Jag renoverar ett kök och vi har en vägg som till hälften är täckt av en målad tegelvägg. Här måste av olika anledningar ugn/häll sitta, så man kan anta att väggen måste vara avtorkningsbar efter matlagning eftersom det kan skvätta upp på väggen. Att sätta något stänkskydd i annat material på väggen blir svårt eftersom tegelväggen är oerhört ojämn, möjligtvis skulle man kunna sätta en skiva i lämpligt material som täcker några dm upp men sedan måste man hitta ett bra sätta att fylla ut den stora och ojämna springa som då uppstår mot tegelväggen (någon typ av bruk kanske är lämpligt). Den gamla färgen sitter väldigt hårt så jag vill absolut inte ta bort all gammal färg innan ommålning. Total yta som skall målas är ca 1,5 kvadratmeter. Skulle kunna tänka mig att jämna till ytan lite med något spackel (mest för att det blir lättare att göra rent) men svårt att veta vad man ska använda på gammal färg och hur slutresultatet blir. Det ska ju se ut som en tegelvägg har jag tänkt, annars skulle man kunna spackla över alla springor så det ser ut som en ojämn putsad vägg istället förstås.

Teglet är målat vitt av förre ägaren till huset i någon okänd färgtyp, och senare lagad här och där i ibland grå lagningsmassa. Det ser ut som lite orange har trängt igenom här och där, möjligen har original tegelfärgen blött igenom något.

Nu vill jag fräscha till detta, dvs laga sprickor som uppstått i den gamla färgen och måla över med vit färg.

Som jag tänkt göra:
- Rengöra väggen noga och eventuellt slippa lätt för att den nya färgen ska sitta bra
- Peta bort alla sprickor i gamla färgen där det färgen sticker ut eller sitter löst, och fylla igen med lämpligt spackel (funderar på Husfix). Eventuellt slipa till detta efteråt.
- Måla i stark väggfärg, här kan jag väl prata med färghandeln vad de tycker är lämpligt.

Sedan får man utvärdera om detta funkar och om det blir svårt att hålla rent så får man testa den mer avancerade metoden att sätta dit ett stänkskydd mot tegelväggen.

Jag ska dessutom sätta en fläkt på denna tegelvägg, det blir en utmaning i sig att fästa den snyggt på en så ojämn yta. Elen som hänger ner från taket (bilden nedan) är för fläktens skull.

Någon som gjort nått liknande? Är min plan ok? Tips på annat?

Vitmålad tegelvägg med elsladd hängande från taket, del av köksrenovering, ojämn yta och förekommande färggenomslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vitmålad tegelvägg med ojämn yta och sprickor, delvis lagad med grå lagningsmassa. Originalfärgen kan ha blött igenom som orangea toner.
Skapa konto

C Cheiron skrev:
Någon som gjort nått liknande?
Ja
C Cheiron skrev:
Är min plan ok?
Ja
C Cheiron skrev:
Tips på annat?
Det bör räcka att
  1. Tvätta väggen ren
  2. Ta bort lös färg
  3. Måla om en gång
  4. Om det inte är tillräckligt snyggt gå till 3
  5. Ev måla en sista strykning för bättre styrka och tvättbarhet.
  6. Klart

En sådan vägg blir altid muggig efter hand. Jag har själv putsmur ovanför spisen. Målar om den ungefär vart 4:e eller 5:e år i en blank, lättvättad färg när jag vill ha det fräschare. Rent underhållsarbete och det går fort.

Samma som putsmurarna under de höga fönstren - ommålning när tvättning inte längre hjälper.

Tack för råden! Jo man kan ju alltid måla om igen om det blir sunkigt efter ett par år, det är sant. Köpte en väggfärg nyss som är relativt matt men väldigt tålig enligt färghandlaren och lämplig för den målningen.

Då startar jag den delen av projektet denna vecka, som ju är en del i totalrenovering av ett gammalt kök i sommarstuga.

Jag lagade större saker med Husfix och sedan mindre med vanligt spackel. Jag använde engångs plasthandskar och kunde då använda ett finger för att jämna ut husfix och spackel i bruket mellan tegelstenar och även ibland på själva tegelstenarna. På det sättet jämnade jag ut ojämnheter och håligheter. Genom att använda händerna/fingrarna så blev det ett resultat som känns mer osynligt på en redan ojämn yta än om jag använt en spackelspade av ngt slag.

Målade sedan med två lager väggfärg från Jotun som utlovas vara mycket slitstark (och det får man väl se med tiden om det håller). Skickar med en närbild på resultatet.
Närbild av vitmålad tegelvägg med jämn yta efter spackling och målning, visar noggrant arbete med Husfix och väggfärg.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.