7 569 läst ·
33 svar
8k läst
33 svar
tips på hög kökskran, vridbar minst 180 grader som ge hett vatten och bra vattenflöde
Jag är inte nöjd med min nuvarande kökskran, mest för att jag inte kan vrida dem utanför diskhon. Det innebär att jag inte kan placera en tung gryta på kanten bakom diskhon och fylla den med vatten. Nuvarande kran är en FM Mattsson Garda III eller IV. Jag tycker den är rätt snygg och är nöjd med den i övrigt. Men som sagt - det är jätteirriterande att jag inte kan vrida kranen så långt som jag vill.
Nu tänkte jag äntligen byta kran. Men det verkar inte vara så enkelt som jag trodde. Har pratat lite om detta i bekantskapskretsen och fick då höra talas om en massa saker som jag absolut inte vill ha. Men hur undviker jag fällorna?
Kranen måste vara hög, annars faller hela idén med att kunna putta under en stor gryta under kranen.
Några har berättat att de måste hålla in kranen för att få hett vatten!?! Så då måste man stå där som ett fån när man ska fylla diskhon. Och en del kranar verkar vara så snålspolande att det tar en hel evighet att fylla en diskho. Om det dessutom är i kombinationen av att vara tvungen att hålla in handtaget för att få hett vatten så skulle jag få krupp.
Personligen vill jag kunna få jättehett vatten och jag vill att det går rasande fort att fylla en kastrull med vatten. Och så ordentligt vridbar kran såklart.
Har ni några rekommendationer? (Och vad jag ska undvika?)
Nu tänkte jag äntligen byta kran. Men det verkar inte vara så enkelt som jag trodde. Har pratat lite om detta i bekantskapskretsen och fick då höra talas om en massa saker som jag absolut inte vill ha. Men hur undviker jag fällorna?
Kranen måste vara hög, annars faller hela idén med att kunna putta under en stor gryta under kranen.
Några har berättat att de måste hålla in kranen för att få hett vatten!?! Så då måste man stå där som ett fån när man ska fylla diskhon. Och en del kranar verkar vara så snålspolande att det tar en hel evighet att fylla en diskho. Om det dessutom är i kombinationen av att vara tvungen att hålla in handtaget för att få hett vatten så skulle jag få krupp.
Personligen vill jag kunna få jättehett vatten och jag vill att det går rasande fort att fylla en kastrull med vatten. Och så ordentligt vridbar kran såklart.
Har ni några rekommendationer? (Och vad jag ska undvika?)
Angående behöva hålla handtaget för varmvatten så vet jag att det är lätt att både ställain eller tabort helt på Gustavsbergblandarna.
(lossa handtaget och man ser en fjäder som går att justera med skruv, eller så tar man bort fjädern helt. Flödet går att justera något också genom en annan skruv.)
(lossa handtaget och man ser en fjäder som går att justera med skruv, eller så tar man bort fjädern helt. Flödet går att justera något också genom en annan skruv.)
Redigerat:
Till Garda finns det ringar som man kan byta ut inne i pipen. Med den svarta "ringen" kan du snurra 360 grader.
Kolla in bild B: http://www.fmmattsson.se/ResourceFiles/Documents/47105.pdf
:wow: Krilleman hann före, se ovan
Kolla in bild B: http://www.fmmattsson.se/ResourceFiles/Documents/47105.pdf
:wow: Krilleman hann före, se ovan
Finns även http://www.oras.com/se/consumer/products/productfamilies/Pages/OrasAventa.aspx
med utdragbar slang och diskmaskinavstängning. Pipens svängradie 60° eller 110°.
Funkar bra för mina två hoar i alla fall.
med utdragbar slang och diskmaskinavstängning. Pipens svängradie 60° eller 110°.
Funkar bra för mina två hoar i alla fall.
Redigerat:
Oj, vad snabba ni var att svara! Tack för tipsen!
Jag ska kolla på min egen kran först och se om jag kan mickla till den. Verkar dumt att byta kran om jag inte behöver. Den är inte mer än 3-4 år. Jag har försökt fixa till det tidigare men jag lyckades inte. Fast jag minns nu inte längre varför jag gav upp. Jag fick i alla fall för mig att det inte gick att lösa och efter det har jag bara varit irriterad på att det inte gick att lösa...
Jag ska kolla på min egen kran först och se om jag kan mickla till den. Verkar dumt att byta kran om jag inte behöver. Den är inte mer än 3-4 år. Jag har försökt fixa till det tidigare men jag lyckades inte. Fast jag minns nu inte längre varför jag gav upp. Jag fick i alla fall för mig att det inte gick att lösa och efter det har jag bara varit irriterad på att det inte gick att lösa...
Det är ju inte bra med en kran som kan vridas utanför hon - det är bara en tidsfråga innan olyckan är framme och golvet fylls med vatten.
Jag ställer grytan så att 60 % står på bänken. Då kan jag vrida kranen långt nog.
Jag ställer grytan så att 60 % står på bänken. Då kan jag vrida kranen långt nog.
Ha ha. När jag ser vad haavard och Lidd har skrivit så inser jag att alla inte är tankeläsare. Märkligt, eller hur? 
I mitt kök skulle jag nog inte kunna vrida en kran så att golvet fylls med vatten. Jag har en gammaldags klassisk plåtdiskbänk med kanter. Möjligen skulle jag kunna skjuta bak kranen så den slår i väggen bakom diskbänken (oh ljuva dröm, tänk om det ändå gick) och, jo, kanske... Om det stänker kraftigt mot väggen eller flödar så ymnigt att det svämmar över... fast jag tror inte den risken är så stor.
Och det är det nog oftast diskhon som jag fyller med hett vatten. Eller skurhinken, inte en kastrull.
I mitt kök skulle jag nog inte kunna vrida en kran så att golvet fylls med vatten. Jag har en gammaldags klassisk plåtdiskbänk med kanter. Möjligen skulle jag kunna skjuta bak kranen så den slår i väggen bakom diskbänken (oh ljuva dröm, tänk om det ändå gick) och, jo, kanske... Om det stänker kraftigt mot väggen eller flödar så ymnigt att det svämmar över... fast jag tror inte den risken är så stor.
Och det är det nog oftast diskhon som jag fyller med hett vatten. Eller skurhinken, inte en kastrull.
Skicka dom denna länken, det är en film hur man gör. Men vad dom inte säger är att man kan slita bort fjädern och då slippa värmebesparingar helt. Även snäppet äldre gustavsbergsblandare har samma flödeskurv, och ibland den elaka fjädern fast då sitter paketet med två skruv istället för en stor ring som i filmen. Man behöver inte byta allt även fast filmen berättar hur man gör.vickan11 skrev:
https://www.youtube.com/watch?v=XClzY7rkP88