bigsnucke skrev:
(Som vanligt har jag nog missat något viktigt, så läs nedanstående i det ljuset...)

Varför ska ni ha så stora fräsar?... Antingen borra med 35 mm borr(Fungerar till 95% av alla luckor, utom de allra tunnaste) , annars fräs med en kopierfräs/mall, och då med en mer lättarbetad diameter, typ 15mm)
(Egentligen fungerar nog 35 mm-borren till 100%, om man är så nära ytan att man är rädd att gå igenom är det bättre att byta gångjärnstyp...)
Problem kan oftas ses från två håll. din fråga är varför så stora fräsar, och fortsätter med ett förslag att fräsa med en lättarbetad diameter.

35 millimeter är en lättarbetad diameter, funkar i en vanlig fräsa, ger ett perfekt hål, ger ett platt hål, kräver ingen avancerad mall, fräser utan att ta ett extra djup, avståndet till kanten kan ställas med kantanhållet.

Vad kan vara lättare?

--- Mats ---

Det är tur att vi får göra som vi vill. I mitt fall har jag samma system till alla liknande fräsningar; dörrgångjärn, fönsterbeslag etc. Då är det enklast för mig att köra med mallar. För det finns väl fortfarande inget stål som fräser ur oregelbundna former?..(F.ö. vet jag inte om jag tycker att ett 35 mm hål i en mdf-skiva är så avancerat...)

Redigerat:
bigsnucke skrev:
Det är tur att vi får göra som vi vill. I mitt fall har jag samma system till alla liknande fräsningar; dörrgångjärn, fönsterbeslag etc. Då är det enklast för mig att köra med mallar. För det finns väl fortfarande inget stål som fräser ur oregelbundna former?..(F.ö. vet jag inte om jag tycker att ett 35 mm hål i en mdf-skiva är så avancerat...)
Håller helt med dig, ett 35 mm hål i en MDF skiva är inte avancerat, det är en av standarderna för hur man monterar gångjärn, och skall inte lösas på ett komplext sätt.

För vissa innebär detta okomplexa att köra ett 35 mm frässtål, för andra att köra ett 35 mm borr, och för andra att bygga mallar och köra 15 mm frässtål.

-- -Mats ---

För min egen del så skulle jag helst använt en 35mm notfräs, just för att det verkar enklast. Dock är en 35mm notfräs ganska dyr, och om man inte gör 35mm hål ofta så känns kopierring eller kullagrad fräs som en billigare lösning, som dessutom kan användas till en massa andra saker också.

I 9 fall av 10 så hade jag dock löst detta med ett 35mm cylinderborrborr i skruvdragaren. Endast vid speciellt höga krav på djup och placering hade jag övervägt handöverfräsen.

Ja, alla vägar bär till Rom... Och inte spelar det nå´n roll om man investerat i en dyr Blumstation om man matar in lucka efter lucka med fel inställning. (Tro mig, jag har provat...l

Daniel_N skrev:
För min egen del så skulle jag helst använt en 35mm notfräs, just för att det verkar enklast. Dock är en 35mm notfräs ganska dyr, och om man inte gör 35mm hål ofta så känns kopierring eller kullagrad fräs som en billigare lösning, som dessutom kan användas till en massa andra saker också.

I 9 fall av 10 så hade jag dock löst detta med ett 35mm cylinderborrborr i skruvdragaren. Endast vid speciellt höga krav på djup och placering hade jag övervägt handöverfräsen.
Håller med om priset i alla fall i Sverige. En 35 mm fräs blir på engelska "1-3/8 inch straight router bit", och de hittar du för runt 250 SEK från england/usa (erkänner att min är dyrare så jag kan inte säga om de är bra nog).

--- Mats ---

Jag lägger nog min röst på 35mm borr faktiskt i antnigen pelarborr eller Blums ggj maskin.

Ytterligare en fråga ang tv-bänkens luckor.. Bänken kommer mäta cirka 220 cm och cirka 40-50 cm hög.. Blir det för tungt med enbart två luckor på framsidan som täcker hela bänkens front? Och en följdfråga är eftersom luckorna kommer öppnas nedåt huruvida det finns några bra "stötdämpare" som man kan montera för att hindra att luckan åker ner i golvet?

Och ytterligare en fråga, är en mdf ett dåligt material för denna bänk? Kommer mäta cirka 240X40X50 cirka med en stor skiva på toppen och ett eller två fack inne i bänken med två stående mdf-skivor som stöd och väggar...

Kanske bör tänka om?

Min är 240X45X60 (LHD) med tre luckor. De sitter 7cm över golvet och kan fällas hela vägen ner 18 eller 19mm mdf. Enklaste "luck stötdämpare" är en bit snöre på varje sida av luckan om man inte vill lägga för mycket pengar på något som knappt kommer att synas och användas. (8 fötter eftersom tjock tv:n står ovanpå) Ska du ha elektronik prylar i kan jag rekommendera någon form av "ir bender" så slipper man öppna luckorna jämt. Samt gott om hål för luft/kylning samt kablar. Eftersom det är en rätt stor bänk har jag gjort den som tre "skåp" som går att ta isär var för sig med en hel skiva ovanpå för att kunna flytta och eventuellt göra lite mindre i framtiden.

raveper skrev:
Min är 240X45X60 (LHD) med tre luckor. De sitter 7cm över golvet och kan fällas hela vägen ner 18 eller 19mm mdf. Enklaste "luck stötdämpare" är en bit snöre på varje sida av luckan om man inte vill lägga för mycket pengar på något som knappt kommer att synas och användas. (8 fötter eftersom tjock tv:n står ovanpå) Ska du ha elektronik prylar i kan jag rekommendera någon form av "ir bender" så slipper man öppna luckorna jämt. Samt gott om hål för luft/kylning samt kablar. Eftersom det är en rätt stor bänk har jag gjort den som tre "skåp" som går att ta isär var för sig med en hel skiva ovanpå för att kunna flytta och eventuellt göra lite mindre i framtiden.
Okej, det där med tre skåp är kanske inte så dumt.. Ska fundera på det.. Ska även kolla upp ir bender..

Vore bra med luckor som dämpas vid öppning på samma sätt som när de stängs men det kanske blir onödigt dyrt..

Återstår att se hur detta artar sig...

Har även kollat upp vad lackning skulle kosta hos Tullinge lack med det skulle sluta på 2500:- för tv-bänken..

Tillverkaren Blum har garanterat lucköppning/gångjärn/dämpare som passar för ändamålet. De säljs bland annat av Theofils (www.theofils.se). De flesta produkterna vill jag minnas att de listar på sin hemsida.

Min total kostnad blev strax över 3000kr. Och då ingår det en överhandsfräs för ca 1200kr i priset. Målade den med roller. Helst hade jag sprutat men hade ingen bra lokal att jobba i.

Finns ju en hel del saker hos theofils men de vänder sig primärt till företag och inga priser finns ju på sidan.. Finns det någon bra butik som liknar denna för privatpersoner?

Eller går det bra att handla där som privatperson ändå?

Börjar fundra kring lådsystem ist. för luckor kanske...

Tokv41 skrev:
Finns ju en hel del saker hos theofils men de vänder sig primärt till företag och inga priser finns ju på sidan.. Finns det någon bra butik som liknar denna för privatpersoner?

Eller går det bra att handla där som privatperson ändå?

Börjar fundra kring lådsystem ist. för luckor kanske...
Det går bra att handla där som privatperson (åtminstone i Malmö), dock är det dyrt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.