Det var onekligen ett bra pris på MS260. Blir nästan lite sugen själv...

Gäller kampanjen bara MS260, enklaste modellen? Dvs inte 260 CB, 260 C-BW m fl? Tänk på att det man missar med den enkla modellen är, som jag nämnde tidigare, finesser som Easy2Start och snabbkedjespänning. Jag tvekade själv mellan 250 och 211 C-BE men valde den modernare sistnämnda. Resonerade som så att skall jag ändå köpa nytt vill jag ha modern teknologi. Kanske MS 250 C-BE kan vara ett alternativ?
 
  • Gilla
Neo111
  • Laddar…
Partner sågar??? har du kållat på dessa?
 
BillyBragg skrev:
Du är överambitiös med kedjespänningen ;) Eller så hade du en skitkedja.

Slå till på en 260 nu, du kommer inte ångra dig:)
Och som nämnts här ovan, det är vedkapning som sliter mest på sågarna, och då vill du ha effekt i massor.
 
Haha :) ja de kan vara möjligt.. Men jag tror mer på att de va en skitkedja :)

Va är det för skillnad på MS 250 C-B och C-BE? Förutom priset?

MS 250 hade 2,3 kW effekt och 260 2,6 kW, gör det stor skillnad? Är det alltså en markant skillnad? Ja är lite inne på dengroth's argument med lite extra finesser :) Man skulle kanske behöva testa båda sågarna för att avgöra vad som va värt mest för mej..
 
Ska man använda motorsågen någon gång nu och då, så försök att hitta en lätt motorsåg och svärdet behöver bara vara 13 tum. Den längden på svärd gör sågen lätt att använda.
Finns många bra märken som förutom Stihl, Husqvarna/Jonsered är exempel vis tanaka mm.
Själv har jag en Stihl 260 sedan 5 år tillbaka och är supernöjd med den.
 
Att tänka på med den verktygslösa kedjespäningen är att den iofs är väldigt trevlig men kräver istället att man är ordentlig och håller väldigt rent i kåpan annars sätter den igen och blir väldigt svåranvänd. MS 260 har dekompressions ventil och är inte särskilt tung eller svår att starta så jag hade nog värderat en 'enklare' såg framför extra finesser som man egentligen inte har någon användning för. Ju mindre som kan strula desto bättre anser jag :)
 
dusthall skrev:
Ska man använda motorsågen någon gång nu och då, så försök att hitta en lätt motorsåg och svärdet behöver bara vara 13 tum. Den längden på svärd gör sågen lätt att använda.
Finns många bra märken som förutom Stihl, Husqvarna/Jonsered är exempel vis tanaka mm.
Själv har jag en Stihl 260 sedan 5 år tillbaka och är supernöjd med den.

Är det inte begäransande med ett så kort svärd? Ja förstår ju om det blir lite mer lätthanterligt, men är det inte ofta man tänker att man skulle ha behövt ett lite längre svärd?

Alternativt så kan man ju ha ett kort och ett långt :) men så billigt verkar de ju inte vara med ett svärd så det kanske blir lite "overkill"
 
krijo1 skrev:
.... Ju mindre som kan strula desto bättre anser jag :)
Hehe :) ah de är ju helt sant!
 
Ett 13 tums svärd dvs 33 cm kapar du lätt ett träd på en diameter på 60 cm, och kör och med kapteknik så kan du fälla ett svärd på över 80 cm i diameter. Inte speciellt ofta man fäller sådan grova träd.
Satt ett 15 tums svärd på sågen när jag köpte den, men bytte efter ett år till 13 tum och det blev en helt ny såg -lättare att hantera.
Sedan finns det motorsågar att köpa för 800 på Jula som tydligen bygger på gammal partner teknik och har hört att de fungerar alldeles utmärkt.
 
