8 192 läst ·
32 svar
8k läst
32 svar
Tips på prisvärd vit tapet som täcker svartmålat
Sida 1 av 3
Vi har köpt hus med inflyttning i november och kommer bara att fixa barnens rum direkt. I de rummen har det bott tonåringar som fått måla själva. Så ett rum är svart och ett är rött. Tror att de målat på tapet dessutom. Vi vill tapetsera om till vitt i båda rummen. Vi tänker låta en målare tapetsera så vi behöver inte anpassa tapetvalet efter att de ska vara superenkla att sätta upp men däremot bör de täcka de svarta och röda väggarna.
När vi har tapetserat själva tidigare har vi kört på boråstapeters serie Plain och vanlig helvit 0500-N. Den har varit väldigt enkel när man som lekman ska göra det själv. Tycker dock att den är i dyraste laget för en vanlig vit tapet och nu när vi ska anlita målare undrar jag om någon kan tipsa om en billigare helvit tapet. Vill ha omönstrad, slät och vitast möjligt. Dock måste den ju vara heltäckande så det svarta och röda inte lyser igenom.
Tacksam för tips!
När vi har tapetserat själva tidigare har vi kört på boråstapeters serie Plain och vanlig helvit 0500-N. Den har varit väldigt enkel när man som lekman ska göra det själv. Tycker dock att den är i dyraste laget för en vanlig vit tapet och nu när vi ska anlita målare undrar jag om någon kan tipsa om en billigare helvit tapet. Vill ha omönstrad, slät och vitast möjligt. Dock måste den ju vara heltäckande så det svarta och röda inte lyser igenom.
Tacksam för tips!
Haha, jag visste att den frågan skulle komma ;-)eviljava skrev:
Jag tror helt enkelt att det blir dyrare att måla. Behövs mer underarbete av målaren då eftersom det inte är superbra gjort sedan innan. Tror inte någon vill måla rakt på samma tapet som sitter där nu utan då behövs mest troligt någon bredspackling av väggarna.
Det är ett hus byggt 2006 med ett lager tapet som barnen senare målat på. Tror att det blir billigast och enklast att sätta tapet över men jag kanske tänker fel? Priset är direkt avgörande för vårt val kan jag säga för vi vill inte göra något själva den här gången.
Byggveteran
· Åland
· 2 067 inlägg
Du måste täckmåla med vitt, helst alkyd (klistrar ev tapetsläpp) först, annars lyser det igenom. Skarvspackla måste göras ändå.:|
Underarbetet är lika viktigt vid tapetsering som vid målning anser jag. Den biten kommer du inte undan oavsett tapet/färg (om du vill ha ett bra slutresultat).
Ang. kostnaden har jag inte räknat på det, men en 10 liters burk med väggfärg liknande denna får man för ca 500:-
http://www.beckers.se/produkter/inomhus/vaggfarg/vaggfarg-matt/
Den räcker till 60-80 m2. Enligt min erfarenhet täcker denna färg bra, så två strykningar torde förmodligen räcka.
Ang. kostnaden har jag inte räknat på det, men en 10 liters burk med väggfärg liknande denna får man för ca 500:-
http://www.beckers.se/produkter/inomhus/vaggfarg/vaggfarg-matt/
Den räcker till 60-80 m2. Enligt min erfarenhet täcker denna färg bra, så två strykningar torde förmodligen räcka.
Färgen jag länkade till ovan är matt, den är dock mycket tålig och går att tvätta. Jag har målat i princip hela mitt hus med den (även barnens rum), inga märken/fläckar än så länge...Elsakling skrev:
Men brukar det inte gå att sätta tapet direkt på en annan tapet om det bara är ett lager? Om man måste riva ner de gamla brukar det ju krävas bredspackling dock.eviljava skrev:Underarbetet är lika viktigt vid tapetsering som vid målning anser jag. Den biten kommer du inte undan oavsett tapet/färg (om du vill ha ett bra slutresultat).
[länk]
Går det snabbare för en målare att måla än att sätta upp tapeter? Med tanke på arbetskostnaden tänkte jag? Om det ska vara två varv måste han ju komma tillbaka när det torkat också.
Det bästa är ju naturligtvis att du frågar målaren vad som blir billigast avseende material och arbetstid. För mig som lekman går det fortare att måla än att tapetsera, men för din målare kanske det omvända gäller?Elsakling skrev:Men brukar det inte gå att sätta tapet direkt på en annan tapet om det bara är ett lager? Om man måste riva ner de gamla brukar det ju krävas bredspackling dock.
Går det snabbare för en målare att måla än att sätta upp tapeter? Med tanke på arbetskostnaden tänkte jag? Om det ska vara två varv måste han ju komma tillbaka när det torkat också.
Sannolikt är varken tapet eller färg en omöjlighet på nuvarande underlag, men jag vidhåller att underarbetet kommer att vara likadant oavsett vilket av ytskikten du väljer.
Jo jag håller med om att det går snabbare att måla om man ska göra det själv men fackmännen brukar ju vara rätt snabba på sätta upp tapeter också.eviljava skrev:Det bästa är ju naturligtvis att du frågar målaren vad som blir billigast avseende material och arbetstid. För mig som lekman går det fortare att måla än att tapetsera, men för din målare kanske det omvända gäller?
Sannolikt är varken tapet eller färg en omöjlighet på nuvarande underlag, men jag vidhåller att underarbetet kommer att vara likadant oavsett vilket av ytskikten du väljer.
Frågan återstår dock om en tapet täcker det svarta?
Ska jag vara helt ärlig så bryr jag mig inte så mycket om vad som är snyggast just i barnens rum, haha. Vill egentligen bara få rummen vita och fräscha till lägsta möjliga pris. Kommer nog att fundera mer på målning och tapeter när vi ska ta tag i resten av huset.mexitegel skrev:
Hur är det med renoveringstapet? Visst motsvarar det grundmålningen så då behövs bara ett lager färg? Blir det billigare än spackling och vanlig tapet tror du?
Byggveteran
· Åland
· 2 067 inlägg
mexitegel; #11. Renoveringstapet är nog ok men den är tjock och definitivt inte rolig att montera i hörnen men i det här fallet blir det väl målarens problem. hur blir det vid socklar och taklisten? Kanske bäst , med anledning av en tråd om hantverkare, och ställa dessa frågor till hantverkaren innan arbetet utförs.
Ska du tapetsera så behöver du en tjock tapet och då är det väl typ boråstapeter som gäller och inte budgetgrejor.
Men om du menar att du bara vill ha rummen vita till lägsta möjliga pris så tycker jag du helt enkelt bara ska måla dem. Skippa tapeterna.
Renoveringstapeten ersätter inte grundmålningen utan ersätter spacklingen. Man behöver måla minst 2 ggr på den, första gången suger det rejält och det rekomenderas för snåljåpar (som mig) att köra på en billig färg första strykningen.
Men om du menar att du bara vill ha rummen vita till lägsta möjliga pris så tycker jag du helt enkelt bara ska måla dem. Skippa tapeterna.
Renoveringstapeten ersätter inte grundmålningen utan ersätter spacklingen. Man behöver måla minst 2 ggr på den, första gången suger det rejält och det rekomenderas för snåljåpar (som mig) att köra på en billig färg första strykningen.