stort problem men något jag regerat på flera gånger.

En nackdel är väl kanske att den ibland är något skrymmande, men bra ljus både inne och ute, nära eller på avstånd. Laddningsbart litium-batteri, men även plats att nyttja AAA-batteri om situationen kräver.

Min börjar få lite dåligt batteri så sökte nytt, såg de sålde ut på XXL, visserligen nya(re) varianten men hoppas det passar.
Så iaf ett tips:
https://www.xxl.se/petzl-accu-nao-rechargeable-battery-laddningsbart-batteri-rod/p/1139957_1_style
62% rabatt.

Vid en utförsäljning finns det ju också alltid en uppdatering, råkade förstås se den, NAO RL. Verkar lysa mer, ha vidare ljusbild lite mer slimmad och lättare, dessutom till bättre pris?
Inte slagit till än, men är bra sugen.
Finns till nästan överkomligt pris från Tyskland:
https://www.sportokay.com/de_de/petzl-nao-rl-genopladelig-stirnlampe.html
Med rabattkod FINAL15 landar den på 117,23 euro plus knappa 7 euro frakt till Sverige.

En styrka med den gamla som kanske är en nackdel med den nya.
Gamla hade en batterihållare där det satt ett standard 18650-batteri på 3-polig kontakt, inget som lätt går ur tiden eller ej går ersätta. Gick dessutom nyttja med AAA-batterier istället. Även möjlighet till kabelanslutning och batteriet i fickan.

Nya har ett unikt batteri som säkert är svårt att få tag på en ersättare till om 10år. Å andra sidan USB-C så går ersätta med en vanlig power-bank men känns mer som livsuppehållande åtgärd än en önskvärd lösning.
Å andra sidan händer en del i övrigt också på 10 år, men knappast kass tekniskt sett heller då och trist att skrota saker för att det inte finns reservdelar ens till slitdelar. Men förhoppningsvis har jag fel angående framtida tillgång.

Redigerat:
Cheesen
I Ironside skrev:
Höll på mycket med ficklampor förr och testade då Led Lenser klassisk modell med flytande huvud, kan inte säga att jag blev särskilt imponerad, LED:en de använde var av äldre och enklare modell. Men produkten i sig var väldigt välproducerad!

När det gäller pannlampa så har jag länge letat efter min trogna och väldigt slitna Petzl Myo men ska man ha något likvärdigt från samma märke så pratar man 1500-2000 kr vilket känns på tok för dyrt. Tror jag köpte min Myo för 600 kr för sådär 5 år sen. Vet du hur Ledlenser står sig mot en Myo?
Ja den nya som jag länkade borde vara ungefär likvärdig. Min erfarenhet av Petzl är att man får mindre ljus för pengarna. Var missnöjd senast jag köpte en Petzl, den lyste sämre än min ledlenser Seo5:a men kostade betydligt mer, och specsen sa att den skulle vara bättre.

Cheesen
J JFrisk skrev:
Lite ot, men ska försöka ge några råd...

Köpte själv en Petzl NAO för ganska precis 1000kr för närmare 8 år sen.
Tyckte det var vansinnigt mycket pengar då men har varit väldigt nöjd med köpet. Deras "reflective lighting" är mycket användbar när man flyttar sig, bra ljus oavsett om man står i ett betong-grått rum eller rum med svarta väggar eller sticker in huvudet i ett litet vitt skåp blir ljuset "lagom" nackdelen är kanske att den saknar IR-sensor så bländar ner även för något som är mer varmt än ljusstarkt, en spishäll med lätt röd färg eller glöden efter en brasa, inget stort problem men något jag regerat på flera gånger.

En nackdel är väl kanske att den ibland är något skrymmande, men bra ljus både inne och ute, nära eller på avstånd. Laddningsbart litium-batteri, men även plats att nyttja AAA-batteri om situationen kräver.

Min börjar få lite dåligt batteri så sökte nytt, såg de sålde ut på XXL, visserligen nya(re) varianten men hoppas det passar.
Så iaf ett tips:
[länk]
62% rabatt.

Vid en utförsäljning finns det ju också alltid en uppdatering, råkade förstås se den, NAO RL. Verkar lysa mer, ha vidare ljusbild lite mer slimmad och lättare, dessutom till bättre pris?
Inte slagit till än, men är bra sugen.
Finns till nästan överkomligt pris från Tyskland:
[länk]
Med rabattkod FINAL15 landar den på 117,23 euro plus knappa 7 euro frakt till Sverige.
Passar Corebatteriet till gamla NAO? Jag kommer inte ihåg hur det batteriet ska se ut, vill minnas att det är den lampan man kunde använda alkaliska batterier i...
Jag köpte ett och det funkar i min Ledlenser Seo.
https://amzn.to/3KIRL9K

Cheesen Cheesen skrev:
Passar Corebatteriet till gamla NAO? Jag kommer inte ihåg hur det batteriet ska se ut, vill minnas att det är den lampan man kunde använda alkaliska batterier i...
Jag köpte ett och det funkar i min Ledlenser Seo.
[länk]
Tyvärr inte.
Såhär ser det ut:
download.jpg
Verkar tyvärr dock som inte heller NAO+-varianten jag köpte är kompatibel med min gamla lampa (Eller klarar AAA-batterier trots att de är i princip identiska i övrigt.)
Får kanske lämna tillbaka och bara köpa ett 18650-batteri på sladd.

Cheesen
J JFrisk skrev:
Tyvärr inte.
Såhär ser det ut:
[bild]
Verkar tyvärr dock som inte heller NAO+-varianten jag köpte är kompatibel med min gamla lampa (Eller klarar AAA-batterier trots att de är i princip identiska i övrigt.)
Får kanske lämna tillbaka och bara köpa ett 18650-batteri på sladd.
ja just ja det är den där... ja då får du nog köpa en ny cell bara.. borde ju inte vara så svårt att flytta kontakten..

Cheesen Cheesen skrev:
ja just ja det är den där... ja då får du nog köpa en ny cell bara.. borde ju inte vara så svårt att flytta kontakten..
Är ju tyvärr 3-polig så är någon form av skydd/övervakning i, men finns rena ersättare till överkomliga priser.

Verkar dock fungera i mitt fall, men inte tvärt om "Oddly the Nao+ battery pack does fit onto the older Nao and the torch works, but annoyingly not the other way round."
https://fellrunningguide.co.uk/petzl-nao-750l-headtorch-review/
NAO+ har dessutom rött ljus bakåt till skillnad fån äldre NAO.

• Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.