dusthall skrev:
Ett 13 tums svärd dvs 33 cm kapar du lätt ett träd på en diameter på 60 cm, och kör och med kapteknik så kan du fälla ett svärd på över 80 cm i diameter. Inte speciellt ofta man fäller sådan grova träd.
Satt ett 15 tums svärd på sågen när jag köpte den, men bytte efter ett år till 13 tum och det blev en helt ny såg -lättare att hantera.
Sedan finns det motorsågar att köpa för 800 på Jula som tydligen bygger på gammal partner teknik och har hört att de fungerar alldeles utmärkt.
Ja kanske kör på ett 13tums svärd då trots allt. Ja får väl köpa till ett längre om jag verkligen behöver de. Men blir de inte jobbigt om man tex ska kapa upp en lite grövre stock till ved? Alltså om inte svärdet går igenom hela vägen?

De här kanske är en dum fråga men det känns som att sågen skulle vara starkare om man körde med ett kortare svärd, stämmer de?
 
P
röstar på ms260 :D har 2 styckna ms260 och dom funkar grymt bra.. lätt startade och driftsäkra.. , har även en ms660 (solosåg) och en ms192 (till 4hjulingen) och dom är grymt bra med!

ms192 är den såg som jag själv är mest imponerad på, men det är bara en såg för mindre jobb!
 
BillyBragg skrev:
Ja kanske kör på ett 13tums svärd då trots allt. Ja får väl köpa till ett längre om jag verkligen behöver de. Men blir de inte jobbigt om man tex ska kapa upp en lite grövre stock till ved? Alltså om inte svärdet går igenom hela vägen?

De här kanske är en dum fråga men det känns som att sågen skulle vara starkare om man körde med ett kortare svärd, stämmer de?

Det stämmer om trädet är så grovt att hela svärdlängden går in i trädet.
Med ett kortare svärd blir det färre skärlänkar som jobbar= mindre effektbehov.

En motorsåg lever (bättre och längre) på högt varvtal istället för bottenvrid, därför hellre två snabba lätta skär än ett långsamt tungt skär.

En såg med kort svärd är som sagt lättare att hantera, du har bättre känsla för vart svärdspetsen är vid t.ex. kvistning och lättare att vrida och vända på sågen och det är inte att förakta i många situationer.
 
Tack för alla tips :)

Nu har jag iallafall bestämt mej för en Stihl (tror jag kan ju säkert ändras när man väl är hos ÅF)

Jag köper nog en MS 260 om kampanjen för 4990:- fortfarande är igång.. Annars blir de en MS 250 C-B.. Ja såg förresten att även MS 250 C-B säljs ut för 3990:- just nu!

Men tycker ni att det är värt 1000:- för 0,3 kW extra (minus några finesser)????
Självklart är ju valet mitt men de vore kul att se va andra tycker :)
 
Redigerat:
Jag kanske är helt ute och cyklar men jag förstår inte varför människor vill ha så korta svärd... jag hade en Jonsered 2055 som skar nu... jag var riktigt nöjd med den sågen så det var nästan så man fällde en tår när den gav upp! Sågen hade ett 18" svärd och jag vette katten om jag hade velat ha ett kortare...

www.acetoolonline.com så har jag nu beställt en Makita med 20" svärd och det kanske är lite i längsta laget... dock till ett helt annat pris än i Sverige!

Jag rekomenderar starkt att köpa motorsåg i USA, det är helt andra priser än i Sverige!
 
andeb skrev:
Jag kanske är helt ute och cyklar men jag förstår inte varför människor vill ha så korta svärd... jag hade en Jonsered 2055 som skar nu... jag var riktigt nöjd med den sågen så det var nästan så man fällde en tår när den gav upp! Sågen hade ett 18" svärd och jag vette katten om jag hade velat ha ett kortare...

på www.acetoolonline.com så har jag nu beställt en Makita med 20" svärd och det kanske är lite i längsta laget... dock till ett helt annat pris än i Sverige!

Jag rekomenderar starkt att köpa motorsåg i USA, det är helt andra priser än i Sverige!
Kanske en dum fråga igen, men kan man lämna in den på service och liknande endå? Hur blir det med garantier och sånt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.