1 683 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Tips på elhyvling av "större" ytor
'Spawnar' av Alko's tråd Grovslipning med Festool Rotex 150
Söker som rubriken antyder tips på hur man hyvlar medelst elhyvel på bästa tips.
Från Nimajnebs svar i originaltråden:
... men vad händer i hörnen...
Söker som rubriken antyder tips på hur man hyvlar medelst elhyvel på bästa tips.
Från Nimajnebs svar i originaltråden:
Så är det hyvling på diagonalen som gällerNimajneb skrev:
... men vad händer i hörnen...
Vill du fortsätta hyvla så är det en simshyvel med stålet i spetsen som gäller. Men det vill du nog inte, så då blir det slipmaskin. Det grövsta kan du ta innan med tex ett vasst stämjärn.
Hörnen och kanterna är ett problem. Man får väl slipa eller använda stämjärn. I den tråden som refereras till högst upp drabbades jag av kantproblemet. Efter mycket funderande löste jag det genom att hyvla på undersidan av det golv som lades ovanpå det grovavjämnade golvet.
Klicka här för att svara
