Vi har en gräsmatta på ca. 2.000 kvm som vi anlade för något år sedan. Ytan är nu ojämn och knölig, samt att det kommit upp en hel del småsten på stora delar. Tänkte sprida ut ett tunnare lager av gräsmattejord, eller vad som kan vara lämpligt, för att jämna till och även så på lite nya gräsfrön. Men vad ska man välja för typ av jord? Och kan man få tag i jord som inte innehåller en massa ogräs, för det har vi tyvärr fått massor av tidigare? Är det någon som har tips på en bra leverantör i Sörmland (mellan Nyköping och Södertälje)?
20250706_144242.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du har revsmörblomma i gräsmattan, det är ett mycket besvärligt ogräs som sprider sig dels via frön, dels via de långa revor som plantan skickar ut. Du bör få bort det innan du sår nytt gräs, gräset kan inte konkurrera med revsmörblomma.

• Gilla
Uno Mögel
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Du har revsmörblomma i gräsmattan, det är ett mycket besvärligt ogräs som sprider sig dels via frön, dels via de långa revor som plantan skickar ut. Du bör få bort det innan du sår nytt gräs, gräset kan inte konkurrera med revsmörblomma.
Jag trodde det var revfingerört. Vi har bekämpat denna vidriga växt med hyfsad framgång, så merparten av den är borta nu. Fortsätter dock med bekämpningen innan vi lägger på ny jord och sår.

Claes Sörmland
U Uno Mögel skrev:
Jag trodde det var revfingerört.
Japp, ibland går det för fort och jag hade fel, lycka till med bekämpningen! Den är besvärlig.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Visst är det revfingerört.

Om du är nära Vagnhärad är Trotab en jordleverantör:

[länk]
Tack för tipset 👍 Dom har gjort jobb åt mig tidigare som jag varit nöjd med, men sedan har det spårat ur känns det som. Flera som är missnöjda med dom och själv har jag väntat på att få saker gjorda i ett par år, innan jag tröttnade och hittade andra entreprenörer. Och jorden dom erbjuder sägs komma från ett ställe som har mindre bra jord.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.