DUAB-huset tar även hem hela toolbox sortiment (bla CMT fräsar) och säljer billigare än toolbox själva, på förfrågan. Jag frågade senast jag var där uppe.

Håller med mattiasp. Körde med ett par olika lånade maskiner och insåg vilka egenskaper som jag tycker är viktiga när man fräser. Sen köpte jag en OF1010. Den är liten och nätt.

vad är den stora skillanden mellan festool och festo?

T
Företaget Festo, där namnet kommer av delar av de två grundarnas efternamn(Fezer & Stoll) gör en massa saker - mest för industrin - och i början på 2000-talet så bröt man ut tillverkning och försäljing av handverktyg till företaget Festool.

Så det stora skillnaden är väl när verktyget gjordes och såldes - Festo före 2000 och Festool efter 2000. Typ.

i förra nr av GDS så blev grön bosch "bäst i test och biltemas "bra köp" så ska köpa biltemas och han i förvar tills man behöver en :)

Har fått ebjudande att köpa en festo 1000, men vet inte vad den ligger på i värde:S någon som kan hjälpa mig?

trattalask
Dom brukar gå för ca 2000kr på tradera.

då ligger dom i nästan samma prisklass som 1010...dom brukar få för runt 2500-å upp...

trattalask
Jepp. I princip samma maskin med, saknar väl plugit vad jag vet. Sanslöst andrahandsvärde på festo och festool.

Känns väl lite så där, å köpa en maskin som redan har 16år på sig.... Känns dom maskinen har fått jobb.... En hel del, eller inte alls. Det vet man ju aldrig. Men över 16år........ Känns lurigt att köpa en så gammal maskin för tex 2000kr

trattalask
Fast kan du få den för ett rimligare pris så...

Att den är 16 år har ingen större betydelse då dagens 1010 ser lika dan ut. Är maskin och låda i fint skick så är den inte använd så mycket. Titta på sulan om den är väldigt repig eller så, visserligen är den utbytbar. Maskinen går att reparera reservdelar finns fortfarande. Men kolla vilken modell det är det står massor av siffror på typ skylten gå in på festool.se och kolla i reservdels katalogen för dom börjar få ont om reservdelar till dom äldre maskinerna.

En väldigt viktig sak är att ta bort höjdlåsvredet och titta på gängan. Den är i metall så den slits inte ut, men godset skruven sitter i slits ofta ut så man ser på skruven om det är metallspån från godset. Och det är en dyr historia att byta ut.
Höjdlåsningen på 900, 1000, 1010 är den samma och det är den svagaste länken på dom modellerna

Men 2000 känns spontant som mycket pengar om det inte är med en massa tillbehör. För dubbla pengen får man en ny 1010 på ebay med 3 års garanti

pär h skrev:
Att den är 16 år har ingen större betydelse då dagens 1010 ser lika dan ut. Är maskin och låda i fint skick så är den inte använd så mycket. Titta på sulan om den är väldigt repig eller så, visserligen är den utbytbar. Maskinen går att reparera reservdelar finns fortfarande. Men kolla vilken modell det är det står massor av siffror på typ skylten gå in på festool.se och kolla i reservdels katalogen för dom börjar få ont om reservdelar till dom äldre maskinerna.

En väldigt viktig sak är att ta bort höjdlåsvredet och titta på gängan. Den är i metall så den slits inte ut, men godset skruven sitter i slits ofta ut så man ser på skruven om det är metallspån från godset. Och det är en dyr historia att byta ut.
Höjdlåsningen på 900, 1000, 1010 är den samma och det är den svagaste länken på dom modellerna

Men 2000 känns spontant som mycket pengar om det inte är med en massa tillbehör. För dubbla pengen får man en ny 1010 på ebay med 3 års garanti

TAck så mkt för ditt inlägg uppskattas, nej det är bara ren maskin, utan stål... osäker på om någon låda medföljer, vad ska man betala för sen? tycker du?

Har inte fräst tidigare så ville ha något enkelt att lära mig med. Stod och titta på 450 kr grejer från Jula (grå) och biltema. Slutade med en Meec från Jula för 599 kr (röd). Denna har varit bra och har det mesta. Den har ganska starka fjädrar så ibland är det jobbigt att trycka den i botten när man fräser. Har fräst ett par timmar och löpmeter och inga problem än så länge :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.