Byggahus.se

Tips på hus efter krångel med bygglov

1. P
    Medlem Nivå 1
    Hej

Tomten är bokad och vi hade äntligen bestämt oss för husleverantör och husmodell. Det enda huset vi har hittat som riktigt passar våra krav och plånbok är LB-hus Classic 121.
    I tisdags knallade vi till kommunen och skulle kolla så att allt var OK gällande val av hus..Nu visade det sig att takutsprånget vid vinkeln på huset räknas in i byggytan (som är begränsad till 140kvm) och det blev ett tvärnej. Fullständigt chokerade av kommunens arrogans och av vår okunskap står vi nu på ruta ett!
    Problemet är att Classic 121 (1.700000kr)är precis vad vår budget klarar av. Hittils har vi inte lyckats hitta något annat alternativ.

Det går att sätta mindre takstolar och skippa takutsprånget. Den lösningen tycker vi inte känns så attraktiv eftersom det skulle kosta samma peng och att huset förlorar mycket funktion och utseénde. Vad tycker ni?

Någon som har några ideér om vad vi ska göra och tips på andra husleverantörer som inte har mer än 140kvm byggyta och erbjuder följande

Totalentreprenad
    Max pris 1700000.-
    3 sovrum + allrum
    Badrum + toalett
    Enplan, helst i vinkel (detaljplanen tillåter inte 1,5 plan)
    Bra kvalitet och liknande schakt och markarbete som LB-hus erbjuder

Förtvivlad och behöver tips och ideér

Ha det

2. M
    Medlem · Nivå 11
    Hej

Kanske Björklidenhus skulle passa. De bygger på totalentreprenad och är nog ganska prisvärda. De har priser på hemsidan på både hus och tillval vilket gör det lätt att själv få en uppfattning om priset utifrån sina egna önskemål.

3. D
    Medlem Nivå 1
    Kan ni inte bara be LB rita om huset lite och ta bort takutsprånget?

4. K
    Medlem Nivå 4
    Prata först med LB-hus. Troligtvist är det inga problem alls att ändra huset det lilla som behövs.

5. P
    Medlem Nivå 7
    Min erfarenhet av LB-hus är att de inte är alls speciellt flexibla, särskilt inte när det gäller husen i classic-serien (som hette ugglan då vi letade hus). Men det är möjligt att det går att få det ändrat.

Jag skulle dock vilja varna trådskaparen för budgeten. Är 1,7 miljoner er absoluta totalbudget och ni inte har något avsatt för tilläggskostnader skulle jag råda er att räkna och tänka efter både en och två gånger innan ni skriver på något. Det finns mycket som kan tillkomma. Allt ifrån utgifter som det inte går att komma ifrån (dyrare grundläggning, målning av hus, VA-anslutning, gräsmatta etc) till kostnader som går att undvika (tillval av kakel, tapet, kök mm).

6. A
    Anonym
    Vi hade samma problem med bygglov som trådstartaren. Takutsprånget i vinkeln på vårt enplanshus gjorde att vi hade 9,5kvm överyta. Efter diverse skrivelser till bygglovshandläggare samt byggnadsnämnden fick vi igenom det som mindre avvikelse och fick därmed bygglov. Kanske kan det vara värt ett försök?

Håller dock med Pepparkaka. Att ha en buffert känns som ett måste med tanke på diverse "överraskningar" som kan dyka upp. Markarbetet drog iväg i pris för oss i alla fall...

Lycka till!

7. P
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar

Som ni ser i mitt inlägg så går det att ändra utseende på huset dock är vi inte särskilt förtjusta i den tanken. Det känns som en viktig del försvinner för oförändrad kostnad. Vi är även oroliga för att det skulle se knepigt ut?

När vi pratade med kommunen så sa de att det var lönlöst att försöka få igenom avvikelsen mot den gällande detaljplanen. Kan det finnas någon annan väg att gå eller några ytterliga argument?

Angående 1700000 i budget så handlar det självklart om vad huset får kosta och inte den totala kostnaden. Det kan ju även skillja på vad som ingår i markarbete mm mellan olika hustillverkare. Denna budget förutsätter att huspriset innehåller samma spec som LB-hus Classic. Vid andra förutsättningar kan huset både kosta mer och mindre föra att hållas inom vår ram.

8. A
    Anonym
    Vi fick som sagt igenom vårt som mindre avvikelse. I vårt fall fanns det andra bygglov som godkänts med mindre avvikelser trots att dessa stred mot gällande detaljplaner. Jag begärde att få ta del av dessa bygglov, hänvisade till dem och menade att i andra fall kunde man uppenbarligen godkänna takutsprång, överytor, som mindre avvikelser. Sedan var jag förstås urjobbig och ringde, mejlade och kontaktade andra sakkunniga. De ville nog bara bli av med mig till slut...

9. I
    Medlem Nivå 5
    Hej!

Känner också till denna, i mitt tycke, underliga regel. Frågan är hur stort altantak du får bygga utan att söka bygglov? Vad jag har för mig så behöver man inte söka bygglov för altantak. Det kan isåfall vara ok att bygga huset utan takutsprånget och kompletera med taket vid ett senare tillfälle (och vad är ett senare tillfälle 1h efter huset kommit eller längre???) STäll dessa frågor till er bygglovshandläggare.

Lycka till!
    //Mvh Impossible

10. flindra
    Medlem Nivå 4
    Har ni tittat på Classic 117? Man kan göra toalett av klädkammaren. Visserligen försvinner klädkammarens förvaringsutrymme, men det kanske kan lösas med garage och extra garderober i sovrummen. Classic 117 är dessutom ännu billigare än Classic 121.

11. M
    Medlem Nivå 5
    Vet inte riktigt hur det skulle hjälpa att argumentera om altantaket men om det är intressant så finns det ofta restriktioner även där. I vår kommun 15kvm.

Vad gäller andra argument så är det enligt en bekant till mig som jobbar vid en kommun allmänt vedertaget att de kan bevilja ca 3 "mindre" avvikelser vid ett bygge förutsatt att grannarna samtycker. För att räknas som mindre avvikelse så får det inte röra sig om mer ä 10%. Annars får man överklaga till nämnden men det har man ju oftast inte tid eller råd att göra (tid är pengar vid bygge). De brukar också gå på handläggarnas linje så oddsen e liksom emot en...

12. M
    Medlem Nivå 4
    hej, jag har ingen aning om pris men västkustvillan har ett hus som precis motsvarar era önskemål, Form 126. Dom är väldigt flexibla med planlösningen och kundens önskemål (vad vi fått info om iaf). Kanske kan ni höra med dom? Annars hade jag personligen bett att få ritningar på fasad med takändringen på lb hus o tagit en funderare på det,om ni gillar huset för övrigt. Men tänk på förvaring o sovrummens placering osv.

13. M
    Medlem Nivå 4
    hmm jag är lite vimsig, det är Form 123 som vinkelhuset hette men det andra tycker jag har ett snyggare kök.

14. M
    Medlem Nivå 3

ta bort takutsprång

En kompis till mig byggde Björklidenhus i Skåne och dom tog bort takutsprånget, så huset blev skåneanpassat. Det borde ju också LB-hus kunna !