2 975 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Tips på ljudkälla till tvättstuga
Precis. Det finns "bilhögtalare" för marint bruk.
I stort sett spolsäkra. Kolla på ledande högtalar kedjor.
http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=932776 &cart_id=
Det går att få mycket bra ljud i taket/väggen.
Lyssna bara på se Bose system som återfinns i taken på H&M varuhusen...
Om man köper bilhögtalare så satsa på fyra stycket och koppla två i serie på varje kanal så får du 8 ohm på varje kanal och du kan mata med vanlig hemmasterio.
Angående ljudkälla så kan du köra med vad du vill. Allt funkar beroende på krav och plånbok.
I stort sett spolsäkra. Kolla på ledande högtalar kedjor.
http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=932776 &cart_id=
Det går att få mycket bra ljud i taket/väggen.
Lyssna bara på se Bose system som återfinns i taken på H&M varuhusen...
Om man köper bilhögtalare så satsa på fyra stycket och koppla två i serie på varje kanal så får du 8 ohm på varje kanal och du kan mata med vanlig hemmasterio.
Angående ljudkälla så kan du köra med vad du vill. Allt funkar beroende på krav och plånbok.
Exakt, tänkte mig sådana högtalare. Skall vara vita,
Tack för tipset ang. koppla i serie och mata med hemmastereo.
Nu har jag ingen given hemmastereo som är lämplig att mata tvättstugan med, skulle vilja ha en separat ljudkälla istället. Lutar åt bilstereo som är liten och kompakt, lätt att bygga in. Behöver inte kosta så mkt heller.
Funderar på att koppla den på en brytare och starta radion i samband med att man tänder belysningen, kan vara trevligt.
Skall leta upp lämplig spänningsomvandlare 220v --> 12v
Tack för tipset ang. koppla i serie och mata med hemmastereo.
Nu har jag ingen given hemmastereo som är lämplig att mata tvättstugan med, skulle vilja ha en separat ljudkälla istället. Lutar åt bilstereo som är liten och kompakt, lätt att bygga in. Behöver inte kosta så mkt heller.
Funderar på att koppla den på en brytare och starta radion i samband med att man tänder belysningen, kan vara trevligt.
Skall leta upp lämplig spänningsomvandlare 220v --> 12v
Jag har bilstereo med infällda högtlare i relax/badrummet.
Jag sprutlackerade högtalargallren vita. Högtalarna var av skaplig kvalitet från Sony och jag kan rekomendera denna variant då Marinhögtalarna är oftast av rätt dålig kvalitet. Speciellt om man inte tänker vattenbeskjuta högtalarna, för då duger bilhögtalare gott.
Den 4*25W bilstereo jag har drar ca 45W på 230V primärsidan vid högsta volym.
Jag kör med en trafo som levererar 12v/5A och det är inga problem.
Det som stör mig är att även om biltereon är avstängd så drar trafon ca 18W enligt den enkla elmätare jag har från CO.
Jag mätte även upp strömmen med en Multimeter på 12v sidan och den var endast ca 600-700 mA vid högsta volym. Således är min slutsats att jag skulle kunna ha en mindre trafo som potentiellt skulle kunna dra mindre standby effekt.
Jag sprutlackerade högtalargallren vita. Högtalarna var av skaplig kvalitet från Sony och jag kan rekomendera denna variant då Marinhögtalarna är oftast av rätt dålig kvalitet. Speciellt om man inte tänker vattenbeskjuta högtalarna, för då duger bilhögtalare gott.
Den 4*25W bilstereo jag har drar ca 45W på 230V primärsidan vid högsta volym.
Jag kör med en trafo som levererar 12v/5A och det är inga problem.
Det som stör mig är att även om biltereon är avstängd så drar trafon ca 18W enligt den enkla elmätare jag har från CO.
Jag mätte även upp strömmen med en Multimeter på 12v sidan och den var endast ca 600-700 mA vid högsta volym. Således är min slutsats att jag skulle kunna ha en mindre trafo som potentiellt skulle kunna dra mindre standby effekt.
Produkter som diskuteras: "Multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Hej, kul att höra att det fungerar bra för dig. OCH att det går att använda så liten trafo.
Kör du 2 eller 4 högtalare?
Hmm.. ja 18w standby är häftigt, jag tänkte nog lägga stereon (matningen till trafo --> bilstereon) över en brytare ändå så då försvinner det problemet.
Vilken trafo använder du?
Kör du 2 eller 4 högtalare?
Hmm.. ja 18w standby är häftigt, jag tänkte nog lägga stereon (matningen till trafo --> bilstereon) över en brytare ändå så då försvinner det problemet.
Vilken trafo använder du?
Det är riktigt att för min bilstereo får jag minnesproblem om jag stänger av trafon.
Se nedanstående tråd över minnesproblemet. Ett tips köp en bilstereo som ej behöver konstant spänning för att hålla minnet.
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted7
Jag köpte Trafon från Jula för1,5 år sedan, men jag tror inte den finns kvar där längre.
Se nedanstående tråd över minnesproblemet. Ett tips köp en bilstereo som ej behöver konstant spänning för att hålla minnet.
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted7
Jag köpte Trafon från Jula för1,5 år sedan, men jag tror inte den finns kvar där längre.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden