Hej, jag har en ganska värdefull fåtölj som är uppbyggd i delar där varje del kläs med tygöverdrag med dragkedja. Jag skulle vilja sy upp nya överdrag med de gamla som mall.
Tapetsering och tyg är dyrt om man skall ha det riktigt gjort och det är lätt att underskatta detta när man funderar på att köpa begagnade möbler "som bara kräver lite nytt tyg" som man kanske intalar sig.
Jag har förståelse för att omklädnad kan vara både kräva mycket skicklighet och ta lång tid. Och handarbete i sverige kostar
Samtidigt är de estimeringar jag fått från lokala firmor på andra saker jag gjort varit ganska orimliga, exempelvis 2000kr st för 6st 40cm i diameter lösa nästan platta dynor, att jag inte ens orkar fråga på detta jobb utan hellre sätter mig själv och funderar ut hur det är gjort.
Även om jag tror ovan prisförslag i det fallet mer var inkompetens än normal prisnivå för detaljen.
Fördelen denna gång är dock att de skall tillverkas med dragkedja, tygdetaljerna kan alltså enkelt skickas, både de gamla och de nya.
Det finns mycket skicklig sömnad i baltstaterna tex, mycket av de finare klädesmärkena sys här om man av olika anledningar inte vill lägga klädesproduktion i östasien.
Så en fundering var om man kunde hitta någon firma som sysslar med detta och skicka tyg och gamla överdrag dit och få det uppsytt i ett land där både kompetensen finns och prisnivån generellt är mkt lägre.
Någon som känner till någon, kan naturligtvis vara inhemsk också?
mvh
Gustav