Hej.
Jag önskar tips på vilken bilmodell som kan tänkas passa oss.
Vi har en elbil som står för 80-90 procent av våra resor men är i behov av två bilar. Vår ”andrabil” är just nu en gammal Focus i 10K-klassen vilken har varit toppenbra men tyvärr behöver manövreras ut.
Det viktigaste som Focusen saknar är förmågan att dra ett tungt LGF-släp. Vi har båttrailer som båt plus trailer landar på ca 2500 Kg. Denna båten knuffar vi runt korta sträckor (mindre än en mil) men det kan bli 4-8 ggr per år med lite service osv.
Bilen kommer rulla 200-400 mil per år så egentligen är det väl viktigast att den är billig när den står still. Jag är dock av åsikten att om man kan hålla nere sitt klimatavtryck så bör man försöka det så en bil som drar 2 liter milen går bort ändå.
Sub 100000 kronor är önskvärt.
Stort bagare samt rails/bra takräckeslösning är nödvändigt.
4(5) platser är nödvändigt, 7 ännu bättre.
Vi renoverar en hel del. Jag tänker mig en bil som man kan hysta in ett gäng betongsäckar i utan att känna att man våldför sig på bilen är såklart önskvärt.
När det kommer till bilar är jag inte superhändig. Byta olja, filter och tändstift är väl typ var jag känner mig bekväm. Utöver det behöver jag lämna in.
Några förslag?

• Gilla
Persika och 1 till
  • Laddar…
C
Vi har en Renault Trafic, perfekt bruksbil. Dock transportmodellen och det går ju bort pga antalet sittplatser. Men det finns ju även en "bussmodell".

En Toyota Land Cruiser 95, ca 50k för en robust och bekymmersfri bil på lastbilschassie. Inte mycket som går fel med dem och mycket trevlig att köra (utom när det ska tankas men det ligger ju i konceptet att den ska gå så få mil som möjligt).

Kanske att en traffic blir för stor på vår uppfart,men Land Rover har jag tittat lite på. Bra grejer alltså? Skall man gå på en sen 90-talare av någon särskild anledning?

Fyrhjulsdrift eller bakhjulsdrift för att kunna dra och sjösätta

Volvo 245-745-945, Mb Eklass eller BMW 5serie
om en landcruiser eller landrover/rangerover kan hittas i önskat skick i den angivna prisklassen är det sannolikt att föredra

• Gilla
skogaliten
  • Laddar…
T TryBran skrev:
Land Rover har jag tittat lite på.
It's not broken, it's British!

• Haha
  • Gilla
Karljorlen och 5 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nyfniken Nyfniken skrev:
Äsch. Skrev Land Rover, tänkte Land Cruiser.

• Älska
nanowire och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Vi har en Renault Trafic, perfekt bruksbil. Dock transportmodellen och det går ju bort pga antalet sittplatser. Men det finns ju även en "bussmodell".
Fyrkrafs?
Motsvarande vivaro lider starkt av sin framhjulsdrift med tungt släp på ogynsamt underlag och är inget jag skulle välja för sjösättning och upptagning av båt i 2 tons klassen, som jag minns det hade den väl en klen vectramotor men Renault och Nissan kanske hade vridstarkare alternativ?

C
T TryBran skrev:
Kanske att en traffic blir för stor på vår uppfart
Har man en gård har man väl gott om plats tänker jag(?) :rofl:

• Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Låter som att du vill ha en Jeep Grand cherokee, WJ. Drar lätt 3500kg och har lågväxel och riktiga diffbromsar.

Eller om du vill vara tråkig någon wv-buss, de får också dra en hel del.

C cpalm skrev:
Har man en gård har man väl gott om plats tänker jag(?) :rofl:
Absolut. Jag kunde varit tydligare. Vad jag menar är vad många säkert tänker är en ”gårdsbil”. Vi bor i ett vanligt villakvarter men då intressena är båtliv, renovering, trädgård etc så kommer en ”gårdsbil” väl till pass.
Jag vill liksom inte ha den där lilla smidiga, ultrasnåla andrabilen som så många andra vill ha. Jag vill ha en praktisk jävel som gör jobbet utan att gnälla. Vi har en premiumbil (nåja) som sköter frakten av familjen på ett toppenvis, nu vill jag ha en som sköter resten nästan lika bra.

• Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
C
F fribygg skrev:
Motsvarande vivaro lider starkt av sin framhjulsdrift med tungt släp på ogynsamt underlag och är inget jag skulle välja för sjösättning och upptagning av båt i 2 tons klassen
Nä, du har rätt, upplever också att greppet är en akilleshäl. Väldigt lätt att köra fast på fel underlag.

Vår har allra minsta motorn men upplever å andra sidan att utväxlingen är väl anpassad till detta. Inga problem att dra tungt så länge man inte har några krav på att det skall gå fort också :rofl:

Nissan Navara?

F fribygg skrev:
Fyrhjulsdrift eller bakhjulsdrift för att kunna dra och sjösätta
Sjösättning gör vi via truck men det kan ju såklart hända att olyckan är framme till den grad att vi skulle behöva dra upp båten på trailer.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Nissan Navara?
Då får man två bilar i en! ;)

Jag tänker att en välvårdad Landcruiser (eller annan motsvarande modell) med rätt utseende (klassiskt) gör sig bra på uppfarten även bredvid en elbil och håller sig över tid, den kan lika gärna användas av en greve som jaktbil på ett gods.
En Renault Traffic tror jag skulle kännas lite tattigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.