Hej!

Vi är nyblivna tomtägare och håller för fullt på att planera trädgård och hus. Vi funderar på att lägga värmeslingor i vårt skaft och garageuppfart (ca 40 m). Någon som har tips på vad som är bäst? För och nackdelar med olika system? Kanske en prisuppgift? Do's and dont's? Hittar bara gamla inlägg på nätet.

Allt är välkommet, tack!

Jag har ingen egen erfarenhet, men vet att Ebeco har slingor särskilt avsedda för detta. En god vän har sådana.

Jag har en lutande garageuppfart som är besvärlig. I samband med att jag asfalterade den lade jag ner värmekabel. Jag kom rätt snart fram till att det inte passade min ekonomi att hålla hela uppfarten isfri med värmekabel året om. Så jag lade enbart slingor där bilhjulen ska ta sig fram. Detta är mina erfarenheter:

För att komma upp i tillräckligt hög effekt använde jag värmekabel avsedd för betonghärdning. Varje hjulspår har två kablar och totalt innebär det 100m värmekabel som drar 3500W om jag inte minns fel. Det blir alltså runt 4 kr i timmen. Även detta tyckte jag var lite för mycket, så jag kör numera bara värmen när det har blivit pack-is och svårt att komma upp (eller ner) med bilen - i övrigt snöröjer jag för hand. Eftersom slingorna ligger ca 5cm ner i bärlagret och under ytterligare 5cm asfalt blir systemet väldigt trögt. Det tar närmare 24 timmar att tina spåren så väl att man sedan kan ta en barkspade för att ta bort isflaken. Inget idealiskt system men jag är djupt tacksam att det finns.

Hade jag vetat att jag så småningom skulle skaffa bergvärme hade jag absolut lagt ner slangar för vatten/glykol buren värme istället och kopplat in det till radiator systemet via värmeväxlare. Av ekonomiska och miljömässiga skäl rekommenderar jag idag inte elburen markvärme.

Även ett vattenburet system är förstås lika energislukande - bara det att energin kommer med ett bra COP. Så tänk på att värmepumpen måste vara dimensionerad för att klara den extra lasten - annars kommer elpatronen att gå in och då blir COP = 1 för markvärmen. En normalt dimensionerad anläggning klarar alltså inte att köra markvärmen när det är som kallast ute. Men då är det å andra sidan sällan något problem med halkan heller. Värst är det när väderleken är växlande så att snön smälter till vatten som sedan fryser.

Kanske ska tillägga att min garageuppfart omfattar 100 kvm asfalterad yta. För mindre ytor blir det så klart motsvarande billigare att värma upp och det kan ju påverka övervägandena.

Pen

Redigerat:
  • Gilla
elfi09
  • Laddar…
Nu beror det ju så klart på var i landet man bor, men det räcker ju att ha på systemet vid de tillfällen som det är nederbörd i form av snö eller underkylt regn.

Här utmed kusten i västra götaland, blir det inte många timmar per år ;)
Min kompis har även någon form av sensorer i backen, som känner av när värmen behöver slås på, och fixar det automatiskt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.