Hej! Haft firma här för att möta upp för bänkskiva. Nu återstår att få till stöd för denna när den väl kommer.

Ett tips från mättekniker var att montera någon form av regel/planka mellan vägg och köksskåp (den svarta)..
Mellan dem vita stommen och väggen ska det placeras en diskmaskin. Sen någon typ av ben (från IKEA?) Mot kanten till också (närmast vägg).

Några bra idéer? Är uppenbarligen ej snickare själv.

• Vägg förberedd för montering av bänkskiva med synliga reglar och ett svart köksskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oinredd köksvrå med synliga väggskinner mellan vita köksskåp och svart skåpstomme, samt kartonger och byggmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förstår inte helt beskrivningen.
Du ska ha DM brevid den vita och tomt i hörnet mot den svarta?

Sätt ett skåp så har du både förvaring och stöd.
Bakom DM slår du upp en regel, tex 45*90, kapa upphängningsskenan först.

Paul-Staffanstorp
Förstår verkligen inte heller hur det är tänkt och ännu mindre att de mätt innan själva köket är färdigbyggt. :surprised:

Du ska ha en DM till höger om det vita skåpet... ok... men sen då :thinking::thinking::thinking:

Du borde väl ha en plan och en planritning för hur det ska se ut när det blir klart ?

Man brukar ju t.ex ha en täcksida höger om DM (som även fungerar som upplag till bänkskivan) alternativt ett hörnskåp för att kunna nyttja hörnan.
Sen ska det ju knytas ihop med det svarta skåpet med hjälp av t.ex passbitar.

Lite otydligt med ditt hörn.
Men är det så att du inte vill ha ett hörnskåp eller att det inte får plats hade jag ändå satt ett skåp i lämplig storlek som sida för diskmaskin och stöd till bänkskiva. Sedan satt passbitar framtill så det blir en snygg front/hörna.
Men förklara mera eller klipp in en bild på ritningen.

Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Förstår verkligen inte heller hur det är tänkt och ännu mindre att de mätt innan själva köket är färdigbyggt. :surprised:

Du ska ha en DM till höger om det vita skåpet... ok... men sen då :thinking::thinking::thinking:

Du borde väl ha en plan och en planritning för hur det ska se ut när det blir klart ?

Man brukar ju t.ex ha en täcksida höger om DM (som även fungerar som upplag till bänkskivan) alternativt ett hörnskåp för att kunna nyttja hörnan.
Sen ska det ju knytas ihop med det svarta skåpet med hjälp av t.ex passbitar.
Många som undrar...

Eftersom hörnskåp inte fungerar på grund av mått, var mitt förslag att sätta en stomme med öppning mot den svarta stommen som man eventuellt med lite tur kan ha förvaring i. Det gillades inte av säljare på Ikea som tog bort det och istället föreslog helt tomt i hörnet och passbitar. Därav tomt....

Vi som verkar veta, det ska alltså.inte vara någon skena (kan ej vara någon skena?) Bakom diskmaskin?

A AndersS skrev:
Lite otydligt med ditt hörn.
Men är det så att du inte vill ha ett hörnskåp eller att det inte får plats hade jag ändå satt ett skåp i lämplig storlek som sida för diskmaskin och stöd till bänkskiva. Sedan satt passbitar framtill så det blir en snygg front/hörna.
Men förklara mera eller klipp in en bild på ritningen.
Hur brett behöver man lämna för diskmaskinen (ska vara integrerad, 60cm?)

Paul-Staffanstorp
R RicKul skrev:
Många som undrar...

Eftersom hörnskåp inte fungerar på grund av mått, var mitt förslag att sätta en stomme med öppning mot den svarta stommen som man eventuellt med lite tur kan ha förvaring i. Det gillades inte av säljare på Ikea som tog bort det och istället föreslog helt tomt i hörnet och passbitar. Därav tomt....

Vi som verkar veta, det ska alltså.inte vara någon skena (kan ej vara någon skena?) Bakom diskmaskin?
Ok... tråkigt nog är de flesta av deras köksritare inga raketforskare som begriper hur det ska monteras i det verkliga livet... bara i deras dator.

