'Spawnar' av Alko's tråd Grovslipning med Festool Rotex 150

Söker som rubriken antyder tips på hur man hyvlar medelst elhyvel på bästa tips.

Från Nimajnebs svar i originaltråden:

Nimajneb skrev:
Finns ett antal trådar om det men denna är den bästa..
[länk]
Så är det hyvling på diagonalen som gäller

... men vad händer i hörnen...
 
Vill du fortsätta hyvla så är det en simshyvel med stålet i spetsen som gäller. Men det vill du nog inte, så då blir det slipmaskin. Det grövsta kan du ta innan med tex ett vasst stämjärn.
 
Snackar vi golv så hyr en för detta! Ruskigt effektiv om du börjar med ett grovt papper och avslutar med ett finare. Hyr på ett ställe som hyr ut maskiner eller hör med din lokala färghandlare som ofta har sådana till uthyrning.
 
Hmmm.. måste ha uttryckt mig helt luddigt:)

Vad jag sökte var tips på hur man bäst handskas med en elhyvel + stor yta att hyvla på...
 
Hörnen och kanterna är ett problem. Man får väl slipa eller använda stämjärn. I den tråden som refereras till högst upp drabbades jag av kantproblemet. Efter mycket funderande löste jag det genom att hyvla på undersidan av det golv som lades ovanpå det grovavjämnade golvet.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.