Byggahus.se

Tips på tillverkare, utrustning frikyla

1. A
    Medlem Nivå 5
    Hej forumet,

Jag och min fru håller på och bygger ett 2-plans hus med bergvärme. Vi lever just nu i en lägenhet som blir vansinnigt varm på somrarna, och vill gärna se till att inte nya huset också blir för varmt.

I och med att vi ska ha bergvärme, tycker jag alternativet med frikyla verkar intressant.

Jag har läst mig till att sättet att göra det på är att se till att köldmedium som kylts av bergvärmehålet cirkulerar i fläktkonvektorer på lämpliga ställen i huset.

Vårt "pannrum" kommer att ligga bakom köket, och därför tänker vi oss att det kunde vara ganska lätt gjort att dra isolerade kylledningar in just i köket, och där sätta upp en lagom stor fläktkonvektor.

Vår bergvärmepump kommer att vara en Nibe 1155.

Jag tänker mig att vi sätter något liknande denna:

http://curant.se/produkter/flat/

I taket i köket, med utblås mot vardagsrummet, och drar köldledningar i taket bort till pannrummet. Dessutom måste vi förstås montera "avloppsrör" för kondensvatten.

Några frågor:

1: Hur kopplar man praktiskt in frikylan? Även på sommaren vill man väl att bergvärmepumpen går för att göra varmvatten? Kör man samma kylmedium i fläktkonvektorn som i hålet, eller har man nån sorts värmeväxlare som vattnet från hålet får gå igenom?

2: Jag läste någonstans att man inte kan vänta sig mer än ca 50W per borrad meter i kyleffekt. Med ett hål dimensionerad för en normal 180 kvm villa (>100 m?) , borde man då kunna ta ut kyleffekt i storleksordningen 5kW. Är det värt det? Hur mycket märks det? Jag kan tänka mig att solinstrålningen en sommardag kan vara betydligt större än 5kW.

3: Övriga synpunkter? Nån som gjort detta nyligen och har erfarenheter att dela med sig av? (Ja, jag vet att det finns andra trådar på detta, tror jag läst dem alla :) ).

4: Nån som kan rekommendera någon bra firma som kan göra jobbet med installationen, inklusive inkopplingen i bergvärmesystemet?

2. A
    Medlem Nivå 5
    Svarar på min egen fråga, ifall någon är intresserad :).

Jag hade helt missat att Nibe säljer ett frikyla-kit anpassat för Nibe 1155. Det är såklart det jag ska köpa + valfri lämplig fläktkonvektor inklusive ledningar (isolerade kylmediumledningar, kondensavloppsledning samt el).

3. P
    Medlem Nivå 5
    Du kan köra med vanliga lk rir 16 funkar kanon se bara till att täta ändarna diffusionstätt.

4. A
    Medlem Nivå 5
    Vad jag förstått är det inte tillåtet att köra etanolbaserad brinevätska i plaströr. Endast metall är tillåtet. Detta på grund av att plaströr inte tål bränder, och att man inte vill ha utströmmande etanolhaltig vätska i händelse av brand.

Jag vet att vissa säger att kopparrör inte heller tål brand, men jag tycker nog de borde stå emot lite bättre, och dessutom verkar det faktiskt vara reglerat i lag att metallrör måste användas.

5. P
    Medlem Nivå 5
    Kör med glykol till hålet då?