Den skenan kan sitta kvar. Den behövs inte men är inte ivägen då Ikeas skåp är djupare än de flesta andra på marknaden så DM får plats ändå.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
R RicKul skrev:
Normal DM är 600mm... men finns 450mm också men inget att rekommendera.

• Gilla
RicKul och 1 till
  • Laddar…
Du kan väl ta och sätta ett skåp enligt din idé, fungerar och då får du även ett bra stöd för bänkskivan. Bara att åka och handla en stomme.(y)

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
För att få stöd för skivan så krävs det något solitt, det enklaste sättet är nog ett skåp om du sen kan använda det så är det ännu bättre.
Skenan behöver egentligen inte bort men för att få till en avbärare där så är det absolut enklast att bara kapa. Är det laminat du ska ha så är det inte så noga men för sten så ville ha så mycket stöd du kan bygga. Fick känslan att det var sten då firman var där och mätte.

• Gilla
RicKul
  • Laddar…
R RicKul skrev:
Ställ in ett 60 skåp temporärt för att passa in ditt nya inköpta skåp till hörnet så glider DM in fint sen.

• Gilla
RicKul
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
tttomten tttomten skrev:
För att få stöd för skivan så krävs det något solitt, det enklaste sättet är nog ett skåp om du sen kan använda det så är det ännu bättre.
Skenan behöver egentligen inte bort men för att få till en avbärare där så är det absolut enklast att bara kapa. Är det laminat du ska ha så är det inte så noga men för sten så ville ha så mycket stöd du kan bygga. Fick känslan att det var sten då firman var där och mätte.
Där behöver inte vara något upplag på de 60cm som diskmaskinen behöver och där är inte heller plats till så mycket bakom DM.
Tänk att du kan ha t.ex 80cm skåp där det är 80cm mellan sidorna som skivan vilar på.

Tipset att använda en stomme att fejka DM är bra för det förenklar att få till hela hörnet i vinkel med passbitar och ett ev. skåp.
Jag skulle ju dock vilja ha en täcksida höger om DM för annars kommer ju passbitarna hänga i luften och skivorna har inget upplag där.

Tänk att du kan ha t.ex 80cm skåp där det är 80cm mellan sidorna som skivan vilar på.

Jag skulle ju dock vilja ha en täcksida höger om DM för annars kommer ju passbitarna hänga i luften och skivorna har inget upplag där.
Det beror självklart på skiva och stenkvalitet etc men har du ett 80cm skåp så har du stöd i fram-resp bak-kant, ovan DM är det inget. Merjobbet är minimalt så jag hade lagt tiden.

Absolut så måste det in täcksidor/passbitar, var och hur beror på hur TS får ihop det, jag tycker det är snyggast med en på var sida av DM.

Paul-Staffanstorp
tttomten tttomten skrev:
Det beror självklart på skiva och stenkvalitet etc men har du ett 80cm skåp så har du stöd i fram-resp bak-kant, ovan DM är det inget. Merjobbet är minimalt så jag hade lagt tiden.

Absolut så måste det in täcksidor/passbitar, var och hur beror på hur TS får ihop det, jag tycker det är snyggast med en på var sida av DM.
Ok... ja inte på de >300 köken jag monterat iaf.
Tvärribban fram bär inte upp någon vikt alls och om där är tvärribba i bakkanten ligger den alltid något under sidorna så det är ändå bara sidorna som bär upp bänkskivorna. ;)

• Gilla
DaDolly och 1 till
  • Laddar…
Ok... ja inte på de >300 köken jag monterat iaf.
Tvärribban fram bär inte upp någon vikt alls och om där är tvärribba i bakkanten ligger den alltid något under sidorna så det är ändå bara sidorna som bär upp bänkskivorna. ;)
Så min plan just nu är:
1) temporärt sätts en 60 bred stomme där dom ska stå, mäta upp för var nästa stomme, ska stå,

2) Sätts in (flytta stommen) 60-stomme.till höger om DM som troligen ej går använda.för förvaring för att fylla ut hörnet. Kvar blir ca 15cm mot väggen och 20cm mot nästkommande svarta stommen. Dvs lämna tomt (som nu) för dm men som alltså kommer.hs en stomme till.höger.

Låter det.som jag tolkar er rätt att det räcker för att bära en skiva? Kommer vara 2cm keramisk.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.