Hej
Jag har ett Ballingslöv kök. Skulle vilja sätta in en sockellåda.
Hittar dock knappt någonting på nätet, endast från Ballingslöv själva, men den kostar 2500kr, vilket känns saftigt.
Några tips från er andra som satt in en sådan.
Bifogar en ritning, ovan och sedan är det måttet på fronten.
Jag har ett Ballingslöv kök. Skulle vilja sätta in en sockellåda.
Hittar dock knappt någonting på nätet, endast från Ballingslöv själva, men den kostar 2500kr, vilket känns saftigt.
Några tips från er andra som satt in en sådan.
Bifogar en ritning, ovan och sedan är det måttet på fronten.
Jag har gjort vanliga lådor, på hjul. Fronten är gjord av sockeln. Kanterna av massivt trä och botten av masonit.T Thomas' skrev:
Byggmax, har jag för mig.T Thomas' skrev:
Hmm, då sparade jag en så där 30.000 på en helgs snickrande.
Jag har också lådor av samma princip under sängen, för extra förvaring av sängkläder.
Ok, kanon!A andersmc skrev:
Dock åker jag kanske på att köpa lådfronten, idag har jag ju själva sockeln, den är gjord i mdf. Eller tror du man kan använda?
Ja, jag använde sockeln som lådfront. Så hade det inte varit för handtagen så hade man inte sett att det varit lådor där.T Thomas' skrev:
Jag fick såga till den i lagom bitar, förstås. Och jag fäste på kantband på sågytorna.
A andersmc skrev:
Ok, kruxet är att jag har peppargrå i mitt kök. Vet du om man kan specialbeställa kantband med rätt färg?
Jag gjorde en riktig snållösning. Nån granne hade slängt en skrivbordslåda som hade precis rätt mått för att passa mellan skåpsbenen. Jag köpte minsta sortens ”ottomanrullar” på bygghandeln och skruvade fast undertill. Sockeln fästes som lådfront mha dubbelhäftande tejp och sen tog jag lite silvertejp och gjorde flärpar att ha som handtag (syns inte när man står upp). Bortsett från att golvet är ojämnt så att lådan åker snett och skrapar emot så är jag mycket nöjd med mitt ”bygge” 
Klicka här för att svara