Bara du själv som kan bedöma om det är värt att lägga 600kr för en starkare motor men framförallt på säkerheten.
Själv köpte jag den du länkar till, GWS 12-125CI, just tack vare säkerheten då jag sällan använder maskinen och är nog lite nybörjarklumpig.

Inget är för starkt eller för klent, allt beror väl på om/hur du tänkt använda vinkelslipen mer än till detta specifika tillfälle...
Jag håller med Nimajneb, för 6-700 hade jag gått på GWS 12-125...den har säkerheten och är bra mot vibrationer...hade du ställt den mot en billig Jula för 299 hade ju funderingarna varit annorlunda....

Min erfarenhet är bara slipskivan tillräckligt stor kommer den att göra jobbet, för lite kapning funkar nog alla prisklasser. jag brukar köpa den näst billigaste av de som finns i äffaren.

Normalt använder man ju inte vinkelslipen särskilt ofta och man ska alltid vara försiktig då de hör till de "onda" maskinerna som skulle vilja döda dig om den fick chansen.

/ATW

En 125mm vinkelslip tycker jag klarar sig fint med 500-700w.

Har en 1300w Hitachi i jobbet och en 500w Hitachi hemma , skillnaden är faktiskt väldigt liten då båda räcker till.
Den jag har hemma används ändå i snitt en halvtimme om dagen.

Maskinen i inlägg #3 verkar lagom tycker jag. :)

Jag har tillgång till Hitachi G13SB3 (1300w) Bosch GWS 15-125 CI (1500w) samt en Flex 1400w INOX på jobbet som lånas hem vid behov....hade lite fundering på att köpa en egen, bara för o ha en... och då en Makita för en 5-6 hundring....(bäst sverigepris nu är Toolab´s 534SEK)..har dock inte blivit av än eftersom behovet inte finns för tillfället och andra maskiner står före på min "vill ha lista" :cool:....

S
http://www.duabhuset.se/#showProduc...prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt
Den skulle jag köpa, smalt handtag gör den mycket bekvämare att använda. Inte så kraftig, men räcker bra till för det allra mesta. Har själv använt en i flera år nu.
Vad som är viktigt när du ska kapa är att köpa kapskivor av bra kvalitet, gärna tunna för snabbare och mer precisa kapningar.

Edit: Såg att det var en sån du länkat till från bygg hemma, det är en mycket bra maskin, bekväm.

Redigerat av moderator:
M
Jag skulle satsat på en 125mm-maskin för i den kan du använda både 115mm och 125mm-skivor.

S
Det var den modellen från bygghemma som jag menade.
Köp inte en för 115 skivor. Mycket bättre att spendera ett par hundra till och få den från Bygghemma.

Jag köpte också en med nypskydd. Säkerheten först, vinkelslipen är ett av de farligaste verktygen.

Det kommer ut beg blå bosch vinkelslipar på blocket och tradera då och då, brukar hamna på 600-700 kr.

sommarstrom skrev:
Vad som är viktigt när du ska kapa är att köpa kapskivor av bra kvalitet.
Hade en säljare hos mig från Norton, han sa och visade att kapskivor har ett "bäst före datum" det står stämplat på blecket runt centrumhålet...det hade jag ingen aning om....och som sagts innan om farligheten.... en skivsprängning pga en för gammal skiva vill man undvika....

ArneTW skrev:
Normalt använder man ju inte vinkelslipen särskilt ofta och man ska alltid vara försiktig då de hör till de "onda" maskinerna som skulle vilja döda dig om den fick chansen.
/ATW
.

:)

Oavsett vilken så hade jag sett till att ha en med snabbjustering av sprängskyddet. Har inte det på "hemmaslipen" utan bara på de i verkstaden och det slarvas onekligen hemma. Det blir väldigt mkt "orka" över att ta fram skruvmejsel för att lossa skyddet och vrida det rätt, och sen ska man kapa lite från andra hållet och vrida det igen och... .. blää. Det blir för omständligt helt enkelt så jag kommer inom det närmaste att byta ut min egen till gissningsvis en 125CI. Har tre st på jobbet och dom fungerar klockrent, nypskydd och det lätt justerbara sprängskyddet ger en liten betryggande känsla iaf. Vinkelslipar överlag är lite otäcka maskiner, trots att man använder dom nästan dagligen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.