Skulle vara tacksam för tips på vad man kan göra med denna trappa. Jag tänker måla den vit, men på varje trappsteg finns utskuren vinylmatta som inte är så vacker.

Kan man måla över?
Köpa nån finare dekordekal o sätta på?
Köpa matta och limma på?
Eller ersätta med ny vinylmatta?

Vill helst inte lägga ner för mycket energi o tid på det. Några tips?

• Trappa med trädetaljer och utskuren vinylmatta på stegen, omgiven av en mönstrad tapetvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trappa med trappsteg täckta av utskuren vinylmatta med trästruktur i kanten, placerad mot en tapetserad vägg med blomstermönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Det har iaf funnits färg som varit gjord för att måla plastmattor tidigare, jag gjorde det i början av 90-talet åt en kund och hörde inget om reklamation så jag antar att den fungerade. Borde finnas något liknande idag.
Sen är det ingen dålig idé att byta ut befintlig matta mot en annan ni gillar, eller bara ta bort den och måla hela trappan. Då kommer ni att få hantera eklisten som sitter på trappnosen - den kommer ju att sticka upp lite när ni tar bort vinylmattan.
En del jobb blir det oavsett när ni tar bort gamla mattan och behöver ta bort limmet.

Det finns ju även firmor som säljer träskivor som är tänkta att sättas på plansteg och ner över kanten. De behöver sågas till och kostar nog en del men är ett alternativ.

• Gilla
VincentDeo
  • Laddar…
RoTe
Jag gillar heltäckningsmatta, eller i äldre hus en riktig matta som kläms fast med mässingsstavar. Då slipper man helt halkrisken. Nackdelen är att det inte bara går att torka av lite fort utan lär dammsugas, men idag finns ju små och bra batteridammsugare ändå så det är väl ett mindre problem nu än förr när man släpade den fullstora i trappen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.