Har nog tidningen hemma som länken du la in hänvisar till Mathias, ska kolla in den testen. Ska bara leta bland alla bil-, båt-, gds- och mctidningar som dräller omkring hemma. :D

ToRy skrev:
Bosch quigo: Liten kul krysslaser som fått rätt bra omdöme av alltombostad. Enkel men duktig, typ. 435:-! Smart fäste men inget stativ. Snurrbar på stativfäste. 995:-
quigon går att kombinera med många typer av stativ, tex funkar bygglampor med stativ eller ett kamerastativ bra.

Precis, jag gillade det med den. En trappstege, en väggregel eller något annat i närheten så kan man klämma fast den. Frågan är om den är för enkel i det den gör? Jag har iofs inga höga krav vad gäller finesser, det kanske räcker med en sån....

Jag hade en PCL förut men vart galen på att inte ha en 360-funktion (nej, att flytta runt den är inte ett alternativ) så jag köpte en GLL istället.

ToRy skrev:
Bosch PCL 20: Självnivellerande, lodfunktion, linjer åt alla möjliga håll, väggfäste och stativ. 1295:-
Jag har en PCL 20. Jag har inte använt den jättemycket, men jag tycker att den är något klumpig och att laserlinjerna kunde varit tunnare. Jag har dock ingenting annat att jämföra med, bara mina förväntningar.

Över lag är jag ok nöjd, men jag blir inte automatiskt glad varje gång jag använder den.

Brosch 360 lurade mig, det anges att den är läsbar vilket inte är sant. Den slutar bara nivellera vid typ 4gr. Ingen höjdare om man har ett gammalt hus och vill mäta ut på en vägg som lutar 2gr och följa väggen. Har man perfekta väggar eller mycket snett funkar det.

Jag har PCL20. Har inte använt den så fantastiskt mycket (satt upp en innervägg, tagit upp dörrhål, måttat för köksinredning) men jag tycker den funkar bra. Lodlinjen var väldigt användbar när man skulle bygga vägg.

Har funderat en del och kommit fram till att jag nog vill ha en cirkellaser (eller vad de nu heter) med lodlinjevisning. Framförallt vid huslyftet tror jag det blir oerhört mycket enklare att kunna få linjen runt hela huset på en gång och inte behöva flytta runt maskinen typ 4 gånger.
Bosch PLL360 t.ex. Hornbach har den för 1695 inkl 1,5m stativ. Vettigt?

Just det ja, det var ju den länken du gav mig på bl va? Har inte hunnit kolla den. Fast med den hyfsat marginella skillnaden kan det vara skönt att ha butiken i stan om något inte skulle funka... Tack ändå!

ja det var nog samma site.

Det blev en PLL 360 till slut. I helgen som kommer får vi se om den gör sitt jobb... :-D

• Gilla
Käcke
  • Laddar…
Den gjorde sitt jobb på ett alldeles utmärkt sätt! Förutsättningarna var iofs rätt bra också, en lite skumsommarstuga med lite naturligt ljus och ett största avstånd till vägg på ca 5 meter. En vanlig fällbar trappstege användes som "stativ" och enda problemet som jag ser det var alla tjommar som stod i vägen för lasern hela tiden. :-D Bara att be dem flytta på sig. Bara ett engångstest men än så länge två tummar i vädret!

Lite gammal tråd kanske, men jag köpte mig en quigo idag för 500kr. Verkar fylla mitt behov för kommande tapetsering mm. En takstötta från biltema och en markering på den med en tuschpenna så får man samma höjd runt rummet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.