Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag tycker bilderna och rubriken säger allt men jag försöker lista ut något smart sätt att hålla uppe spaken då den ramlar ner av sig självt, är väl inte helnöjd med den jag valt.
jag har ingen aning vad som var tänkt från fabrik men antar att nått saknas.
Verktygstokig
· Halland
· 8 132 inlägg
Är det en växel för olika hastighet eller för att byta mellan två olika funktioner?Rickard. skrev:
Faller spaken ner även under pågående operation eller bara när axeln inte roterar?
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 390 inlägg
Kanske, brickan låser spaken axiellt men den kan inte användas för att öka friktionen.dof skrev:
Tjaa, knappast lossnat men det är helt klart en tänkbar lösning om än lite omständig om det inte finns någon färdig mekanism med kula och fjäder jag kunde nyttja, och en ganska liten sådan13th Marine skrev:
Redigerat:
Det där är plattkilen som överför kraften till "väljaren" (dog gear? Svenska?) som i sin tur överför kraften till det övre eller nedre (i bild) drevet.
Förstår att det är knepigt men jag har plockat ner hela maskinen i delar och dokumenterat en hel del även mycket här men jag har inte hittat några spår efter någon låsning alls.
T ex en bild på växellådan utanför.
https://www.byggahus.se/forum/threa...verktyg-och-maskiner-idag.250889/post-5356316
Förstår att det är knepigt men jag har plockat ner hela maskinen i delar och dokumenterat en hel del även mycket här men jag har inte hittat några spår efter någon låsning alls.
T ex en bild på växellådan utanför.
https://www.byggahus.se/forum/threa...verktyg-och-maskiner-idag.250889/post-5356316
Allvetare
· Västra götaland
· 10 416 inlägg
Och det finns inget på armen som flyttar väljaren mellan de olika dreven?
Dvs mellan armen och chassit på maskinen?
Dvs mellan armen och chassit på maskinen?
Logga in
Skapa konto
(Har ingen bättre bild)
Jag minns inte om jag någonsin plockade bort denna men jag misstänker att jag inte gjorde det för jag kan inte hitta på någon bra anledning varför jag skulle behövt så jag vet egentligen inte men jag har svårt att tro att dom gömt en låsning här under, det finns som inte plats för något vettigt tycker jag.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 416 inlägg
Och det finns inga "dimples" i axeln, så de gömt en kula och fjäder i chassit?
Det vet jag inte men hur skulle man ens kunna tillverka ett sånt hål? Axeln är kanske 14mm och hålet går bara rakt genom gjutningen.Dan_Johansson skrev:
Andra/senare/större modeller verkar ha en spak rakt in genom sidan som man trycker och drar i och det kanske är av denna anledning, kanske...
Det kan inte vara så bara att du genom att "flytta ut ell flytta in" "spaken", får olika utslag?Rickard. skrev:
Vissa axlar kan ju vara skurna lite varierade, som innebär att "rörelsen" blir större eller mindre & även några mm kan ge stor skillnad.
I så fall så skulle ju den lilla extra rörelsen kunna "låsa läget" bättre.
Hoppas du hajjar hur jag ens menar.
Logga in
Skapa konto