Hej, sitter och kikar efter glasräcke till altanen och har hittat Willab Garden (https://www.willabgarden.se/produkter/bygg/glasracke/) samt Räckesbutiken (https://www.rackesbutiken.se/rostfritt-racke/) men tar gärna emot tips på andra leverantörer. Det rör sig om c:a 12-13m räcke totalt.

Också en fråga om materialet i stolpar och överliggare, ska man ha aluminium eller rostfritt stål? Tar man alu kan man ju välja Willabs lösning där man skjuter in glaset i ett spår i stolpen istället för att fästa det i klassiska "öron"-glasfästen, det ser lite renare ut.

Ni som har glasräcken, var har ni köpt dem och är ni nöjda? Posta gärna bilder om ni kan.

HIttade också Novoroom, de ser också bra ut. Någon som har erfarenhet från dem?

Det blev Novorooms räcke i svart. Valde bort Räckesbutiken då de inte har någon lösning utan "öron" på som håller glaset. Willab Garden låg länge i täten p.g.a mer attraktivt pris men jag kom på att jag vill ha fyrkantig överliggare (så man kan ställa ifrån sig vinglaset när man njuter av utsikten) och de har bara runda överliggare.

Svindyrt och lång leveranstid (8-10 veckor) dock.

M mhacker skrev:
Hej, sitter och kikar efter glasräcke till altanen och har hittat Willab Garden ([länk]) samt Räckesbutiken ([länk]) men tar gärna emot tips på andra leverantörer. Det rör sig om c:a 12-13m räcke totalt.

Också en fråga om materialet i stolpar och överliggare, ska man ha aluminium eller rostfritt stål? Tar man alu kan man ju välja Willabs lösning där man skjuter in glaset i ett spår i stolpen istället för att fästa det i klassiska "öron"-glasfästen, det ser lite renare ut.

Ni som har glasräcken, var har ni köpt dem och är ni nöjda? Posta gärna bilder om ni kan.
Vad blev det? Är med intresserad av stolpar utan öron, gärna stolpar som man monterar utanpå bjälklaget istället för ovanpå.

B bellman83 skrev:
Vad blev det? Är med intresserad av stolpar utan öron, gärna stolpar som man monterar utanpå bjälklaget istället för ovanpå.
Det blev Novoroom i svart alu med överliggare. P.g.a lång leveranstid och lite tankemissar från min sida vid mätning och beställning så är projektet faktiskt inte klart än, men förhoppningsvis är det bara en helg kvar :)

Glasnet.nu har liknande räcken för ca halva priset. Ska kolla upp dem.

B bellman83 skrev:
Glasnet.nu har liknande räcken för ca halva priset. Ska kolla upp dem.
Ok, jag hittade bara rostfria stolpar med klämfästen/"öron" hos dem när jag kikade.

Aha, jag förstår. VIll inte ha den typen av räcke (d.v.s helt utan stolpar) så hade liksom filtrerat bort dem i huvudet redan :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.