518 läst ·
3 svar
518 läst
3 svar
Tips på tillförlitligt instrument för att mäta fukt i olika material?
Vi har köpt ett hus och ska skriva kontrakt nästa vecka.
Jag fick besiktningsprotokollet igår, och såg att det var 11 månader gammalt.
Husets grundläggningen består av en betongplatta på mark med en flytande golvspånskiva på en cellplastisolering.
Vid kontroll av syllkonstruktion uppmättes fuktvärden till 11%.
Det ska tydligen vara helt ok, så jag är inte orolig så länge fukten inte ökar.
Jag skulle dock vilja vara 100% säker, så jag tänker köpa en bra fuktmätare och mäta på samma ställe som besiktningsmannen gjorde för att se att fuktnivåerna inte ökat.
Nu är jag medveten om att olika instrument ger olika värden, och att billigare mätare har större felmarginal…
-Så, vad ska jag köpa för att resultatet ska bli så tillförlitligt som möjligt utan att ruinera mig på kuppen?
Husets grundläggningen består av en betongplatta på mark med en flytande golvspånskiva på en cellplastisolering.
Jag skulle dock vilja vara 100% säker, så jag tänker köpa en bra fuktmätare och mäta på samma ställe som besiktningsmannen gjorde för att se att fuktnivåerna inte ökat.
Nu är jag medveten om att olika instrument ger olika värden, och att billigare mätare har större felmarginal…
-Så, vad ska jag köpa för att resultatet ska bli så tillförlitligt som möjligt utan att ruinera mig på kuppen?
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Borde det inte framgå från besiktningsprotokollet vilket instrument som använts samt kalibrering vid utförd besiktning? Kanske går det hyra samma instrument för att göra jämförelsen? Utan att vara direkt påläst är min känsla att bra fuktmätare brukar vara ganska dyra, ska det bara användas för en specifik mätning borde det vara lämpligt att hyra. (Även om jag generellt är emot mycket med att verktyg känns detta som ett undantag där det är lämpligt, väldefinierad tid när det används och hur länge det behövs samt inget som förväntas behövas igen(?))NBlomqvist skrev:
Vi har köpt ett hus och ska skriva kontrakt nästa vecka.
Jag kan dessvärre inte se att det framgår av besiktningsprotokollet vilket instrument som använts.J JFrisk skrev:Borde det inte framgå från besiktningsprotokollet vilket instrument som använts samt kalibrering vid utförd besiktning? Kanske går det hyra samma instrument för att göra jämförelsen? Utan att vara direkt påläst är min känsla att bra fuktmätare brukar vara ganska dyra, ska det bara användas för en specifik mätning borde det vara lämpligt att hyra. (Även om jag generellt är emot mycket med att verktyg känns detta som ett undantag där det är lämpligt, väldefinierad tid när det används och hur länge det behövs samt inget som förväntas behövas igen(?))
Det står däremot att man är välkommen att höra av sig till besiktningsmannen för frågor.
Jag ringer på måndag.
Fuktmätning med dessa instrument är ingen absolut vetenskap, de bygger t.ex. på antaganden kring sambandet kring materialets resistans/kapacitans och fuktkvot. Vilket i verkligheten varierar med t.ex. träets densitet.NBlomqvist skrev:
Håll dig borta från "kinaprylarna" så får du troligen ett instrument som är tillräckligt bra för att kunna avgöra om det är problem eller inte. Själv har jag en Extech MO55 som kostar runt tusenlappen, men jag har inte kalibrerat den så jag har ingen direkt uppfattning om pris/prestanda.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden