Kör också med grövre tråd in Oregon huvudet och det tar mindre sly ochMathiasS skrev:
gräs bra . Gammal såg , Jonsered RS51 men den funkar bra.
Nej, HQ 525 är klenare. 1 kW motor vs. Stihlens 1,4.MathiasS skrev:
HQ:s modellnummer följer (generellt) systemet:
1:a siffran: 1 = konsumentmaskin, 5 = proffsmaskin
2:a siffran: 2 = liten, 3 = större, 4 = stor, 5 = störst
525 hör alltså till de minsta proffsmaskinerna. Tvivlar i och för sig inte på att den klarar att röja tomten på bilden, men vill man ha en maskin med lite extra pulver är det inte rätt maskin.
Tack för grymma svar! Så en FS131 borde eventuellt göra susen på riktigt och en maskin man kan nyttja i många år framöver?
Finns alltså ingen vits att köpa något dyrare alternativt kika på budget modeller om man vill ha någon form av sinnesro kopplat till kvalitet och prestanda?
Finns alltså ingen vits att köpa något dyrare alternativt kika på budget modeller om man vill ha någon form av sinnesro kopplat till kvalitet och prestanda?
Nä siffran 5 är generationen..C cpalm skrev:Nej, HQ 525 är klenare. 1 kW motor vs. Stihlens 1,4.
HQ:s modellnummer följer (generellt) systemet:
1:a siffran: 1 = konsumentmaskin, 5 = proffsmaskin
2:a siffran: 2 = liten, 3 = större, 4 = stor, 5 = störst
525 hör alltså till de minsta proffsmaskinerna. Tvivlar i och för sig inte på att den klarar att röja tomten på bilden, men vill man ha en maskin med lite extra pulver är det inte rätt maskin.
dvs 525 är Hvas femte generation av denna typ av motormodell.
FS131 har en motor de kallar 4-mix och är vettig att köra med. Har en sådan på en äldre såg för just trimma med och har hitintils varit helt problemfri, det enda jag gjort på ca 15 år är en justering av gasvajer.
Personligen resonerar jag som så att jag anser det bättre att köpa en äldre robust "proffsmakin" än en nyare "konsumentmodell".
En bättre begagnad proffsmaskin som är ordentligt genomgången, servad och inställd av en kunnig yrkesman håller lätt livet ut för en glad amatör som enbart kör den några få timmar om året.
Själv har jag en Husqvarna 245RX o kör enbart akrylatbensin, inte minsta problem på över 10år nu, bara tuffar o går.... Känns oförstörbar och stark som en oxe.
Kör nästan uteslutande med sånt "Techni-blade" trimmerhuvud med 4 trådar, jävlar i havet vad det river.
En bättre begagnad proffsmaskin som är ordentligt genomgången, servad och inställd av en kunnig yrkesman håller lätt livet ut för en glad amatör som enbart kör den några få timmar om året.
Själv har jag en Husqvarna 245RX o kör enbart akrylatbensin, inte minsta problem på över 10år nu, bara tuffar o går.... Känns oförstörbar och stark som en oxe.
Kör nästan uteslutande med sånt "Techni-blade" trimmerhuvud med 4 trådar, jävlar i havet vad det river.
K Kasken skrev:Personligen resonerar jag som så att jag anser det bättre att köpa en äldre robust "proffsmakin" än en nyare "konsumentmodell".
problemet med att köpa en äldre robust proffsmodell är att den gärna blir för tung. Att inte köpa för stor maskin är ett viktigt råd att ta till sig. Stihlmaskinen som det pratas om här kommer hålla livet ut.K Kasken skrev:Personligen resonerar jag som så att jag anser det bättre att köpa en äldre robust "proffsmakin" än en nyare "konsumentmodell".
vilket snack..
Med en modern och korrekt inställd sele så känner man inte av en rejälare såg.
vid fel inställd sele så känns varje gram.
Och då upplevs även all slöhet en såg besitter som ett elände.
Så koncentrera er på vad ni ska ha till, inte själva vikten på sågen...
Med en modern och korrekt inställd sele så känner man inte av en rejälare såg.
vid fel inställd sele så känns varje gram.
Och då upplevs även all slöhet en såg besitter som ett elände.
Så koncentrera er på vad ni ska ha till, inte själva vikten på sågen...
har för mig att Maskintok har beskrivit att den modellen kan släppa i limmet i vevhuset efter många år.. ca 10-15 om jag minns rätt..K Kasken skrev:Personligen resonerar jag som så att jag anser det bättre att köpa en äldre robust "proffsmakin" än en nyare "konsumentmodell".
Så när man börjar få problem med sågen så kan det vara värt att limma om och rengöra..
en FS131 och den sele som medföljer bör väl fungera?A AndersS skrev:
Känns inte så himla trevligt att behöva hosta upp en tusen lapp eller två för annan sele.
betalar man fullt pris utan att pruta så skickar de flesta återförsäljare med en proffs sele om man frågar.N Nucky skrev:
Ska man börja gnälla om priset först sedan att man vill ha annat med eller lägga till så blir säljaren också vrång..
Har inte koll på vilken sele som följer med. Men be att få prova och jämför med andra selar hos handlaren.N Nucky skrev:
Ta även hjälp att få den injusterad första gången.