70-talsvilla, ska reonvera köket totalt. Har läst en del trådar på forumet men får inte riktigt svar på mina köksfläktfunderingar nedan.

I nuläget finns en köksfläkt i överskåp som går på konstant lågvarv som en del av en frånluftsventilation. Det är cirka 1 meter ventilationsrör från innertakstaknivån till skorstenen. Vi vill behålla frånluftsfunktionen, på grund av dels radonvädring dels för allmänna ventilationen.

För att få ned ljudnivån bland annat och att det är svårt att hitta en diskret snygg skåpsmonterad fläkt som är gjord för konstantdrigt vill vi i nya köket ha en takmonterad fläkt som styrs via en skåpsmonterad kåpa.
Önskar tips på kåpa för skåpsmontering med följande egenskaper:

-kan styra till exempel vilpe-takfläktar eller anna lämplig takfläkt
-diskret design, rostfritt
-60 cm bredd

Finns åsikter om någon takfläkt som skulle passa, som både kan gå konstant på riktigt lågvarv och kan vara tillräckligt kraftfull att fungera som köksfläkt.

Hur kan man ordna med styrningen från kåpan? Helst skulle man vilja konfigurera det så att fläkten går på konstant lågvarv när den så att säga ser ut att vara inställd på 0 på kåpan. Alternativt kan man ju tänka sig att man manuellt får se till att ha fläktstyrningen på lägsta inställning på kåpan och ställa in det så att denna blir riktigt låg.

Vi kommer inte göra något själva, men blev lite förbryllad då vår byggentrepenör föreslog en spisfläkt med inbyggd motor i skåpet, i serie med en takfläkt som då skulle kunna styras med en separat kontroll från köket. Lät lite märkligt tyckte jag och poängen med takfläkt förvinner ju delvis.

• Gilla
Husbyggaren2
  • Laddar…
A
det finns nästan hur många olika som helst
thermex fjärråskupan franke mm
sök på aliance system eller central ventilation villa
så får du allt detta du vill ha typ emir på fjärråskupan

Tack för tips!

Dock fortfarande en del som jag inte förstått ännu. Har inte exakt förstått alliance-konceptet. Denna takfläkt kommer enbart att vara kopplad till spiskåpan. Har alltså ingen central ventilation. Räcker det då inte med en takfläkt? Alliancesystemet som jag förstår bygger på att man ytterligare en fläkt nere i skåpet som samverkar med takfläkten?

Finns möjligen någon utdragbar skåpmonterad kåpa som kan styra extern fläkt? Eller fungerar det med emir om man monterar den i ett 40-skåp? Är det så att de flesta spisfläktar kan köpas utan motor och istället användas för att styra extern fläkt (på fjäråskupan dår man den uppfattningen).

A
I ett 40 skåp blir nog inte lätt att få plats.
Men som sagt fjäråskupans modeller är oftast för extern fläkt och hanterar din grundventilation

Ok tack det börjar klarna allt mer. Jag skrev fel, skulle varit 33 cm djupt överskåp (Marbodals standard), 60 cm brett.

Så då skulle till exempel Fjäråskupan Initial fungera att styra en Vilpe-takfläkt? Vore ju toppen.

A
det är bara att kolla att just den modellen du väljer kan göra detta innan köp

Ok stort tack för engagemanget, nu kommer vi säkert till en bra lösning!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.