T
Hej

Jag har ett Ballingslöv kök. Skulle vilja sätta in en sockellåda.

Hittar dock knappt någonting på nätet, endast från Ballingslöv själva, men den kostar 2500kr, vilket känns saftigt.

Några tips från er andra som satt in en sådan.

Bifogar en ritning, ovan och sedan är det måttet på fronten.

• Handritad skiss av kökssockel och front med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Thomas' skrev:
Hej

Jag har ett Ballingslöv kök. Skulle vilja sätta in en sockellåda.

Hittar dock knappt någonting på nätet, endast från Ballingslöv själva, men den kostar 2500kr, vilket känns saftigt.

Några tips från er andra som satt in en sådan.

Bifogar en ritning, ovan och sedan är det måttet på fronten.
Jag har gjort vanliga lådor, på hjul. Fronten är gjord av sockeln. Kanterna av massivt trä och botten av masonit.

T
A andersmc skrev:
Jag har gjort vanliga lådor, på hjul. Fronten är gjord av sockeln. Kanterna av massivt trä och botten av masonit.
Låter bra!

Har du några bilder?

T Thomas' skrev:
Låter bra!

Har du några bilder?
Så här ser de ut:
Träram till en låda med MDF-botten och monterade metallbeslag på parkettgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Busnel och 1 till
  • Laddar…
T
A andersmc skrev:
Så här ser de ut:
[bild]
Snyggt!

Var köpte du hjulen?

Jag ringde för övrigt ballingslöv igår, dom skulle ha 2800kr för en liknande låda som du byggt.

T Thomas' skrev:
Snyggt!

Var köpte du hjulen?

Jag ringde för övrigt ballingslöv igår, dom skulle ha 2800kr för en liknande låda som du byggt.
Byggmax, har jag för mig.

Hmm, då sparade jag en så där 30.000 på en helgs snickrande.

Jag har också lådor av samma princip under sängen, för extra förvaring av sängkläder.

T
A andersmc skrev:
Byggmax, har jag för mig.

Hmm, då sparade jag en så där 30.000 på en helgs snickrande.

Jag har också lådor av samma princip under sängen, för extra förvaring av sängkläder.
Ok, kanon!

Dock åker jag kanske på att köpa lådfronten, idag har jag ju själva sockeln, den är gjord i mdf. Eller tror du man kan använda?

T Thomas' skrev:
Ok, kanon!

Dock åker jag kanske på att köpa lådfronten, idag har jag ju själva sockeln, den är gjord i mdf. Eller tror du man kan använda?
Ja, jag använde sockeln som lådfront. Så hade det inte varit för handtagen så hade man inte sett att det varit lådor där.

Jag fick såga till den i lagom bitar, förstås. Och jag fäste på kantband på sågytorna.

T
A andersmc skrev:
Ja, jag använde sockeln som lådfront. Så hade det inte varit för handtagen så hade man inte sett att det varit lådor där.

Jag fick såga till den i lagom bitar, förstås. Och jag fäste på kantband på sågytorna.

Ok, kruxet är att jag har peppargrå i mitt kök. Vet du om man kan specialbeställa kantband med rätt färg?

T Thomas' skrev:
Ok, kruxet är att jag har peppargrå i mitt kök. Vet du om man kan specialbeställa kantband med rätt färg?
Förmodligen, men just det är inget jag är bevandrad i.

Jag gjorde en riktig snållösning. Nån granne hade slängt en skrivbordslåda som hade precis rätt mått för att passa mellan skåpsbenen. Jag köpte minsta sortens ”ottomanrullar” på bygghandeln och skruvade fast undertill. Sockeln fästes som lådfront mha dubbelhäftande tejp och sen tog jag lite silvertejp och gjorde flärpar att ha som handtag (syns inte när man står upp). Bortsett från att golvet är ojämnt så att lådan åker snett och skrapar emot så är jag mycket nöjd med mitt ”bygge” :geek:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.