Byggahus.se

Tips på projektplan?

1. L
    Medlem · 5 inlägg

Livlekaren

Medlem
    Hej!

Jag har köpt ett missionshus och avser att bygga om det till ett bostadshus, men har aldrig varit i närheten av ett sånt här projekt tidigare. Mitt första steg är alltså att ta reda på hur jag ska lägga upp detta och jag undrar vilken hjälp jag kan få här i att orientera mig i det?

Min avsikt är att behålla karaktären på missionshuset och fixa upp, men i övrigt behålla, den stora samlingssalen för att kunna hyra ut eller hålla egen verksamhet som lämpar sig där. Övriga huset vill jag göra om till bostadsutrymme. Jag kommer även behöva göra en mindre tillbyggnad för att få tillräckligt med bostadsyta. Den totala bostadsytan kommer då att uppgå till ca 55 kvm. Den stora samlingssalen är 66 kvm stor.

Huset är från 1888 och har inget vatten och avlopp. El är indraget någon gång på 40-/50-talet och kommer nog behöva dras om. Huset är i gott skick, men kommer behöva genomgå omfattande arbete för att nå modern standard. Jag har inga hantverks- eller husfixarkunskaper från tidigare, utan kommer att lägga det faktiska byggandet/renoverandet på entreprenad.

Förutom huset kommer jag också vilja bygga en carport och en förrådsbyggnad. Tomten är naturtomt och kommer inte behöva anläggas på något vis.

Här är några frågor jag har för att komma igång:
    • Vilka frågor skall man ställa sig i början av ett sånt här projekt för att säkerställa att man ror i land det så smidigt som möjligt? Vad behöver jag veta redan från början? Vilka ställningstaganden behöver jag ta?
    • Hur kan en grov projektplan/checklista för projektet se ut? Var kan jag hitta exempel och tips?
    • Är en budget på 1,5 miljon rimlig för ett sånt här projekt?
    Tacksam för era tips och reflektioner. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.